بیوگرافی نیلز هنریک دیوید بوهر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی نیلز هنریک دیوید بوهر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 نیلز هنریک دیوید بوهر در ۷ اکتبر سال ۱۸۸۵ و در کپنهاک دانمارک دیده به جهان گشود. پدر او کریستیان بوهر استاد فیزیولوژی دانشگاه کپنهاک و مادر او اِلن آلدر بوهر دختر یک خانواده یهودی دانمارکی سرشناس در مراکز بانکی و پارلمانی بود. خانواده نیلز کلیسا رو نبودند ولی زن خانواده برخلاف یهودی بودنش توافق کرده بود که بچه ها مسیحی بار آورده شوند. نیلز در سال ۱۹۰۳ در رشته فیزیک دانشگاه کپنهاک نام نویسی نمود. در دانشگاه نیلز با انجام آزمایشهایی درباره نیروی کشش سطحی آب و اندازه گیری آن نیرو خود را ممتاز کرده و توانست به پاس انجام آن کار مدال طلای آکادمی علوم و ادبیات دانمارک را به دست بیاورد.

زندگینامه نیلز هنریک دیوید بوهر

بیوگرافی نیلز هنریک دیوید بوهر

زندگی شخصی

نیلز هنریک بوهر در سال ۱۹۱۱ با نوشتن تزی درباره نظریه الکترونی فلزات- که تأکید آن بر نارسایی های فیزیک کلاسیک در توضیح رفتار ماده در سطح اتمی بود، درجه دکترای خود را دریافت نمود. نوشتن آن تز شروع تمرکز اندیشه او بر روی موضوع تحقیق بقیه دوره زندگی خود بود.

نیلز هنریک بوهر در انگلستان پس از همکاری مختصری با ج.ج. تامسون در کمبریج رهسپار آزمایشگاه رادرفورد در منچستر شد. داشتن رابطه با رادرفورد سرمشق حیات علمی بعدی او میباشد. آن دو از همان نخستین ملاقات با یکدیگر دوست شدند و تا پایان عمر دوستانی نزدیک باقی ماندند. در واقع رادرفورد بود که نیلز هنریک بوهر را به بالاترین تراز پژوهش در زمینه فیزیک آورد. بوهر که در درک اهمیت نظری شگرف و ارزش انکشافی الگوی هسته ای اتم که در سال ۱۹۱۰ توسط رادرفورد عرضه شده بود- ذهنی تند و تیز داشت از آن استفاده کرد تا نکات ریز را روشن سازد:

۱- خواص شیمیایی یک اتم از جمله جای آن در جدول تناوبی بستگی به آرایش الکترونهای آن دارد.
۲- خواص رادیواکتیو (پرتو زا) با هسته مرتبط است.
۳- ایزوتوپها متناظرند با اتمهایی که دارای الکترونهای یکسان اما هسته های جرمی متفاوتند.
۴- فروپاشی پرتو زا بار هسته و در نتیجه تعداد الکترونها و هویت شیمیایی اتم را تغییر می دهد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ژآن باپتیست ژوزف فوریه
عدد اتمی

نیلز هنریک بوهر سپس به نحوه تعیین ماهیت دقیق رابطه میان عدد اتمی یک عنصر که فشرده و خلاصه ای از رفتار شیمیایی آن به شمار میرود و تعداد الکترونهای موجود در اتم پیبرد. نیلز هنریک بوهر در سال ۱۹۱۲ به دانمارک بازگشت و به سمت دانشیاری فیزیک دانشگاه کپنهاک منصوب گردید. او پس از شکل گیری حرفه آینده اش در کپنهاک با مارگارت نورلند ازدواج کرد. ازدواج آن دو پیوندی محکم و پر از خوشبختی از آب در آمد و برای نیلز منبع مادام العمر وفاق و قوت شد. زن و شوهر ۶ فرزند پسر پیدا کردند که ۴ تن از آنها به سن بلوغ و بالاتر از آن رسیدند. نیلز در پی استقرار در کپنهاک به اندیشه درباره جنبه های نظری مدل اتم هسته دار رادرفورد ادامه داد.

این مدل مانند منظومه شمسی بسیار کوچک با هسته ای در میان به مثابه خورشید و الکترونهایی در حال گردش به گرد آن به مثابه سیارات بود. فیزیکدانان آن را در در کل پذیرفته بودند اما در آن اشکال بزرگی هم که امروزه آن را یک ناهنجاری می خوانند می دیدند.

چرخش

نیلز هنریک بوهر برای پیدا کردن توضیح مسأله شیوه تازه ای به کار برد و گفت: تئوری بی تئوری. الکترون تا زمانی که به چرخش ادامه میدهد هیچ تابشی از خود به بیرون نمی فرستد. او این را در حالی میگفت که نظریه و شواهد آزمایشگاهی، هر دو، نشان میدادند که وقتی هیدروژن حرارت ببیند از خود نور تابش خواهد کرد و عقیده این بود که آن نور از الکترون اتم هم تابش میشود.

نیلز هنریک بوهر در سال ۱۹۱۳ با آن روش به تجسم ساختاری برای اتم دست پبدا کرد. بوهر در توضیح چگونگی رفتار الکترون از وجود رابطه جدیدی بین ماده و ور سخن به میان آورد و گفت که الکترون در رفتن از مداری به مدار دیگر انرژی، بصورت بسته یا پیمانه هایی از انرژی تشعشعی جذب یا تابش میکند (چیزی که امروزه فوتون یا کوآنتوم نور نامیده میشود). هرچه طول موج تابیده کمتر باشد انرژی فوتون آن بیشتر است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لویی پاستور

نیلز هنریک بوهر در سال ۱۹۱۳ سه مقاله درباره ساختار اتم منتشر نمود که یکی از آنها مقاله “درباره ساختمان اتم و مولکول” بود. او سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۶ را در منچستر سپری کرد و یکبار دیگر در آنجا تحت حمایت رادرفورد به کار پراخت. پس از آن در سال ۱۹۱۶ تصدی کرسی استادی فیزیک دانشگاه کپنهاک به او پیشنهاد شد. وی به قصد قبول آن به دانمارک بازگشت و تا پایان عمر مدیر آن مؤسسه باقی ماند.

فرهنگستان علوم سوئد

فرهنگستان علوم سوئد در نوامبر سال ۱۹۲۲ جایزه فیزیک نیلز هنریک بوهر را به نیلز بوهر اعطاء نمود. او ششمین دانمارکی و نخستین فیزیکدان دانمارکی بود که به دریافت آن نشان افتخار نائل می آمد. نیلز هنریک بوهر در دهه ۱۹۳۰ ضمن ادامه کار روی نظریه کوانتومی، سهمی نیز در پیشبرد زمینه جدید فیزیک هسته ای ادا کرد. برداشت او از هسته اتم که وی آن را به قطره ای مایع تشبیه کرد، گام مهمی در راه درک پدیده های هسته ای بسیار شد. مدل او به ویژه در درک نحوه شکافت هسته اتم که در سال ۱۹۳۹ مشاهده شد نقشی کلیدی داشت.

پس از جنگ جهانی دوم، نیلز هنریک بوهر که بیشتر و به عبث کوشیده بود تا رهبران کشورهای متفق را به پذیرش نظرات خود در مورد پیشگامی بین المللی به منظور محدود ساختن خطرات جنگ هسته ای برانگیزد. در ماه ژوئن ۱۹۵۰ نامه سرگشاده ای خطاب به سازمان ملل متحد انتشار کرد و درخواست خویش مبنی بر ایجاد یک “دنیای آزاد” را به عنوان پیش شرط صلح تکرار کرد. از جمله فعالیتهای علمی بعدی او نقش رهبرانه ای بود که در سال ۱۹۵۵ در سازمان دادن به مؤسسه ای دانمارکی برای استفاده سازنده از کار مایه هسته ای ایفا کرد. نیلز هنریک بوهر در سالهای پایانی عمر خود در عرصه دانش فیزیک بیشتر یک تماشاگر بود تا یک ایفا کننده نقش و با این حال هنوز در ایجاد یک جو اخلاقی قوی در جامعه اعمال نفوذ مهمی میکرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ولفگانگ پاولی
درگذشت

نیلز هنریک بوهر در دوره اشتغال به حرفه خود به دو نسل فیزیکدان اثر گذاشت، به روش برخورد آنها با مسائل علمی شکل داد و برای نشان دادن راه درست زیستن به انسان دانش پژوه الگویی از شخص خود ارائه داد. بوهر در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۶۲ در سن ۷۷ سالگی در کپنهاک درگذشت. وی شخصیت علمی بسیار محبوبی بود که پس از مرگش جهان متمدن یکسر در سوگ فرو رفت. نیلز هنریک بوهر در سرتاسر زندگی حرفه ای ممتاز خود شخصیتی روحاً انسان دوست و عمیقاً بین المللی بود.

تاریخ تولد:
۷ اکتبر ۱۸۸۵، کپنهاگ، دانمارک
تاریخ مرگ:
۱۸ نوامبر ۱۹۶۲، Carlsberg، کپنهاگ، دانمارک
نام کامل:
Niels Henrik David Bohr
همسر:
Margrethe Nørlund (ازدواج ۱۹۱۲–۱۹۶۲)
جوایز:
جایزهٔ نوبل فیزیک، مدال کاپلی، مدال فرانکلین
کودکان:
آگه بور، اریک بوهر، هانس هنریک بوهر، ارنست بوهر، هارالد بوهر، کریسچن بوهر

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی نیلز هنریک دیوید بوهر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه