بیوگرافی توماس بیز

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی توماس بیز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۲۵۴ سال پیش در چنین روزی توماس بیز فیلسوف و ریاضیدان بزرگ انگلیسی در تیونبریج ولز دیده از جهان فروبست. وی یکی از بزرگترین ریاضیدانان عصر خود و از پیشگامان علم احتمالات بوده است.

زندگینامه توماس بیز

بیوگرافی توماس بیز

زندگی شخصی

تماس بیز سال ۱۷۰۱ در شهر لندن متولد شد. بعد ازپایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۷۱۹ وارد دانشگاه ادینبرگ شد و در رشته منطق و الهیات به تحصیل پرداخت. توماس بیز علاقه خاصی به علم ریاضیات داشت در این میان به تئوری‌های احتمالات علاقه خاصی داشت؛ همین علاقه باعث شد تا در خصوص علم احتمالات به تحقیق بپردازد. در سال ۱۷۴۲ توماس بیز به عنوان یکی از اعضای انجمن سلطنتی انگلستان به عنوان یک ریاضیدان برجسته انتخاب شد و تا آخر عمر در این مقام باقی ماند. توماس بیز به آمار و احتمالات علاقه بسیاری داشت و تقریبا بعد از دهه ۱۷۴۰ تمام تمرکز خود را بر این علم گذاشت.

دستاورد علمی توماس بیز

مهمترین و شناخته شده‌ترین دستاورد علمی توماس بیز قضیه معروف بیز در تئوری احتمالات است که بعد از مرگ وی توسط ریچارد پرایس منتشر شد. توماس بیز سال ۱۷۵۵ بیمار شد و در سال ۱۷۶۱ فوت کرد. هرچند که نتوانست دستاورد مهم علمی خود را در احتمالات منتشر کند؛ اما ریچارد پرایس بعد از مرگ وی کارهای علمی توماس بیز را منتشر کرد. قضیه بیز در احتمالات روشی برای دسته بندی پدیده‌ها، بر پایه احتمال وقوع یا عدم وقوع یک پدیده‌ است و در نظریه احتمالات با اهمیت و پرکاربرد است. این قضیه از آن جهت مفید است که می‌توان از طریق آن احتمال یک پیشامد را با مشروط کردن نسبت به وقوع و یا عدم وقوع یک پیشامد دیگر محاسبه کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی برادران مک دونالد

در بسیاری از حالت‌ها، محاسبه‌ی احتمال یک پیشامد به صورت مستقیم کاری دشوار است. با استفاده از این قضیه و مشروط کردن پیشامد مورد نظر نسبت به پیشامد دیگر، می‌توان احتمال مورد نظر را محاسبه کرد. قضیه بیز کمک بسیار زیادی به توسعه علم احتمالات کرد و تحولی بزرگ در دوران خود برای درک بهتر پدیده‌های احتمالی بوجود آورد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی توماس بیز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه