بیوگرافی هنری تاب

4 سال پیش
بیوگرافی هنری تاب
Rate this post

بیوگرافی هنری تاب به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

  ۳۰ نوامبر سال ۱۹۱۵ هنری تاب در شهر نودورف کانادا متولد شد. هنری تحصیلات ابتدایی را در شهر محل تولد خود سپری کرد، اما برای مقطع دبیرستان به شهر رجینا رفت و در کالج لوترکینگ به تحصیل پرداخت.

زندگینامه هنری تاب

بیوگرافی هنری تاب

زندگی شخصی

پس از اتمام دبیرستان در همان کالج لوترکینگ باقی ماند و در آزمایشگاه این کالج به عنوان دستیار مشغول به کار شد. همزمان با کار در دانشگاه ساسکاچوان نیز تحصیل در مقطع کارشناسی را آغاز کرد و سال‌ ۱۹۳۵ فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. هنری تاب در این دانشگاه فرصت تحصیل زیر نظر یکی از بزرگترین فیزیک-شیمی دانان آن زمان، گرهارد هرزبرگ برنده جایزه نوبل شیمی را یافت و از آن به بهترین شکل استفاده کرد. هنری تاب بعد از پایان دوره‌ی کارشناسی ارشد برای تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی رفت و سال ۱۹۴۰ دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

تحقیقات وی در مقطع دکترا روی موضوع نورکافت کلورین دیوکسید و هیدروژن پروکسید در محلول‌ها تمرکز داشت و به نوعی تخصص وی در مقطع دکترا در همین زمینه‌ها بود. نورکافت در علم شیمی عبارت است از تجزیه شیمیایی یک ماده شیمیایی به اجزا ساده‌تر آن در اثر تابش یک شعاع نوری که این شعاع نوری به محدوده امواج نور مرئی محدود نیست و هر تابش موجی که حامل انرژی است می‌تواند باعث این پدیده شود. از نمونه‌های این واکنش تبدیل مولکول‌های اوزون به اکسیژن تنفسی است که موجب جذب امواج فرابنفش در لایه اوزون می‌شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مایکل فارادی
پایان تحصیل

تاب بعد از پایان تحصیل، در آمریکا باقی ماند و در دانشگاه برکلی شروع به تدریس کرد. وی در ابتدا علاقه‌ی بسیار زیادی برای بازگشت به کانادا داشت، اما هرچه برای کار در دانشگاه‌های کانادایی اقدام کرد با پاسخ مناسبی روبرو نشد. او تا سال ۱۹۴۶ در دانشگاه کورنل به تدریس پرداخت و بعد از آن از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۱ به عنوان استاد دانشگاه شیکاگو مشغول به کار بود. سال ۱۹۶۱ دانشگاه شیکاگو را نیز ترک کرد و به دانشگاه استنفورد رفت تا به عنوان استاد در این دانشگاه به فعالیت بپردازد. از لحاظ علاقه‌ی شخصی دکتر تاب شیفته تحقیق و تدریس بود و دانشگاه استنفورد اختیارات بیشتری را در اختیار وی برای انجام کارهای تحقیقاتی قرار داده بود که همین موضوع هم باعث حضور وی در استنفورد شده بود.

دکتر تاب سال ۱۹۸۶ از دانشگاه استنفورد بازنشست شد، اما بخاطر علاقه‌ی بسیار به تحقیق و تدریس کماکان در این دانشگاه به کارهای تحقیقاتی و تدریس مشغول بود و نمی‌توانست محیط علمی دانشگاه را ترک کند وی حتی تا زمان مرگ‌ نیز هر روز به آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه سر می‌زد و به سوالات دانشجویان و محققان پاسخ می‌داد و با علاقه زیاد به بررسی دستاوردهای دانشجویان و دانشمندان آزمایشگاه می‌پرداخت. دکتر هنری تاب سال ۱۹۸۳ بخاطر کار روی مکانیسم واکنش‌های انتقال الکترون، به خصوص فلزات پیچیده، جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد. او تا سال ۱۹۹۷ بیش از ۶۰۰ مقاله و اثر علمی منتشر کرد. در طول تمام سال‌های تدریس بیش از ۲۵۰ محقق و دانشمند زیر نظر وی پرورش یافتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آلفرد وارنر
آخرین روز زندگی

دکتر هنری تاب تا آخرین روز زندگی دست از تحقیق و بررسی نکشید حتی در ۸۹ سالگی در حالی که بسیار سالخورده شده بود نیز هر روز به آزمایشگاه دانشگاه می‌رفت و با علاقه زیاد پاسخگوی سوالات دانشجویان بود و در بحث‌های آنها شرکت می‌کرد. دکتر هنری این کار را با چنان علاقه‌ای انجام می‌داد که انگار هنوز دانشجوی جوانی است و تنها مرگ توانست در مقابل اشتیاق و علاقه‌ی این دانشمند به علم بایستد.

دکتر هنری تاب در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ و در ۸۹ سالگی دیده از جهان فرو بست.

تاریخ تولد: ۳۰ نوامبر ۱۹۱۵، Neudorf، کانادا
تاریخ مرگ: ۱۶ نوامبر ۲۰۰۵، پالو آلتو، کالیفرنیا، آمریکا
کودکان: کارول تائوبه
کتاب‌ها: Electron transfer reactions of complex ions in solution
آموزش: دانشگاه كاليفرنيا (۱۹۴۰)
جوایز: نشان پریستلی، جایزهٔ نوبل شیمی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی هنری تاب
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه