بیوگرافی رابرت هافستاتر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی رابرت هافستاتر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

  ۱۰۰ سال پیش در چنین روزی رابرت هافستاتر – فیزیکدان بزرگ آمریکایی متولد شد. شهرت وی بخاطر تحقیق در خصوص پدیده‌ی پراکندگی الکترون و تاثیر آن در کشف ساختار نوکلئون‌ها است.

زندگینامه رابرت هافستاتر

بیوگرافی رابرت هافستاتر

زندگی شخصی

۵ فوریه سال ۱۹۱۵ رابرت هافستاتر در یک خانواده‌ی یهودی در شهر نیویورک متولد شد که شامل مهاجران لهستانی به آمریکا بودند. رابرت در شهر نیویورک تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی و دبیرستان سپری کرد، سپس وارد کالج شد و سال ۱۹۳۵ در حالی که فقط ۲۰ سال داشت توانست مدرک کارشناسی خود را دریافت کند و جایزه کنیون را در ریاضیات و فیزیک بدست آورد.

رابرت هافستاتر سپس به دانشگاه پرینستون رفت و در آنجا تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه داد. وی در سن ۲۳ سالگی موفق شد با دفاع از پایان نامه دکترای خود، رسما مدرک دکترا را از دانشگاه پرینستون کسب کند. هافستاتر پس از آن به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در آنجا دوره‌ی فوق دکترا را سپری کرد و بعد ازپایان تحصیلات وارد دانشگاهِ استنفورد شد و از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۵ به مدت ۳۵ سال یکی از معبترترین اساتید این دانشگاه به شمار می‌رفت.

مهمترین دستاورد علمی

مهمترین دستاورد علمی دکتر هافستاتر مربوط به تحقیق در خصوص هسته‌ی اتم و پدیده‌ی پراکندگی الکترون‌ها می‌شود که در آن الکترون‌ها از مسیر اصلی حرکتی خود به‌دور هسته خارج شده و پراکنده می‌شوند. هسته‌ی اتم ناحیه‌ای با جرم بالا است که پروتون‌ها و نوترون‌ها در آن قرار گرفته‌اند. اندازه‌ی هسته از اندازه‌ی خود اتم بسیار کوچک‌تر است و تقریبا تمام جرمِ اتم که از ذرات پروتون و نوترون سبب می‌شود در این ناحیه قرار دارد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لویی دوبروی

تحقیقات دکتر هافستاتر در خصوص پدیده‌ی پراکندگی الکترون‌ها کمک قابل ملاحظه‌ای به کشف و شناسایی ذرات هسته‌‌ای یا نوکلئون‌ها کرد. در فیزیک به نوترون‌ها یا پروتون‌ها ذرات هسته‌ای یا نوکلئون گفته می‌شود. بخاطر دستاوردهای علمی دکتر هافستاتر در این حوزه، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۱ به طور مشترک به وی و رودولف موسبورر تعلق گرفت.

دکتر هافستاتر سرانجام در تاریخ ۱۷ نووامبر سال ۱۹۹۰ در سن ۷۵ سالگی دید از جهان فروبست.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی رابرت هافستاتر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه