بیوگرافی رابرت ویلیام هالی

4 سال پیش
بیوگرافی رابرت ویلیام هالی
Rate this post

بیوگرافی رابرت ویلیام هالی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۹۳ سال پیش در چنین روزی رابرت ویلیام هالی زیست شیمیدان بزرگ آمریکایی متولد شد. شهرت وی بخاطر تشریح ساختار و رفتار RNAهای حامل است که به همین خاطر نیز جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۶۸ را دریافت کرد.

زندگینامه رابرت ویلیام هالی

بیوگرافی رابرت ویلیام هالی

زندگی شخصی

۲۸ ژانویه سال ۱۹۲۲ رابرت در یکی از روستاهای ایالت ایلینویز آمریکا متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش به اتمام رساند و سپس برای تحصیل در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه ایلینویز شد. رابرت با تلاش فراوان توانست سال ۱۹۴۲ در رشته کارشناسی شیمی آلی فارغ التحصیل شود و سپس دوره دکترا را آغاز کرد. در زمان جنگ جهانی دوم به مدت دو سال در کالج پزشکی دانشگاه کورنل به عنوان دستیار تحقیقات مشغول به کار شد و در این دوره تحقیقات بسیاری در خصوص زیست شیمی و ساختار سلول‌های زنده انجام داد. رابرت هالی سال ۱۹۴۷ موفق شد دوره دکترای خود را نیز به پایان برساند.

بعد از پایان دوره‌ی دکترا، رابرت کماکان به عنوان دستیار به همکاری خود با دانشگاه کورنل ادامه داد و یکسال بعد در همین دانشگاه به عنوان استادیار مشغول به کار شد و سال ۱۹۶۲ استاد رشته زیست شیمی در دانشگاه کورنل شد. مهمترین دستاورد علمی رابرت ویلیام هالی مربوطه به تحقیقات وی در خلال سال‌های ۱۹۵۵-۱۹۵۶‌می‌شود که وی تحقیقات خود را درخصوص RNAها آغاز کرد. آران‌آی یا اسید ریبونوکلئیک یکی از مولکول‌های اصلی در بدن موجودات زنده است که همراه دی‌ان‌ای و پروتئین‌ها برای همه گونه‌های شناخته شده زیستی ضروری هستند و در تمام آنها یافت می‌شوند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دونالد هال
دی‌ان‌ای

آران‌آی یک زنجیره از نوکلوتئیدها است که برخلاف دی‌ان‌ای که دو رشته‌ای است تک رشته‌ای است و ساختار قندی متفاوتی نیز به نسبت دی‌ان‌ای در آنها وجود داد. از آران‌آی‌های پیام رسان برای انتقال داده‌های ژنتیکی و در نتیجه آن ساخت پروتئین‌های مورد نیاز در بدن استفاده می‌شود. در بعضی از تحقیقات مشخص شده که حتی بعضی از ویروس‌ها از آران‌آی به عنوان ماده ژنتیکی به جای دی‌ا‌ن‌آی استفاده می‌کنند.

تحقیقات دکتر هالی سال ۱۹۶۴ به پایان رسید و وی شرح دقیقی از ساختار آران‌ای پیام رسان را منتشر کرد. آران‌ای پیام رسان یا حامل یکی از انواع RNAهای موجود در سلول است که حمل آمینواسیدها به ریبوزوم‌های موجود در سیتوپلاسم برعهده‌ی آن است. این دستاورد دکتر هالی از یک نگاه دیگر نیز دارای اهمیت بود چرا که RNA پیام رسان که توسط وی کشف شد اولین زیر مجموعه از ساختار اسید ریبونوکلئیک بود که تا آن زمان کشف نشده بود و کمک کرد تا دانشمندان بتوانند سایر زیر مجموعه‌های آن را نیز کشف کنند و همین موضوع تحول بزرگی در علم ژنتیک بوجود آورد.

دکتر هالی سال ۱۹۶۸ به خاطر همین دستاورد علمی مفتخر به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد. سرانجام دکتر رابرت ویلیام هالی در تاریخ ۱۱ فوریه سال ۱۹۹۳ در لوس گاتوس کالیفرنیا در سن ۷۱ سالگی دیده از جهان فروبست.

تاریخ تولد: ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۲۲، اوربانا، ایلینوی، آمریکا
تاریخ مرگ: ۱۱ فوریهٔ ۱۹۹۳، لوس گاتوس، کالیفرنیا، آمریکا
همسر: اَن لنور دوورکین هالی (ازدواج ۱۹۴۵–۱۹۹۳)
رشته: زیست‌شیمی
آموزش: دانشگاه کرنل (۱۹۴۷)، Urbana High School، دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین
جوایز: جایزهٔ لسکر برای تحقیقات پایهٔ پزشکی

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هانس اولوف گوستاو آلفون
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی رابرت ویلیام هالی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه