بیوگرافی ویکتور هوگو

4 سال پیش
بیوگرافی ویکتور هوگو
Rate this post

بیوگرافی ویکتور هوگو به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ویکتور هوگو یکی از شاعران، داستان نویسان و نمایشنامه نویسان بزرگ پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی می باشد. هوگو به عنوان یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی دارای شهرت جهانی می باشد. آثار وی به بسیاری از اندیشه های سیاسی و هنری رایج در زمان خویش اشاره نموده و بازگو کننده تاریخ معاصر فرانسه می باشد. از برجسته ترین آثار او بینوایان، گوژپشت نتردام و مردی که می خندد است.

زندگینامه ویکتور هوگو

بیوگرافی ویکتور هوگو

زندگی شخصی

ویکتور هوگو تنها به خاطر شخصیت والای ادبی در ادبیات فرانسه مورد ستایش قرار نگرفت است، بلکه او به عنوان سیاست مداری که به تشکیل و نگهداری جمهوری سوم و دموکراسی در فرانسه کمک کرد، از او قدردانی به عمل آمد.

در زندگینامه ی ویکتور هوگو اینگونه آمده است که :

ویکتور هوگو، سومین پسر کاپیتان ژوزف لئوپولد سیگیسو هوگو (که بعدها به مقام ژنرالی نائل آمد) و سوفی فرانسوا تره بوشه، در روز ۲۶ فوریه سال ۱۸۰۲ در بزانسون دیده به جخان گشود.

ویکتور هوگو به شدت زیر نفوذ و تأثیر مادر قرار داشت، مادر او از شاه دوستان و از پیروان متعصب آزادی به شیوهای ولتر بود و تنها بعد از مرگ مادر بود که پدرش، آن سرباز شجاع، توانست ستایش و علاقه فرزندش را نسبت به خود برانگیزد. سالهای طفولیت ویکتور هوگو در کشورهای متفاوتی سپری شد. مدت کوتاهی در کالج نجیب زادگان در مادرید کشور اسپانیا درس خواند و یعد در فرانسه تحت آموزش معلم خصوصی خود، پدر ریوییو، کشیشی بازنشسته قرار گرفت. ویکتور هوگو در سال ۱۸۱۴ به دستور پدرش، به یانسیون کوردیسیر وارد شد که بخش اعظم تحصیلات ابتدایی را در آنجا سگری نمود.

تکالیف مدرسه، مانع مطالعه آثار معاصران، به ویژه شاتو بریان و نیز، مانع نگارش تصنیف های ادیبانه ویکتور نشد، او سرودن شعر را با ترجمه اشعار ویرژیل شروع کرد و همراه با این اشعار، قصیده ای بلندی در وصف سیل سرود – با انتشار شعر بلند شادی که تصویری از لحظه لحظه زندگی بود، به جمع شاعران پیوست. ویکتور هوگو توانست پیش از ۲۰ سالگی، اولین قصه بلند خود، یعنی کتاب بوگ ژارگال را منتشر نماید و با انتشار این کتاب، به جمع ادیبان هم راه یابد.

زن ویکتور هوگو

ویکتور هوگو در سال ۱۸۲۲ با آدل فوشه، دوست دوران کودکی خود ازدواج کرد. آدل فوشه دختری بود سبزه رو با موهای مشکی و ابروانی کمانی. او در ۱۶ سالگی، بانویی خوش سیما و جذاب بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی زاها حدید

آدل فوشه، اولین عشق ویکتور هوگو بوده است و ویکتور او را بسیار تحسین میکرد. دوران نامزدی آدل و ویکتور را میتوان به عنوان یک تراژدی عاشقانه توصیف نمود. ویکتور و آدل همدیگر را از کودکی می شناختند، دو خانواده فوشه و هوگو باهم بسیار صمیمی بودند و بچه هایشان هم با هم بزرگ شدند.

زندگی عاشقانه ویکتور هوگو زمانی آغاز شد که نوجوانی بیش نبود. او عاشق آدل، دختر همسایه شان شد. مادر ویکتور او را از این عشق منع میکرد. او معتقد بود که پسرش باید با دختری از خانواده ای بهتر ازدواج کند. مخالفت خانواده های این دو دل داده درباره ازدواج شان باعث به وجود آمدن شرایط تراژیکی شد.

ابراز علاقه

ویکتور و آدل در ۲۶ آوریل سال ۱۸۱۹، درست زمانی که ویکتور ۱۹ سال و آدل ۱۶ سال داشت، آشکارا به یکدیگر ابراز علاقه کردند. آدل اعتقاد داشت که هیچ چیز جز دخترکی فقیر با افراد طبقه بورژوا نیست و عقیده او در این باره کم و بیش درست هم بود. با وجود ظاهر نسبتاً خوبی که داشت، اما چیر زیادی درباره شخصیت او قابل ذکر نیست. او در مورد پوشش خود نه سلیقه داشت و نه زیرکی به خرج میداد و همیشه با لباس های غیررسمی در همه جا ظاهر میشد. آدل فردی سربه هوا و کم هوش بود و این امر باعث شد که وی از لحاظ فرهنگی عقب بماند. او به نبوغ آشکار و دست آوردهای همسرش، فقط به خاطر ارزش های مالی ارج می نهاد و علاقه چندانی به شعر و سرایش نداشت. هرچند که بعدها دو تن از بزرگ ترین شاعران فرانسه، به وی علاقه مند شدند.

ویکتور هوگو دو پسر و دو دخترداشت، دختر بزرگ او، لئو پولدین هوگو درسال ۱۸۲۹ در رودخانه سن غرق شد. دختر کوچک او، آدل هوگو در پی عشق نافرجام به یک افسر ارتش نیروی دریایی بریتانیا به بیماری روانی مبتلا شد.

ویکتور هوگو عقیده داشت که شاعر دو وظیفه دارد:

۱- بازتاب دادن عواطف و احساسات جهانی به وسیله آشکار ساختن احساسات خود و به هم پیوستن صدای نسل بشر، طبیعت و تاریخ

۲- آموزش دادن و راهنمایی کردن خواننده.

آثار ویکتور هوگو را به طور کلی، می توان در پنج دسته مرور کرد:

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ابوریحان بیرونی

آثار آغاز نوجوانی
شعرها
نمایشنامه
رمانها
مجموعه ای از نامه ها ، خاطرات، نقدها و مقالات ادبی و سیاسی.

ویکتور هوگو در سال ۱۸۲۱ با انتشار کتاب گوژپشت نوتردام که بعد از بینوایان، بزرگترین اثر اوست، شهرتی فراگیر پیدا کرد. در سال ۱۸۲۷، درام کرمول را نوشت و بر این کتاب مقدمه ای مفصلی نوشت که خود، کتابی مستقل است و اهمیت به مراتب بیشتری از خود درام دارد. این مقدمه را میتوان مرام نامه مکتب رومانتیسم دانست و با همین مقدمه است که رومانتیسم به عنوان مکتبی مستقل، شروع میشود و بدین گونه، ویکتور هوگو مکتب رومانتیسم را بنیان نهاد.

ویکتور هوگو اعتقاد داشت که هر آنچه در طبیعت است، به هنر تعلق دارد و در مقدمه کرمول نوشت:

“بشر در طول حیات خود پیوسته یک نوع تمدن و یک نوع جامعه نداشته است، بشریت مانند هر یک از واحدهای خود، یعنی انسان ها، بزرگ شده، بالیده، به بلوغ رسیده و آنگاه به پیری پرعظمت خود رسیده است و پیش از عهدی که جمعی امروزی عهد عتیق می خواند، دوره ای بوده که عهد افسانه خوانده م شده که بهتر بود عهد آغازین خوانده شود و از آنجا که شعر آینه اندیشه های آدمی است، شعر نیز این سه دوره عهد آغازین، عهد عتیق و عهد جدید را طی کرده است. اشعار غنائی، زاییده عهد آغازین است و خاستگاه اشعار حماسی، عهد عتیق و درام، پرورده عهد جدید است. نغمه و غنا ابدیت را ساز می کند. ماهیت غنا، طبیعی بودن، خصوصیت حماسه، سادگی و صفت درام، حقیقی بودن است.

قهرمانان اشعار غنایی، اشخاصی داستانی بزرگی چون آدم و قابیل و نوح بودند. قهرمانان حماسه ها، پهلوانان غول صفتی چون هرکول ، ، آژاکس، پرومته و آگاممنون بودند و قهرمانان درام جز انسانهای عادی، کسی دیگری نیست، کسانی چون هملت، ، اتللو ..”

عصر رمانتیسم

و بدین گونه هوگوی نوجوان، عصری نو را در تاریخ ادبیات دنیا گشود، عصری که عنوان عصر رمانتیسم به خود گرفت. از این زمان به بعد، ویکتور هوگو دوستدار بسیار پیدا کرد و خانه او تبدیل به دیدارگاه نویسندگان پیرو مکتب رمانتیسم گشت که از میان این نویسندگان میتوان به آلفرد داویگنی و چارلز آگوستین سنت بووو منتقد اشاره کرد. سالهای ۱۸۲۹ تا ۱۸۴۳ سال های بالندگی و کامیابی ویکتور بود. او در طی این سالها، چندین مقاله، سه رمان و پنج مجلد کتاب شعر و نمایش نامه به رشته تحریر درآورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پریسا تبریز

ویکتور هوگو در ۲۲ ماه مه سال ۱۸۸۵ پس از یک دوره بیماری در سن ۸۳ سالگی در پاریس درگذشت. مرگ وی باعث سوگ ملی شد. بیش از دو میلیون نفر در مراسم خاکسپاری او شرکت کردند.

ویکتور هوگو تنها به خاطر شخصیت والای ادبی در ادبیات فرانسه موردستایش قرار نگرفت، بلکه به عنوان سیاست مداری که به تشکیل و نگهداری جمهوری سوم و دموکراسی در فرانسه کمک کرد، از او قدردانی به عمل آمد.

آرامگاه هوگو در پانتئون، نزدیک پارک لوگزامبورگ قرار گرفته است.

فهرست آثار ویکتور هوگو

رمان‌ ها

بی‌ نوایان
گوژپشت نتردام
آخرین روزهای یک محکوم به اعدام
رنجبران دریا
کلود ولگرد
مردی که می‌ خندد
نود و سه
ریبلاس
برگ‌ های خزان
روح انسان
نغمات شفق
کتاب شعرها

شرقی‌ ها
هنر پدر بزرگ بودن
آثار بر طبق تاریخ

آثار آغاز نوجوانی

اینه دوکاسترو درامی به نثر در سه پرده که هوگو در پانزده سالگی آن را نوشته‌ است.
هخامنشی
پیرمرد گالز
غار سیکلوپ‌ ها
کاکوس
درلیدی
سزار از از روبیکون می‌ گذرد
شعرها

اغانی جدید
اغانی و قصاید odes et Ballades
شرقی‌ ها
برگ‌ های خزان Les Feuilles d’ automne
نغمات شفق chants du crepuscule
صداهای درونی Les voix interieurcs
پرتوها و سایه‌ ها
کیفرها
سیر و سیاحت
افسانه قرون
غزلیات کوچه‌ ها و بیشه‌ ها
سال مخوف
فن پدربزرگی
پاپ
شفقت عالی
ادیان و دین
خر
ریاح چهارگانه روح
عاقبت شیطان
مکنونات چنگ
خدا
سال‌ های شوم
دسته گل آخرین
نمایشنامه‌ ها

کرامول
آمی روبسار
ارنانی
ماریون دلورم
شاه تفریح میکند
لوکرس بورژیا
ماری تودور
آنژلو
اسمرالدا
ریبلاس
توامان
بورگراوها
تورکه مادا
تئاتر در هوای آزاد
رمان‌ ها

بوگژارگال
هان دیسلند
آخرین روز یک محکوم
نتردام دو پاری یا گوژپشت نتردام
کلود گدا
بینوایان
کارگران دریا
مردی که می‌ خندد
نود و سه
رفتارها و گفتارها
مجموعه‌ ای از نامه‌ ها، خاطرات، نقدها و مقالات ادبی و سیاسی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ویکتور هوگو
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه