بیوگرافی لو دیویدوویچ لانداو

4 سال پیش
بیوگرافی لو دیویدوویچ لانداو
5/5 - (1 امتیاز)

بیوگرافی لو دیویدوویچ لانداو به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۱۰۷ سال پیش در چنین روزی لو دیویدوویچ لانداو به عنوان یکی از بزرگترین فیزیکدانان قرن ۲۰ میلادی در شهر باکو آذربایجان متولد شد. لو یکی از برجسته‌ترین فیزیکدانان شوروی بود و دستاوردهای مهم بسیاری را نیز در فیزیک نظری از خود برجای گذاشت و جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۲ را از آن خود کرد.

زندگینامه لو دیویدوویچ لانداو

بیوگرافی لو دیویدوویچ لانداو

زندگی شخصی

۲۲ ژآنویه سال ۱۹۰۸ لو لانداو در یک خانواده یهودی در باکو و در دوران حکومت پادشاهی روسیه متولد شد. پدرش مهندس نفت بود و مادرش پزشک. لو لانداو در همان دوران کودکی به عنوان یک نابغه در ریاضیات شناخته شد. در سن ۱۳ سالگی دبیرستان را به پایان رساند اما خانواده اش نگران بودند که شاید محیط دانشگاه برای یک پسر بچه ۱۳ ساله مناسب نباشد؛ اما سرانجام اجازه دادند فرزندشان سال ۱۹۲۲ در سن ۱۴ سالگی وارد دانشکده فنی باکو شود.

لو لانداو در دانشگاه فنی باکو تعجب همگان را برانگیخت و با همان سن کم بصورت همزمان به تحصیل در رشته ریاضیات و فیزیک پرداخت و بعد از پایان مقطع کارشناسی به دانشگاه لنینگراد رفت و در سن ۲۱ سالگی دکترای خود را از دانشگاه لنینگراد دریافت کرد. سال ۱۹۲۹ با اجازه دولت شوروی فرصت سفر به خارج از این کشور را یافت و در این سفر به دانشگاه گوتینگن، لایپزیگ و کوپنهاگ رفت و بعد از مدتی در لابراتوار نیلز بور مشغول به کار شد. لو لاندو تاثیر بسیاری از نیلز بور پذیرفت، بعد از این دوره به دانشگاه کمبریج و مونیخ رفت و بعد از آن به شوروی بازگشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جی پی مورگان
ریاست دپارتمان فیزیک دانشگاه فنی خارکیف

لو لانداو در خلال سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۷ ریاست دپارتمان فیزیک دانشگاه فنی خارکیف را بر عهده داشت و به تحقیق و تدریس مشغول بود. در کنار تمام دستاوردهای علمی، یکی از مهمترین دستاوردهای لو لانداو ایجاد زیرساخت‌های آموزشی در شوروی برای ریاضیات و فیزیک و سازماندهی لابراتوارهای تحقیقاتی بود که تاثیر بسیار مهمی در نسل بعدی دانشمندان شوروی داشت که از آن به عنوان مکتب لانداو یاد می‌کنند. لو لانداو شاگردان بسیاری را پرورش داد که از مهمترین آنها می‌توان به دانشمندانی نظیر لو پیتاوسکی، الکسی آبریکوسوف، آرکادی لوانیوک، لوگنی لیفشیتس، لو کورکوف، ایزاک خالاتنیکوف،‌ بوریس لوفه و رونالد زاگدیفت اشاره کرد.

لو لانداو در کنار تمام کارهای علمی خود دستاوردهای بسیار مهمی نیز در فیزیک نظری از خود برجای گذاشت که در این میان می‌توان به تئوری دیامغناطیس، نظریه ابرمعیان، نظریه گذار فاز درجه دو ، نظریه گینزبور لانداو در ابررسانایی، اصطکاک لانداو در نظریه پلاسما اشاره کرد.

نوبل

سال ۱۹۶۲ بنیاد نوبل از این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهای علمیش و خدمات بزرگش به علم با اهدای جایزه نوبل قدردانی کرد اما چندی قبل از دریافت جایزه نوبل لو لانداو در یک تصادف رانندگی دچار مصدومیت شدید شد و به کما رفت، در آن دوران به دستور رهبر اتحاد جماهیر شوروی بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص مشهور شوروی اقدام به مراقبت ویژه و درمان وی کردند و با تلاش بسیار زیاد وی را از مرگ حتمی نجات دادند با این وجود لو لانداو نتوانست شخصا در مراسم نوبل حضور یابد و دیگر نتوانست به فعالیت‌های علمی خود همانند قبل ادامه دهد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سرجیو مارکیونه

سرانجام لو لانداو در تاریخ ۱ آوریل سال ۱۹۶۸ در سن ۶۰ سالگی دید از جهان فروبست.

تاریخ تولد: ۲۲ ژانویهٔ ۱۹۰۸، باکو، جمهوری آذربایجان
تاریخ مرگ: ۱ آوریل ۱۹۶۸، مسکو، روسیه
همسر: Kora Landau-Drobantseva (ازدواج ۱۹۳۷)
مکان استراحت: گورستان نووودویچی
کودکان: اگور لاندو

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی لو دیویدوویچ لانداو
5/5 - (1 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه