بیوگرافی فرصت الدوله شیرازی

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی فرصت الدوله شیرازی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 در زندگی نامه فرصت الدوله شیرازی اینگونه آمده است که : میرزا محمد نصیر الحسینی ملقب به “میرزا آقا” در سال ۱۲۳۳ خورشیدی در شهر شیراز دیده به جهان گشود. وب در نقاشی، موسیقی، شعر و ادب تبحر داشت.

زندگینامه فرصت الدوله شیرازی

بیوگرافی فرصت الدوله شیرازی

فعالیت هنری

فرصت شیرازی که نام اصلی او میرزا محمد نصیر الحسینی است و ملقب به “میرزا آقا” است، در شعر “فرصت” تخلص میکرد. فرصت شیرازی فرزند میرزا محمد جعفر از سخنسرایان و استادان معروف دوره قاجاریه بود.

فرصت شیرازی از آغاز جوانی به شاعری، موسیقی و نقاشی علاقه پیدا کرد و بر اثر ذوق و استعداد سرشار خود در مدت کمی در هر ۳ هنر سرآمد روزگار خود شد. میرزا محمد نصیر الحسینی علاوه بر علوم فقه و اصول و کلام و فلسفه و منطق به علم حدیث نیز روی آورد. میرزا محمد نصیر الحسینی نزد مظفر الدین شاه قاجار بسیار گرامی بود و لقب فرصت الدوله را از این پادشاه گرفت.

شاهزاده سلطان السلطنه پسر مظفر الدین شاه فرصت شیرازی را به ندیمی و معلمی خودش انتخاب نمود و پیوسته در احترام او می کوشید. فرصت الدوله مردی پاکدامن و درستکار بود و چندی ریاست اداره فرهنگ و زمان ریاست عدلیه شیراز را بر عهده داشت . میرزا محمد نصیر الحسینی علاوه بر ادبیات فارسی و عربی در حساب و هندسه و هئیت و منطق نیز تسلط و توانائی داشته است.

بنیان فرهنگ نوین در ایران

فرصت‌ الدوله یا همان فرصت شیرازی در بنیان فرهنگ نوین در ایران نقش بسزایی داشت. فرصت شیرازی به اروپا نیز مسافرت کرد و از کسانی بود که برای مشروطیت فعالیت زیاد کرده است. فرصت الدوله نه فقط زبان انگلیسی را فرا گرفت بلکه از دانشمندی آلمانی خط میخی را هم آموخت و احتمالاً اولین ایرانی است که هنر خط میخی را می‌ دانسته است. فرصت شیرازی در سال ۱۳۳۱ ه‍. ق. روزنامه فارس را در شیراز منتشر نمود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی منیژه رازقی

میرزا محمد نصیر الحسینی علاوه بر ادبیات فارسی و عربی در حساب و هندسه و هئیت و منطق نیز تسلط و توانائی داشته است .

اشعار و آثار فرصت الدوله شیرازی

دیوان اشعار
عجم – شیراز نامه
اشکال المیزان در منطق
بحور الحان – در علم موسیقی
دریای کبیر
هجر نامه – مثنوی

درگذشت فرصت شیرازی

فرصت شیرازی به سال ۱۳۳۹ ه. ق. در شیراز درگذشت و در جوار آرامگاه حافظ دفن شد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی فرصت الدوله شیرازی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه