بیوگرافی جرج بیدل

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جرج بیدل به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۱۲۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲ ژانویه‌ی ۱۸۹۲ سر جرج بیدل ایری، ستاره شناس سرشناس انگلیسی در ۹۰ سالگی از دنیا رفت. وی به مدت ۴۶ سال ستاره شناس سلطنتی انگلستان بود و در خصوص مدارهای سیارات، میانگین جرم زمین، مکانیک جامدات و بسیاری مباحث دیگر در حوزه‌ی فیزیک و ستاره شناسی دستاوردهای با ارزشی داشت.

زندگینامه جرج بیدل

بیوگرافی جرج بیدل

زندگی شخصی

جرج بیدل ایری در تاریخ ۲۷ جولای سال ۱۸۰۱ متولد شد. جرج در کودکی بسیار درون‌گرا بود و کمتر با هم‌کلاسی‌ها و دوستان خود صحبت می‌کرد، اما نبوغ بسیاری در فیزیک و مهندسی داشت. در همان کودکی با ساخت تفنگی که از آن نخد فرنگی پرتاب می‌شد و مهارت بی‌نظیری که در ساخت آن‌ها داشت میان همکلاسی‌ها و دوستان خود معروف شد و همین موضوع باعث شد تا روابط اجتماعی وی کمی بهبود پیدا کند.

زمانی که جرج به سن ۱۳ سالگی رسید بیشتر اوقات خود را با عمویش سپری می‌کرد. در همین زمان جرج با دوست عمویش آشنا می‌شود که یک تاجر تحصیل کرده بوده؛ این تاجر فوق لیسانس ریاضیات از دانشگاه کمبریج داشت. همین موضوع باعث شد تا جرج به ریاضیات علاقه مند شود. جرج در سال ۱۸۱۹ با موفقیت آزمون دانشگاه ترینیتی را پشت سر گذاشت و وارد دانشگاه ترینیتی در کمبریج شد.

جرج در آن دوران برای اینکه بتواند هزینه تحصیل خود را فراهم کند به عنوان نظافت چی در دانشگاه کار می‌کرد. کمی بعد جرج بیدل ایری خود را به عنوان یکی از با استعدادترین دانشجویان دانشگاه معرفی کرد و در سال ۱۸۲۲ توانست بورسیه تحصیلی دانشگاه را بدست بیاورد. وی یک سال، فارغ التحصیل شد و جایزه اسمیت را از دانشگاه دریافت کند. در سال ۱۸۲۴ به عنوان مرد اول کالج ترینیتی در دانشگاه کمبریج انتخاب شد و در سال ۱۸۲۶ به عنوان استاد ریاضیات شروع به تدریس کرد و تا سال ۱۸۲۸ در این پست مشغول به کار بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی یوهانس کپلر
استاد ستاره شناسی

جرج بیدل ایری در سال ۱۸۲۸ در حالی که تنها ۲۷ سال سن داشت به عنوان استاد ستاره شناسی دانشگاه کمبریج و رئیس رصدخانه جدید دانشگاه کمبریج انتخاب شد. در سال‌های ۱۸۳۵ تا ۱۸۸۱ به عنوان ستاره شناس سلطنتی انگلستان کار کرد. جرج بیدل ایری از نظر شخصیتی بسیار منظم بود و تمام کارهای خود را با یک سازماندهی خاصی انجام می‌داد و زمانی که وارد رصدخانه دانشگاه کمبریج شد و ریاست آن‌را بر عهده گرفت این خصوصیت خود را در کارهایش اعمال کرد.

تمام محققانی که زیر نظر وی و همراه وی در رصدخانه کار می‌کردند طبق برنامه‌ای خاص و مشخص به مشاهده و تحقیق می‌پرداختند و با دقت بالا تمام دستاوردهای خود را ثبت می‌کردند. همین موضوع باعث شهرت جرج بیدل ایری شده بود و گزارشات علمی تهیه شده توسط تیمِ او، به منبع سایر دانشمندان تبدیل شد.

یکی از مهمترین دستاوردهای سر جرج بیدل محاسبه میانگین جرم زمین است که در زمان خود یک دستاورد مهم به حساب می‌آمد. در کنار تمام دستاوردهای علمی که این دانشمند بزرگ داشت، اما به دلیلی، مورد انتقاد شدید جامعه‌ی علمی انگلستان قرار گرفت و به نوعی باعث خدشه‌دار شدن اعتبار وی شد. در آن دوران جان کاوچ آدامز ستاره شناس و نابغه انگلیسی با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی بر روی مدار سیاره اورانوس به این نتیجه رسیده بود که سیاره دیگری نیز باید دورتر از این سیاره وجود داشته باشد.

تحقیقات

دراین دوران جرج بیدل ایری به دلایلی نا مشخص به شدت با نتایج این محقق جوان مخالفت کرد و تمامی نظریات وی را رد کرد و حتی با درخواست وی برای کمک مخالفت کرد و از همکاری با وی سرباز زد. همین موضوع باعث شد تا این دانمشند جوان نتواند تحقیقات خود را کامل کند و کشف سیاره نپتون به تاخیر بیافتد تا اینکه در سال ۱۸۴۶ این سیاره توسط یوهان گیل و اوربین لووریه کشف شد. این موضوع باعث خدشه دار شدن شهرت سر جرج بیدل ایری شد نه بخاطر اختلاف نظر با آن دانشمند جوان بلکه بخاطر نوع برخورد و عدم کمک به اوکه باعث شد کشف سیاره نپتون با تاخیر انجام شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی باربارا مک‌کلینتاک

تاریخ تولد:
۲۷ ژوئیهٔ ۱۸۰۱، آلنویک، بریتانیا
تاریخ مرگ:
۲ ژانویهٔ ۱۸۹۲، گرینویچ، بریتانیا
کودکان:
هیوبرت ایری، آزمند ایری
آموزش:
کالج ترینیتی، Colchester Royal Grammar School
والدین:
ویلیام ایری، اَن بیدل

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جرج بیدل
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه