بیوگرافی یاروسلاو هیروفسکی

4 سال پیش
بیوگرافی یاروسلاو هیروفسکی
Rate this post

بیوگرافی یاروسلاو هیروفسکی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 یاروسلاو هیروفسکی در یک خانواده‌ی تحصیل‌کرده متولد شد. پدرش استاد حقوق در دانشگاه پراگ بود و به تحصیل اهمیت بسیاری می‌داد. یاروسلاو همانند سایر هم سن‌ و سال‌های خود تحصیلات ابتدایی و متوسطه را به‌صورت معمول سپری کرد و بعد از پایان این دوران در سال ۱۹۰۹ وارد دانشگاه چارلز در پراگ شد. در آنجا به تحصیلات مقدماتی در رشته‌های فیزیک، شیمی و ریاضیات مشغول گردید.

زندگینامه یاروسلاو هیروفسکی

بیوگرافی یاروسلاو هیروفسکی

زندگی شخصی

هیروفسکی در سال ۱۹۱۰ به لندن رفت و زیر نظر پروفسور سر ویلیام رمزی شیمی‌دان سرشناس اسکاتلندی تا سال ۱۹۱۴ به تحصیل در رشته‌ی شیمی پرداخت. یاروسلاو در سال ۱۹۱۳ توانست مدرک کارشناسی خود را دریافت کند. وی باوجود این‌که از شاگردان پروفسور رمزی بود ولی به دلیل علاقه‌ی شدیدی که به الکتروشیمی داشت، ترجیح می‌داد بیشتر با پروفسور دونان در دانشگاه لندن هم‌کاری کند.

هیروفسکی در خلال جنگ جهانی اول به عنوان شیمی‌دان و رادیولوژیست در دانشگاه ارتش مشغول به فعالیت شد و توانست هم‌زمان به تحصیل خود ادامه دهد. وی در سال ۱۹۱۸ از دانشگاه پراگ مدرک دکتری گرفت. وی با پایان جنگ به انگلستان و دانشگاه لندن بازگشت و گواهی‌نامه‌ی فوق دکتریِ خود را از این دانشگاه در سال ۱۹۲۱ دریافت کرد.

بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه لندن به چک بازگشت و در دانشگاه چارلز به عنوان استادیار مشغول به کار شد و توانست مدارج علمی را سپری کند. وی در سال ۱۹۲۶ به عنوان اولین استاد شیمی فیزیک دانشگاه چارلز در پراگ انتخاب شد. یاروسلاو هیروفسکی در سال ۱۹۲۲ توانست روش قطب نگاری در شیمی را ارائه نموده و یک بخش جدید در علم الکتروشیمی ایجاد کند. الکتروشیمی شاخه‌ای از شیمی-‌فیزیک و شیمی-تجزیه است که به بررسیِ آن گروه از واکنش‌های شیمیایی می‌پردازد که در اثر عبور جریان الکتریکی شکل می‌گیرند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی منیژه رازقی
ابداع روش قطب نگاری

دکتر هیروفسکی در سال ۱۹۵۹ بخاطر ابداع روش قطب نگاری موفق به کسب جایزه‌ی نوبل شیمی شد. وی یکی از سرشناس‌ترین و مورد احترام‌ترین شیمی‌دانان قرن بیستم بود. او از دانشگاه‌های مختلف دنیا نظیر دانشگاه درسدن، دانشگاه ورشو، دانشگاه مارسی و دانشگاه پاریس دکتریِ افتخاری دریافت کرد و عضو افتخاری بسیاری از آن‌ها و انجمن‌های علمی دیگر بود. یاروسلاو هیروفسکی استاد بی‌نظیر قطب‌نگاری در شیمی بود و بسیاری از دانشگاه های آمریکا، شوروی، انگلستان، سوئد، چین از وی به منظور تدریس و انتقال این دانش دعوت می‌کردند. یکی از آتش‌فشان‌های کُره‌ی ماه به احترام این دانشمند بزرگ به نام وی، نام‌گذاری شده است.

دکتر یاروسلاو هیروفسکی در تاریخ ۲۷ مارچ سال ۱۹۶۷ و در ۷۶ سالگی در زادگاهش پراگ، دیده از جهان فروبست.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی یاروسلاو هیروفسکی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه