بیوگرافی پل نرس

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی پل نرس به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۲۵ ژآنویه سال ۱۹۴۹، درست ۶۶ سال پیش، پل نرس زیست شناس انگلیسی و متخصص مشهور ژنتیک متولد شد. شهرت وی بخاطر کشف پروتئین‌هایی است که وظیفه کنترل تکثیر سلولی را برعهده دارند و به همین دلیل جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۰۱ را دریافت کرد.

زندگینامه پل نرس

بیوگرافی پل نرس

زندگی شخصی

پل نرس در مدرسه لیون پارک در آلپرتون تحصیلات خود را آغاز کرد و سپس به مدرسه هاروکانتی رفت. بعد از پایان تحصیلات در مقطع دبیرستان برای پذیرش در دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج، ساسکس و یورک اقدام کرد ، اما به دلیل نگذراندن درس زبان‌های خارجی، این دانشگاه‌ها درخواست وی را رد کردند. سپس برای تحصیل به دانشگاه بیرمنگهام رفت که ابتدا در این دانشگاه هم پذیرفته نشد، اما بعد از مصاحبه قرار شد بصورت شرطی و در صورتی که بتواند بصورت همزمان در کلاس‌های زبان فرانسه شرکت کند و آن را با موفقیت به پایان برساند در این دانشگاه به تحصیل ادامه دهد.

پل نرس سال ۱۹۷۰ مقطع کارشناسی را در رشته زیست شناسی به پایان رساند و سپس دکترای خود را در همین رشته از دانشگاه بیرمنگهام دریافت کند. بعد از این دوره پل نرس دوره فوق دکترا را در دانشگاه ادینبرو به مدت ۶ سال در خلال سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ ادامه داد. سال ۱۹۷۶ در حین تحصیل در مقطع فوق دکترا، پل نرس موفق به کشف ژن CDC2 در مخمر شد. این ژن وظیفه کنترل چرخه سلولی از گام نخستین رشد G1 به مرحله S را بر عهده داشت که این دو مرحله از مرحله‌های رشد تکامل تک یاخته‌ها به حساب می‌آید و در یک چرخه چهار مرحله‌ای قرار می‌گیرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لری پیج
ژن

سال ۱۹۸۷ دکتر پل نرس توانست ژن مشابهی را در بدن انسان پیدا کند که وظیفه مشابهی با CDC2 بر عهده داشت و به نام CDK1 شناخته می‌شود. دکتر نرس به همراه همکاران خود کشف کرد که فرایند تقسیم سلولی در بدن انسان تحت کنترل دو پروتئین اتفاق می‌افتد و این پروتئین‌ها بررسی می‌کنند که آیا فرایند تقسیم سلولی درست انجام شده یا خیر. در صورتی که هر مرحله با مشکل روبرو شده باشد پروتئین‌های دیگری به رفع مشکل و بازسازی فرایند قبل خواهند پرداخت و در صورتی که پروتئین‌های کنترلی تایید کننده که مرحله تقسیم سلولی به درستی انجام پذیرفته است سلول وارد مرحله بعدی تقسیم سلولی می‌شود.

این کشف یکی از مهمترین دستاوردهای علمی در حوزه ژنتیک مربوط به اواخر قرن ۲۰ میلادی است که تحول بزرگی را در این علم بوجود آورد. سال ۲۰۰۱ میلادی دکتر پل نرس بخاطر همین دستاورد علمی موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد. در حال حاضر وی ریاست انجمن سلطنتی انگلستان که یکی از عالی‌ترین انجمن‌های علمی در دنیاست را برعهده دارند و به تحقیقات خود در خصوص علم ژنتیک و فرایند تقسیم سلولی ادامه می‌دهد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پل نرس
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه