بیوگرافی ایوار جیار

4 سال پیش
بیوگرافی ایوار جیار
Rate this post

بیوگرافی ایوار جیار به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۸۶ سال پیش در چنین روزی ایوار جیار فیزیکدان سرشناس نروژی متولد شد. شهرت این فیزیکدان بزرگ بخاطر کشف پدیده‌ی تونل زنی کوانتومی در جامدات است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۷۳ میلادی را دریافت کرد.

زندگینامه ایوار جیار

بیوگرافی ایوار جیار

زندگی شخصی

۵ اوریل سال ۱۹۲۹ ایوار جیاور در شهر برگن در نروژ متولد شد. بعد از پایان تحصیلات در مقطع ابتدایی و دبیرستان وارد دانشگاه فنی نروژ شد و سال ۱۹۵۲ از این دانشگاه مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک دریافت کرد. سال ۱۹۵۴ ایوار جیاور تصمیم گرفت به کشور کانادا مهاجرت کند و بعد از ورود به خاک کانادا در شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار شد؛ اما بعد از مدتی تصمیم گرفت تا به کشور آمریکا مهاجرت کند و کارش را در شرکت جنرال الکتریک در کشور آمریکا ادامه داد. وی در سال ۱۹۶۴ شهروندی کشور آمریکا را دریافت کرد.

ایوار جیاور بعد از ورود به خاک آمریکا تحصیلاتش را ادامه داد و هم زمان با دریافت شهروندی کشور آمریکا، دکترای خود را نیز دریافت کرد. مهمترین دستاورد علمی دکتر ایوار جیاور به کشف پدیده‌ی تونل زنی کوانتومی در جامدات باز می‌گردد. تونل‌ زنی کوانتومی اشاره به فرایند کوانتومی تونل زنی ذره در طول یک سد و مقاومت دارد که از نظر تئوری کلاسیک این ذره قادر به عبور از آن نیست. این اتفاق مهم در چندین پدیده‌ی فیزیکی دیده می‌شود. برای مثال، در واکنش‌های هسته‌ای که در ستارگان اصلی مثل خورشید اتفاق می‌افتد، می‌توان این پدیده را مشاهده کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کیچیرو تویودا
ساخت وسایل پیشرفته

از این پدیده در ساخت وسایل پیشرفته و جدید مانند دیود تونلی استفاده می‌شود. این پدیده اوایل قرن بیستم پیش بینی شده بود و اواسط همین قرن به عنوان یک پدیده کلی در فیزیک پذیرفته شد. دکتر جیاور همچنین در خلال آزمایش‌های خود در این خصوص نشان داد که مناطق نوار ممنوعه یا گپ‌های انرژی در ابررساناها وجود دارد که همین موضوع زیربنای توسعه نظریه بی‌سی‌اس در توجیه پدیده ابررسانایی است. این نظریه به خاطر حرف آغازین نام سه فیزیکدان پدیدآورنده آن، جان باردین، رابرت شریفر و لئون کوپر نامگذاری شد و در سال ۱۹۷۲ جایزه‌ی نوبل فیزیک را نیز برای آن‌ها به ارمغان آورد.

دکتر ایوار جیاور در حال حاضر در موسسه فناوری رسلیر مشغول به کار است.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ایوار جیار
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه