بیوگرافی منیژه رازقی

4 سال پیش
بیوگرافی منیژه رازقی
3/5 - (5 امتیاز)

بیوگرافی منیژه رازقی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 پروفسور منیژه رازقی یکی از دانشمندان اصلی در زمینه علم و تکنولوژی نیمه هادی سه-۴ و پیشگام در توسعه و اجرا تکنیک های اساسی اپیتکی مدرن و مشتقاتش بوده است.

زندگینامه منیژه رازقی

بیوگرافی منیژه رازقی

زندگی شخصی

در زندگینامه منیژه رازقی اینگونه آمده است که : منیژه رزاقی در ایران متولد شده است، برای تحصیلات به کشور فرانسه سفر کرد و تحصیلات خود را در رشته فیزیک ادامه داد و مدرک دکتری خود را در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه پاریس اخذ کرد. دکتر منیژه رازقی مدرک DEA در فیزیک هسته ای خود را در سال ۱۹۷۳ و یک مدرک DEA در علوم مواد را در سال ۱۹۷۷ کسب نموده و پس از آن سومین دوره دکترای خود را در سال ۱۹۷۸ کمتر از یک سال بعد از DEA کسب کرد. بعد از آن در سال ۱۹۸۰ دکترای افتخاری علوم فیزیک به ایشان اعطا گردید.

دکتر منیژه رازقی بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ دانشمند محقق ارشد در پروژه ی تامسون در اِرسی فرانسه فعالیت داشته و از ۱۹۸۶تا ۱۹۹۱، ریاست لابراتوا (آزمایشگاه) مواد اکتشافی را مدیریت نموده و در آنجا نتایج غیر مساوی تا آن زمان بدست آورد.

پروفسور منیژه رازقی در سال ۱۹۹۱، به دانشگاه نورث وسترن نزدیک شیکاگو در آمریکا ملحق شد. دانشگاهی که در این زمینه کمتر شناخته شده بود و در آن لابراتوار تحقیقات ” مرکز دستگاههای کوانتوم” را تأسیس و مدیریت نمود.

ﺭﺷﺘﻪ ی ﻋﻠﻮﻡ ﻭ ﻓﻦ ﺁﻭﺭﯼ

دکتر رازقی ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ ی ﻋﻠﻮﻡ ﻭ ﻓﻦ ﺁﻭﺭﯼ ﻧﯿﻤﻪ چند ﺭﺳﺎﻧﺎﻫﺎ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﭘﯿﺸﮕﺎﻣﺎﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ تکنیکهای ﻣﺪﺭﻥ ﻭ ﻣﻬﻢ ﻫﻢ ﺳﻮ ﻣﺤﻮﺭﯼ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ MOMBE, GASMBE, MBE,VPE,MOCVD ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺷﺪ ﺩﺭﺟﻪ ی ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺮکیبی ﻧﯿﻤﻪ ﺭﺳﺎﻧﺎﻫﺎﯼ ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ III-V ، ﻫﺘﺮﻭﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﻛﻮﺍﻧﺘﻮﻣﯽ می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی گوردون مور

دکتر منیژه رازقی کتابی با عنوان چالش MOCVD نوشته که این کتاب یک اثر پیشگام در زمینه ی سیستم براساس GaInA SP-InP و سیستم GalnA SP-GaAs است.

همچنین پروفسور منیژه رازقی موفق به ساخت قوی ترین لیزر نیمه رسانا در دنیا موسوم به لیزر کوانتوم آبشاری “Quantum Cascade Laser=QC” شده است. که به لحاظ قدرت و کارایی رکورد لیزرهای قبلی را شکسته است. این استاد و محقق ایرانی که سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه را در مرکز ابزار یا کوانتومی و یا به اختصار انگلیسی “CQD” در دانشگاه “نورث وسترن” آمریکا بر عهده داشته، همچنین توانسته کارایی و نفوذ دو شاخه توکار لیزر یعنی توانایی تغییر انرژی الکتریکی به نور را در این لیزر افزایش دهد.

ﻟﯿﺰﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺭﺳﺎﻧﺎ

ﻟﯿﺰﺭ ﺁﺑﺸﺎﺭﯼ ﮐﻮﺍﻧﺘﻮﻡ ﻧﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﻟﯿﺰﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺭﺳﺎﻧﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍی تابش ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﻣﺎﺩﻭﻥ ﻗﺮﻣﺰ ﻃﯿﻒ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭ ﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺗﻮﺳﻂ ﺟﺮﻭﻣﻪ ﻓﯿﺴﺖ، ﻓﺪﺭﯾﮑﻮ ﮐﺎﭘﺎﺳﻮ، ﺩﺑﻮﺭﺍ ﺳﯿﻮﮐﻮ، ﮐﺎﺭﻟﻮ ﺳﯿﺮﺗﻮﺭﯼ، ﺁﻟﺒﺮﺕ ﻫﺎﭼﯿﻨﺴﻮﻥ ﻭ ﺁﻟﻔﺮﺩ ﭼﻮ ﺩﺭ ﻻﺑﺮﺍﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺑﻞ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۴ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪند.

دکتر منیژه رازقی در این زمینه میگوید: “این لیزرهای منفرد که ۳۰۰ تای آنها به راحتی روی یک سکه کوچک جای میگیرند، در طول موج های ۵/۴ میکرون منتشر میشوند و می توانند بیش از ۷۰۰ میلی وات انرژی خروجی پیوسته در دماهای پایین تر تولید کنند، به گفته دکتر رازقی، لیزرهای مزبور هم چنین در تبدیل الکتریسته به نور، بی نهایت کارآمد و موثر هستند.”

جوایز و افتخارات دکتر منیژه رازقی

در ﺳﺎﻝ ۱۹۸۷ ﺟﺎﯾﺰﻩ ی ﻋﻠﻮﻡ ﻓﻦ ﺁﻭﺭﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎ IBM ﺭﺍ ﻛﺴﺐ نمود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی برادران مک دونالد

ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۵ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺍﺧﺬ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﺯﻥ ﺷﺪ (جامعه مهندسان زنان “SWE” )

ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۸ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻤﭙﻮﺯﯾﻮﻡ ﺍﺗﻮﺍﻟﻜﺘﺮﻭنیک ﻭﺳﺖ ﻓﻮﺗﻮنیک ۹۸ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ نمود.

جایزه RF.Bunshah از کنفرانس INTAL در مورد پوشش متالوژی و لایه های نازک در سال ۲۰۰۴

نماینده همکار از جامعه نوری آمریکا (OSA) در سال ۲۰۰۴

نماینده همکاری انجمن فیزیک آمریکا (APS) در سال ۲۰۰۴

نماینده همکار از موسسه فیزیک (IOP) در سال ۲۰۰۵

نماینده همکار از موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) در سال ۲۰۰۵

نماینده دوره همکاری از انجمن پژوهش مواد Materials Research Society (به اختصار MRS) در سال ۲۰۰۸

جایزه دانشکده IBM در سال ۲۰۱۳

دکتر منیژه رازقی ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ی ۵ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ۱۵ﻓﺼﻞ کتاب میباشد. ﺍﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ همچنین ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﯾﺎ ﺩﺳﺘﯿﺎﺭ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۱۰۰۰ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۳۰۰ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻣﻨﯿﮋﻩ ﺭﺍﺯﻗﯽ بیش از ۵۰ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ایشان ﺍﺯ ﭘﺎﯾﯿﺰ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۱ ﺑﻪ ﻫﯿﺄﺕ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻧﻮﺭﺕ ﻭﺳﺘﺮﻥ ﻣﻠﺤﻖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. او ﻫمچنین ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﯾﯿﺲ ﻣﺮﻛﺰ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻛﻮﺍﻧﺘﻮﻡ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ میکند. خانم ﺭﺍﺯﻗﯽ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻛﻨﻔﺮﺍﻧﺲ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ی ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻓﯿﺰیک ﻣﺎﺩﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻧﻮﺭﯼ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﯿﻜﯽ ﺑﺮﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی منیژه رازقی
3/5 - (5 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه