بیوگرافی ادوارد دونالد توماس

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی ادوارد دونالد توماس به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۹۵ سال پیش در چنین روزی ادوارد دونالد توماس پزشک سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت وی بخاطر توسعه روش پیوند مغز استخوان و مقابله با بیماری کشنده سرطان خون است که به همین خاطر نیز در سال ۱۹۹۰ مفتخر به دریافت جایزه نوبل پزشکی شده است.

زندگینامه ادوارد دونالد توماس

بیوگرافی ادوارد دونالد توماس

زندگی شخصی

۱۵ مارچ سال ۱۹۲۰ ادوارد دونالد توماس در شهر مارت در ایالت تگزاس آمریکا در سال ۱۹۲۰ متولد شد. بعد از پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه تگزاس در آستین شد و در آنجا به تحصیل در رشته شیمی و مهندسی شیمی پرداخت. وی سال ۱۹۴۱ موفق به دریافت مدرک کارشناسی و سال ۱۹۴۳ کارشناسی ارشد شد.

بعد از پایان دوره کارشناسی ارشد، دونالد توماس به خاطر علاقه به رشته پزشکی وارد مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد شد. وی در سال ۱۹۴۶ توانست مدرک پزشک عمومی خود را نیز از دانشگاه هاروارد بگیرد. سپس دوره‌ی دستیاری خود را در بیمارستان پیتر بنت سپری کرد و بعد از این دوره به عنوان پزشک وارد ارتش آمریکا شد.

ادوارد دونالد توماس در سال ۱۹۵۵ به عنوان پزشک در بیمارستان ماری اموجین باست زیر نظر دانشگاه کلمبیا به فعالیت مشغول شد. در همین دوران بود که در خصوص روش پیوند استخوان به تحقیق پرداخت و توانست این روش را که در ان دوران بیشتر تحقیقاتی بود، بصورت عملی به عنوان روشی برای مقابله با بیماری لوکمی یا سرطان خون مورد استفاده قرار دهد. پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌های بنیادی، جایگزینی مغز استخوان فرد بیمار با مغز استخوان سالم است تا بیمار بتواند مقادیر بالای داروهای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی را دریافت کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیترو فررو
پرتو درمانی

در این روش بصورت خلاصه نخست پس از تهیه بافت پیوندی از فرد سالم، به بیمار مقادیر بالای داروهای شیمی درمانی همراه یا بدون پرتو درمانی می‌دهند تا باقی‌ مانده مغز استخوان وی تخریب شود و در مرحله آخر مغز استخوان سالم را گرم کرده و به ‌وسیله یک سوزن و از طریق سیاهرگ به بیمار تزریق می‌کنند تا جانشین مغز استخوان تخریب شده شود. بیماری لوکمی یا سرطان خون یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌رفت اما امروزه با پیشرفت علم و به کمک دستاوردهای دکتر دونالد توماس امید به کسانی که به این بیماری دچار می‌شوند بازگشته است.

در بیماری لوکمی یا همان سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیر عادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند. این سلول‌ها با سلولهای خون عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند. درنتیجه، تولید سلول‌های سفیدِ خونِ طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند. سلول‌های لوکمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شود از جمله گویچه‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند، و پلاکتهای خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اثر می‌گذارند.

دکتر دونالد توماس سرانجام در تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۲ در سن ۹۲ سالگی دیده از جهان فروبست.

تاریخ تولد: ۱۵ مارس ۱۹۲۰، مارت، تگزاس، آمریکا
تاریخ مرگ: ۲۰ اکتبر ۲۰۱۲، سیاتل، ایالت واشینگتن، آمریکا
معروف به: پیوند مغز استخوان
آموزش: مدرسه پزشکی هاروارد، دانشگاه تگزاس در آستین
جوایز: جایزه گاردینر، جایزهٔ نوبل فیزیولوژی و پزشکی، National Medal of Science for Biological Sciences، Kettering Prize
دانش‌آموز برجسته: اَلوییز گیبلت

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کوین ترودو
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ادوارد دونالد توماس
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه