بیوگرافی جوزف جان تامسون

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جوزف جان تامسون به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 در زندگی نامه جوزف جان تامسون اینگونه آمده است که: جوزف جان تامسون در ۱۸ دسامبر سال ۱۸۵۶ در شهر منچستر انگلستان دیده به جهان گشود و سرانجام در سال ۱۹۴۰ در انگلستان چشم به جهان فرو بست .

زندگینامه جوزف جان تامسون

بیوگرافی جوزف جان تامسون

زندگی شخصی

پدر جوزف جان تامسون به جمع آوری کتاب ها علاقه داشت ولی خودش علاقه ی خود را متوجه معلمی کرد، به طوری که ۸ نفر از شاگردانش برنده جایزه علمی نوبل گردیدند. او که در نزدیکی شهر منچستر به دنیا آمده بود، در سن ۱۴ سالگی به کالج اونس که امروز دانشگاه ویکتوریا نام دارد، راه یافت. جوزف در کالج از کمک هزینه تحصیلی استفاده میکرد و شاید اگر این کمک هرینه نبود، جوزف جان تامسون بعد از فوت پدرش نمی توانست ادامه تحصیل بدهد.

جوزف جان تامسون در نوزده سالگی فارغ التحصیل رشته مهندسی گردید و در امتحان دانشگاه کمبریج شرکت نمود و رتبه دوم را حائز شد و در این دانشگاه نیز با استفاده از کمک هزینه تحصیلی به تحصیل پرداخت و در رشته فیزیک فارغ التحصیل شد. وی پس از فراغت از تحصیل رسمی به استخدام کالج تری نیتی همین دانشگاه کمبریج در آمد و در آزمایشگاه کاوندیش به تحقیق پرداخت. در سال ۱۸۸۴ لرد رایلی که رئیس آزمایشگاه بود استعفا کرد و جوزف جان تامسون که فقط ۲۸ سال از سنش می گذشت به ریاست آزمایشگاه انتخاب گردید.

گرچه کمی سن او مخالفت بسیاری از استادان را برانگیخت و لیکن نبوغ تامسون و حسن مدیریت او سبب شد که مدت ۳۴ سال این آزمایشگاه را با سطح بالای تحقیق علمی دنیا اداره کند. وی نه تنها از مدیران آزمایشگاه تحقیقاتی بود، بلکه خود نیز در شمار محققین ممتاز این مرکز بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی گاسپار مونژ
جایزه نوبل فیزیک

جوزف جان تامسون در سال ۱۹۰۶ جایزه نوبل فیزیک را به خاطر کار بر روی خواص الکتریکی گازها به دست آورد. او همچنین پدر جرج پاجت تامسون بود که او هم در سال ۱۹۳۷ نوبل فیزیک را گرفت. علاوه بر تامسون، میلیکان نیز از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۳ به مدت هفت سال با روشی متفاوت به اندازه‌ گیری بار الکترون پرداخت.

از‌ آثار علمی او (مدل اتمی جوزف جان تامسون)

در سال ۱۸۹۷ جوزف جان تامسون به نام ” پدر الکترون ” شهرت یافت . او که بر روی اشعه ی کاتدیک مطالعه می کرد با مشاهده انحراف این اشعه در میدان های مغناطیسی و الکتریکی عتقد شد که این اشعه، جریانی از ذره های باردار الکتریکی منفی هستند. جوزف جان تامسون جرم نسبی هر ذره را به دست آورد مشخص کرد که جرم هر الکترون تقریباً یک دو هزارم جرم ئیدروژن است .

به تشویق تامسون، ویلسون یکی از شاگردان، ” اتاق ابری ” ساخت و با آن برای تعیین و تشخیص ذرات اتمی استفاده کرد. از جمله ویلسون توانست جرم و مقدار بار الکترون را اندازه گیری کند .

جوزف جان تامسون پس از ۳۷ سال مدیریت آزمایشگاه کاوندیش، استعفا کرد و شاگردش ارنست رادرفورد به ریاست آزمایشگاه انتخاب شد.

جوزف جان تامسون در آخر عمر روحیه ای پر نشاط داشت. م

وفقیت خود و پسر و شاگردش ارنست رادرفورد سهم عمده ای در نشاط او داشتند.

جوزف جان تامسون درسال ۱۹۴۰ و در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

تئوری جاودانی او درباره طبیعت الکتریکی ماده فرضیه تغییر ناپذیری اتم را زیر و رو کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اوتو دایلز

او استاد بزرگی بود و از او آثار زیادی در فیزیک,شیمی و ریاضی به جامانده است.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جوزف جان تامسون
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه