بیوگرافی ژآن باپتیست ژوزف فوریه

4 سال پیش
بیوگرافی ژآن باپتیست ژوزف فوریه
5/5 - (1 امتیاز)

بیوگرافی ژآن باپتیست ژوزف فوریه به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۲۴۷ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۱ مارچ سال ۱۷۶۸ ژآن باپتیست ژوزف فوریه فیزیکدان و ریاضیدان سرشناس فرانسوی متولد شد. شهرت این دانشمندِ بزرگ بخاطر ارائه سری فوریه در ریاضیات و کاربرد آنها در مسئله انتقال حرارت و ارتعاشات است. همچنین از وی به عنوان کاشفِ اثر گلخانه‌ای نیز یاد می‌شود.

زندگینامه ژآن باپتیست ژوزف فوریه

بیوگرافی ژآن باپتیست ژوزف فوریه

زندگی شخصی

ژوزف فوریه زمانی که ۹ سال بیشتر نداشت پدرش را از دست داد و یتیم شد. تحصیلاتش را بعد از پایان مقطع مقدماتی در مدرسه نظام و در رشته ریاضیات ادامه داد. در دوران انقلاب فرانسه فعالیت‌های سیاسی زیادی را انجام داد و در کمیته‌ی مرکزی یکی از اعضای اصلی بود. در دوران ترور یا عصر وحشت در فرانسه که در اواخر انقلاب کبیر فرانسه با درگیری بین گروه‌های انقلابی و حکومت شکل گرفته بود مدتی را در زندان سپری کرد، اما بعدا در سال ۱۷۹۵ آزاد شد و به استخدام اکول نرمال سوپریور درآمد.

وی از سال ۱۷۹۷ به عنوان جانشین لاگرانژ در اکول پلی‌تکنیک به تدریس مشغول شد. در آن دوران ژوزف فوریه یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین دانشمندان فرانسه محسوب می‌شد. از مهمترین دستاوردهای علمی وی می‌توان به سری فوریه اشاره کرد. در علم ریاضیات، با استفاده از این سری می‌توان هر تابع متناوب را به صورت جمعی از توابع نوسانی ساده (سینوسی، کسینوسی یا تابع نمایی مختلط ) نوشت و با بسط هر تابع به صورت سری فوریه، مولفه‌های بسامدی آن تابع به دست می‌آید. همچنین ژوزف فوریه به عنوان نخستین فردی که در خصوص اثر گلخانه‌ای صحبت کرده و این پدیده را کشف کرده یاد می‌شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دیوید موریس لی
تحقیقات

در دهه ۱۸۲۰ میلادی، ژوزف فوریه دست به تحقیقاتی در خصوص اندازه کره زمین و فاصله‌ی آن از خورشید زد و متوجه شد که اگر گرمای کره زمین تنها با تابش مستقیم نور خورشید بوجود بیاید گرمای کره زمین باید کمتر از آن چیزی باشد که هست. فوریه بعد از چند سال تحقیق در سال ۱۸۲۷ این نظریه را مطرح کرد که احتمال دارد جو زمین نقش یک عایق را ایفا کند و باعث افزایش حرارت کره زمین و جلوگیری از خروج انرژی می‌شود، که این ایده امروزه به عنوان اثر گلخانه‌ای شناخته می‌شود.

با تابش نور خورشید زمین مقداری از انرژی خورشید را جذب می‌کند و باقی آن را باز می‌تاباند. در طی این فرآیند طول موج نور تغییر پیدا می‌کند. بعضی از گازهای موجود در جو زمین، این تابش خروجی را جذب می‌کنند. این تابش عمدتاً در محدوده‌ی فروسرخ است. مولکول گازهای گلخانه‌ای، بسیار بیشتر از سایر گازها نور فروسرخ را جذب می‌کند. جذب انرژی توسط مولکول‌های گاز سبب جنبش مولکول و افزایش انرژی آن می‌شود. وقتی این اتفاق در مقیاس بزرگ رخ دهد، مانند این است که زمین را با یک پتو پوشانده‌ایم. دمای کل نواحی زمین افزایش می‌یابد. این پدیده اثر گلخانه‌ای نامیده می‌شود.

ژان باپتیست فوریه فیزیکدان سرشناس فرانسوی سرانجام در تاریخ ۱۶ می سال ۱۸۳۰ و در ۶۰ سالگی دیده از جهان فروبست.

تاریخ تولد: ۲۱ مارس ۱۷۶۸، اگزر، فرانسه
تاریخ مرگ: ۱۶ مهٔ ۱۸۳۰، پاریس، فرانسه
آموزش: اکول نرمال سوپریور
کتاب‌ها: The Analytical Theory of Heat، Joseph Fourier: The Man and the Physicist
والدین: ادمی جرمین لبگو، جوسیف فوریه
متأثر: یوهان پتر گوستاف لوژون دیریکله، ویلیام تامسون، آدولف کوتله

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هانس اولوف گوستاو آلفون
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ژآن باپتیست ژوزف فوریه
5/5 - (1 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه