بیوگرافی داگلاس انگلبارت

4 سال پیش
بیوگرافی داگلاس انگلبارت
Rate this post

بیوگرافی داگلاس انگلبارت به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۹۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۳۰ ژانویه‌ی ۱۹۲۵ داگلاس انگلبارت – مخترع علوم رایانه متولد شد. بیشترین شهرتِ وی بخاطر اختراع موشواره (Mouse) برای رایانه‌ها بوده است که امروزه بشکل گسترده‌ای کاربرد دارد.

زندگینامه داگلاس انگلبارت

بیوگرافی داگلاس انگلبارت

زندگی شخصی

داگلاس در شهر پورتلند ایالت ارگان متولد شد. اجداد آلمانی و سوئدی داگلاس به آمریکا مهاجرت کرده بودند. داگلاس در سال ۱۹۴۲ موفق شد دوره دبیرستان خود را به پایان برساند سپس به کالج ایالتی ارگان رفت؛ اما چندی بعد برای خدمت در نیروی دریایی در اواخر جنگ جهانی به ارتش پیوست و حدود دو سال در فیلیپین به عنوان تکنسین رادار خدمت کرد.

بعد از دوران خدمت در ارتش به دانشگاه ارگان بازگشت و دوره‌ی کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق در سال ۱۹۴۸ به پایان رساند. بعد از پایان دوره‌ی کارشناسی به استخدام کمیته‌ی رایزنی ملی هوانوردی آمریکا درآمد و در آنجا به تحقیق در خصوص نگهداری تونل‌های باد پرداخت. در سال ۱۹۵۱ داگلاس از کارش استعفا داد تا تحصیلات خود را ادامه دهد و وارد دوره‌ی دکترا در دانشگاه برکلی شود. آنچه باعث شهرتِ داگلاس انگلبارت شد اختراعی بود که وی در سال ۱۹۷۰ به نام خود تحت عنوان Computer Mouse ثبت کرد، دستگاهی بسیار کاربردی که در زمان ورود گسترش نرم افزارهایی با رابط کاربری استفاده از آن به اوج رسید.

موشواره

موشواره ، موشی یا ماوس یکی از تجهیزات سخت‌افزاری رایانه به حساب می‌آید که همانند صفحه کلید یک واسط کاربری سخت افزاری است. در نرم‌افزارهای کنونی ماوس‌ها بخش عمده‌ای از وظایف کنترلی را برعهده دارند. داگلاس در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی طرح خود برای ماوس‌ را نهایی کرد و در تاریخ ۲۱ ژوئن سال ۱۹۶۷ درخواست ثبت آن را ارائه کرد و حدود ۳ سال بعد یعنی در تاریخ ۱۷ نووامبر سال ۱۹۷۰ حق ثبت اختراع ماوس یا موشواره به نام داگلاس انگلبارت به ثبت رسید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ارشمیدس

هرچند که اختراع وی تا حدود ۲۰ سال بعد آن چنان مورد توجه قرار نگرفت، اما از اواسط دهه ۸۰ میلادی به مرور و با روی کار آمدن نرم افزارهایی با رابط کاربری به مرور این اختراع جایگاه خود را پیدا کرد و حال کار به جایی رسیده است که تصور استفاده از کامپیوترها بدون بکار گیری ماوس کمی غیر معمول است.

داگلاس انگلبرت در کنار اختراع ماوس دستاوردهای دیگری نیز در حوزه علوم رایانه نظیر ابرمتن‌ها، نرم‌افزارهای تعاملی و غیره از خود برجای گذاشته است. داگلاس انگلبارت در تاریخ ۲ جولای سال ۲۰۱۳ و در ۸۸ سالگی دیده از جهان فروبست.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی داگلاس انگلبارت
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه