بیوگرافی یوسین بولت

6 سال پیش
بیوگرافی یوسین بولت
Rate this post

بیوگرافی یوسین بولت به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی
یوسِین بولت یا اوسِین بولت (Usain Bolt) دونده دو سرعت و سریع‌ترین انسان جهان است که در ۲۱ آگوست ۱۹۸۶ (۳۰ مرداد ۱۳۶۵) در جامائیکا متولد شد.

زندگینامه یوسین بولت

بیوگرافی یوسین بولت

شروع فعالیت ورزشی

او در سن ۱۲ سالگی سریعترین دونده مدرسه در دوهای بالای صد متر بود. یوسین با ورود به دبیرستان بازهم تمرکز خود را روی رشته‌های ورزشی دیگر معطوف نمود، اما مربی کریکت او متوجه سرعت یوسین شد و به او اصرار کرد رشته‌های دو و میدانی را نیز امتحان کند. پابلومک نیل، دونده سابق المپیک و جارت، مربیگری یوسین بولت را برعهده گرفتند و او را تشویق کردند تا تمام انرژی خودش را صرف بهبود توانمندی‌های دو کند.

در سال ۲۰۰۱، یوسین بولت اولین مدال خود در رقابت‌های سالانه قهرمانی دبیرستان‌های جامائیکا را به دست آورد. وی ۲۰۰ متر را در ۲۲ ثانیه و چهار صدم ثانیه دوید و به مدال نقره دست یافت.

او رکورددار کنونی و قهرمان المپیک دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر دنیاست و به‌ همراه هم‌تیمی‌های جامائیکایی‌اش رکورد دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادی جهان را در نیز اختیار دارد. بولت نخستین دونده سرعتی است که شش مدال طلای المپیک را کسب کرده و از سال ۱۹۷۷، که ثبت اتوماتیک زمان دو اجباری شد، تا کنون، نخستین شخصی است که به‌طور همزمان رکورد دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر را در اختیار دارد.

یوسین بولت نخستین بار رکورد دو ۱۰۰ متر را در ۳۱ مهٔ ۲۰۰۸ در مسابقات جایزه بزرگ ریباک در نیویورک به ۹ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه کاهش داد، که دو صدم ثانیه بهتر از رکورد هموطنش آسافا پاول بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آرمان زنگنه

حضور در المپیک

او در المپیک پکن توانست سه مدال طلا کسب نماید و همزمان رکورد جهان و المپیک را در سه ماده دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر امدادی، بشکند. وی در المپیک پکن توانست رکورد جهان را در ماده ۱۰۰ متر به ۹٫۶۹ ثانیه ترقی بخشد. یوسین بولت همچنین موفق شد در ماده ۲۰۰ متر، رکورد ۱۲ ساله مایکل جانسون به میزان ۱۹٫۳۲ ثانیه را شکسته، ۲۰۰ متر را در ۱۹٫۳۰ ثانیه بدود. او در رقابت چهار در صد متر المپیک ۲۰۰۸ هم، به عنوان سومین دونده تیم ملی جامائیکا دوید و با رساندن چوب به آسافا پاول، به همراه سه هموطن خود رکورد خارق‌ العاده ۳۷٫۴۰ متعلق به تیم ملی آمریکا را به میزان ۳۰ صدم ثانیه بهبود بخشیده، به ۳۷٫۱۰ ثانیه رساندند. به این ترتیب، بولت با سه مدال طلا، سه رکورد المپیک و سه رکورد جهان از چین به جامائیکا بازگشت.

حاشیه ها

رکورد المپیک

یوسین بولت در قهرمانی جهانی برلین ۲۰۰۹ مجدداً رکورد دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ جهان را به‌ ترتیب به ۹٫۵۸ ثانیه و ۱۹٫۱۹ ثانیه کاهش بخشید.

او در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم سه مدال طلای خود را در این سه ماده تکرار کرد و ۱۰۰ متر را ظرف ۹ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه طی کرده و رکورد المپیک را ۶ صدم ثانیه بهبود بخشید.

جام جهانی پکن ۲۰۱۵

بولت در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ پکن همچون دوره گذشته در سه ماده

صاحب گردن آویز طلا شد. در دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر بترتیب بازمان‌های

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آناتولی کارپف

۹٫۷۹ ثانیه و ۱۹٫۵۵ ثانیه به مدال طلا دست یافت و در دوی ۴ در ۱۰۰

متر امدادی به همراه آسافا پاول، نستا کارتر و نیکل آشمیده با رکورد ۳۷٫۳۶

ثانیه زودتر از سایر تیم‌ها از خط پایان عبور کرد و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

او این قهرمانی‌ها را در سن ۲۹ سالگی بدست آورد.

المپیک ۲۰۱۶

همچنین وی توانست در المپیک ۲۰۱۶ ریو با ثبت زمان ۹ثانیه و ۸۶ صدم

ثانیه در دو ۱۰۰متر قهرمان جهان شود. رکورد شخصی او در ۴۰۰ متر نیز ۴۵٫۲۸ ثانیه است.

جملات آموزنده یوسین بولت

تکرار کردن دشوارتر از هر چیز دیگری است
– به شروع مسابقه فکر نکن، به پایان آن فکر کن.
– شکست خوردن همیشه ندایی بیدار کننده است.
– رویاهای خود را باور داشته باش و اینکه همه چیز امکان پذیر است.
– من در طول سال‌ها سخت کار کرده‌ام، بارها مصدوم شدم و باز هم سخت کار کردم، و به موفقیت رسیدم.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی یوسین بولت
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه