بیوگرافی اوتو دایلز

4 سال پیش
بیوگرافی اوتو دایلز
Rate this post

بیوگرافی اوتو دایلز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 اوتو پل هرمان دایلز (به آلمانی: Otto Paul Hermann Diels) ‏ (۲۳ ژانویه ۱۸۷۶ – ۷ مارس ۱۹۵۴) شیمیدان آلمانی است که در سال ۱۹۵۰ برای کشف دی‌ان‌ای های مصنوعی موفق به دریافت جایزه نوبل در شیمی شد. پدر او استاد علم زبان در دانشگاه برلین بود و خود او نیز دکترای شیمی خود را از این دانشگاه گرفت. دایلز تا ۱۹۱۶ در دانشگاه برلین و از ۱۹۱۶ تا سال ۱۹۴۵ در دانشگاه کیل تدریس کرده‌است و دو تن از پسرانش در جنگ جهانی دوم کشته شدند.

زندگینامه اوتو دایلز

بیوگرافی اوتو دایلز

زندگی شخصی

اتو دیلز بعد از فارغ التحصیلی در رشته‌ی شیمی در دانشگاه برلین مشغول به کار شد. وی سال ۱۹۱۳ به مقام ریاست دپارتمان شیمی دانشگاه رسید و سال ۱۹۱۵ پیشنهاد دانشگاه کیل را پذیرفت و تا سال ۱۹۴۵ و زمان بازنشستگی در این دانشگاه باقی ماند. وی در این دوران با کرت آلدر آشنا شد و با هم در زمینه‌ی واکنش شیمیایی ماده دی اولفین به تحقیق پرداختند و در نتیجه تحقیقات خود توانستند واکنش دیلز-آلدر را کشف کنند.

این واکنش یک واکنش شیمیایی در شیمی آلی است که در آن یک دی ان (دی اولفین) مزدوج با یک آلکن واکنش داده و ایجاد یک ترکیب حلقوی (سیکلوهگزن) می‌کند. این واکنش حتی زمانی که تعدادی از اتم‌های موجود در حلقه جدید کربن حضور نداشته باشند نیز انجام می‌شود.

بعضی از واکنش‌های دیلز-آلدر برگشت پذیر هستند. این واکنش اهمیت فراوانی در صنعت داشت و بصورت گسترده‌ای در ساخت لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته است و تحول بزرگی را شکل داده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جان دمول

اتو دیلز به خاطر کشف این واکنش و اهمیت کاربردی آن در سال ۱۹۵۰ مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. اتو دیلز دو فرزند خود را در خلال جنگ جهانی دوم در حین خدمت به ارتش آلمان از دست داد.

اتو دیلز سرانجام در تاریخ ۷ مارچ سال ۱۹۵۴ در سن ۷۸ سالگی دیده از جهان فروبست.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی اوتو دایلز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه