بیوگرافی علیرضا خورشیدفر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی علیرضا خورشیدفر همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

علیرضا خورشیدفر (زادهٔ ۱۳۲۶ – درگذشتهٔ ۵ آذر ۱۳۹۳)، موسیقیدان و از قدیمی‌ترین نوازندگان ساز کنترباس در ارکستر سمفونیک تهران بود.

زندگینامه علیرضا خورشیدفر

بیوگرافی علیرضا خورشیدفر

علیرضا خورشیدفر در سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد و درگذشتهٔ ۵ آذر ۱۳۹۳ در تهران می باشد.

آغاز کار هنری

از نه سالگی شروع به یادگیری ساز آکاردئون کرد و در ۱۲ سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی شد.

حاشیه ها

ساز تخصصی و اساتید علیرضا خورشیدفر
سپس برای ادامه تحصیلات، ساز کنترباس را انتخاب کرد و تحت تعلیم استادانی چون نعمت‌الله مجید، خواهر و برادران پورتراب، کنستاتین و نیکلا نیکولف قرار گرفت.

تحصیلات علیرضا خورشیدفر
در سال ۱۳۵۱ با درجهٔ لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

همکاری های علیرضا خورشیدفر
علیرضا خورشیدفر علاوه بر نوازندگی کنترباس در اجرای سوت با بسیاری از آهنگسازان همکاری داشته‌است. صدای سوت در فیلم معروف از کرخه تا راین ساختهٔ مجید انتظامی را در استودیو با دهانش نواخت. علیرضا خورشیدفر بیش از پنج دهه سرگروه باس‌های ایران بود و در اجرا و انتشار آلبوم‌های زیادی به عنوان نوازنده حضور داشت.

چهره‌ ماندگار علیرضا خورشیدفر
بسیاری از هنرمندان و صاحب‌نظران حوزهٔ موسیقی از او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار و پایه‌های اصلی ارکستر سمفونیک تهران یاد می‌کنند.

عنوان هنرمند درجه یک علیرضا خورشیدفر
وی همچنین در طرح ارزشیابی هنرمندانِ کشور در سال ۱۳۶۷، به عنوان هنرمند درجه یک شناخته شد.

درگذشت علیرضا خورشیدفر
علیرضا خورشیدفر صبح روز چهارشنبه پنجم آذرماه ۱۳۹۳، به دلیل سکته قلبی در تهران درگذشت وی روز شنبه از مقابل تالار وحدت تشیع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سینا درخشنده

یادبود علیرضا خورشیدفر
در سومین دورهٔ مراسم سال‌نوای موسیقی ایران، بزرگداشت چهار هنرمندِ درگذشته از جمله «علیرضا خورشیدفر» برگزار و از خانوادهٔ ایشان با اهداء تندیس یادبود قدردانی شد. این مراسم در آذر ۱۳۹۶ در تالار خلیج فارسِ «بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران» برگزار شد.

گفتاورد درباره علیرضا خورشیدفر

محمد سریر و علیرضا خورشیدفر
محمد سریر، آهنگساز و رئیس هیئت مدیر خانه موسیقی ایران در گفتگویی با بی‌بی‌سی فارسی دربارهٔ علیرضا خورشید فر گفت:
“او هنرمندی بسیار مؤثر و انسانی بسیار گرانقدر و دوست داشتنی بود که در بیشتر آثار جدی موسیقی چهار دهه گذشته حضور داشته‌است. عموم آثار ارکسترالی که در دهه‌های گذشته در ایران ضبط شده، قطعاً با حضور علیرضا خورشیدفر بوده‌است. او اگرچه کمتر شناخته شده، اما به عنوان استاد اول و عضو مؤثر ارکستر، حضوری تعیین کننده در همه اجراهای ارکستر سمفونیک تهران داشته‌است. او با طبع لطیف و بسیار هنرمندانه سوت می‌نواخت و این کار را به عنوان یک ساز مشخص انجام می‌داد در قطعه از کراخه تا راین، اثر آقای انتظامی صدای سوت او یگانه است.”

مجید انتظامی و علیرضا خورشیدفر
مجید انتظامی آهنگساز سرشناس در گفتگو با سینماپرس:
“اگر یک موسیقی با ایدئولوژی «علیرضا خورشیدفر» همخوانی نداشت محال بود آن موسیقی را اجرا کند، من در موسیقی فیلم‌های «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» جای خالی سوت را احساس می‌کردم و به همین دلیل از این هنرمند برای همکاری کمک گرفتم چون به توانایی سوت زدن او اطمینان کامل داشتم و با شوق بسیار هم از این کار استقبال کرد.”

فعالیت های هنری علیرضا خورشیدفر
خورشیدفر اولین تجربه‌های حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۴۶ با فعالیت در ارکسترهای رادیو از جمله ارکستر بزرگ، ارکستر گل‌ها و ارکستر دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۴۸ به‌طور رسمی وارد ارکستر سمفونیک تهران شد؛ و با این ارکستر به همکاری ادامه داد که این همکاری تا آخرین روزهای حیاتش ادامه داشت.
او از سال ۱۳۵۱ نیز به عنوان معاون گروه کنترباس و از اوایل سال ۱۳۵۷ به عنوان مایستر گروه کنترباس تا قبل از درگذشتش در ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت.
وی از سال ۱۳۶۷ به‌عنوان استاد کنترباس در هنرستان موسیقی پسران مشغول تدریس و خدمات فرهنگی هنری بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حسین هدایتی
عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی علیرضا خورشیدفر

 

 

 

Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه