بیوگرافی گابریل کرامر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی گابریل کرامر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۴ ژآنویه سال ۱۷۵۲ درست ۲۶۲ سال پیش گابریل کرامر، ریاضیدان بزرگ سوییسی در سن ۴۷ سالگی در کشور فرانسه دیده از جهان فروبست. شهرت این ریاضیدان بزرگ بخاطر ارائه قاعده‌ی کرامر در ریاضیات است.

زندگینامه گابریل کرامر

بیوگرافی گابریل کرامر

زندگی شخصی

گابریل کرامر ۳۱ جولای سال ۱۷۰۴ در یک خانواده سرشناس و تحصیل‌کرده متولد شد. پدرش ژان کرامر یکی از سرشناس‌ترین پزشکان سوییس در آن دوران بود. گابریل کرامر از همان سنین کم نبوغ خود را در ریاضیات نشان داد و به سرعت در این علم پیش رفت، تا جایی که والدینش هر از گاهی مجبور بودند معلمان وی را تغییر دهند چرا که سطح دانش گابریل در ریاضیات فراتر از معلمانش بود و آن‌ها باید کسانی را پیدا می‌کردند که بتوانند مطالب بیشتر و عمیق‌تری را به گابریل جوان آموزش دهند. گابریل کرامر به سرعت در ریاضیات پیشرفت کرد و با نبوغ خود باعث شد تا مسئولین دانشگاه ژنو به وی اجازه دهند حتی با سن کم٬ تحصیل را در این دانشگاه آغاز کند. گابریل کرامر در ۱۸ سالگی موفق شد دکترای خود را در ریاضیات از دانشگاه ژنو دریافت کند.

سال ۱۷۲۸ گابریل کرامر راهکارهایی را در ریاضیات به دانشگاه سن پترزبورگ ارائه کرد که در عین شگفتی بسیار شبیه تئوری‌های تصمیم گیری در نظریه بازی است که در قرن ۲۰ میلادی توسعه یافته است و اواخر قرن بیستم میلادی به شدت در اقتصاد کاربرد پیدا کرد. اما در قرن ۱۸ میلادی که این نظریه‌ها توسط کرامر ارائه شده بود چندان مورد پذیرش قرار نگرفت. با این حال دانشمندانی نیز نظیر ریاضیدان بزرگ برنولی وجود داشتند که ۱۰ سال بعد از انتشار این مفاهیم توسط کرامر آنها را ارزشمند یافته و روی آن کار کردند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جیمز وات
شناخته شده‌ترین دستاورد

شناخته شده‌ترین دستاورد گابریل کرامر در ریاضیات قاعده‌ی کرامر است که سال ۱۷۵۰ منتشر شد. قاعده کرامر در جبر خطی، روشی برای حل دستگاه معادلات خطی است که تعداد معادلات با تعداد مجهولات برابر و دستگاه جواب منحصر بفردی دارد. قاعده‌ی کرامر برای به دست آوردن جواب عمومی معادله دیفرانسیل خطی ناهمگن با استفاده از روش تغییر پارامترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گابریل کرامر در خلال سال‌های ۱۷۳۰ تا اوایل ۱۷۴۰ تدریس را رها و شروع به سفرهای طولانی مدت به کشورهای اروپایی کرد. این سفرها تاثیر زیادی روی دستاوردهای علمی وی در ریاضیات داشت و گابریل قاعده کرامر را حاصل این سفرها می‌داند. اواخر دهه‌ی ۱۷۴۰ گابریل کرامر دچار بیماری شد و به مرور قوای جسمی خود را از داست داد تا اینکه سرانجام در تاریخ ۴ ژآنویه سال ۱۷۵۲ در حالی که برای درمان به فرانسه سفر کرده بود دیده از جهان فروبست.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی گابریل کرامر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه