بیوگرافی مکس فون لائو

4 سال پیش
بیوگرافی مکس فون لائو
Rate this post

بیوگرافی مکس فون لائو به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۵۷ سال پیش در چنین روزی (۲۴ آوریل سال ۱۹۶۰) مکس فون لائو، فیزیکدان سرشناس آلمانی فوت کرد. بیشتر شهرت وی به خاطر کشفِ پدیده‌ی پراش پرتو ایکس در کریستال‌ها است.

زندگینامه مکس فون لائو

بیوگرافی مکس فون لائو

زندگی شخصی

مکس فون لائو در تاریخ ۹ اکتبر سال ۱۸۷۹ در شهر فافندورف واقع در امپراتوری پروس متولد شد. وی در سال ۱۸۹۸ وارد ارتش پروس شد و از طرف ارتش به تحصیل در رشته‌های ریاضیات، فیزیک و شیمی پرداخت. لائو این دوره‌ها را از طرف ارتش در دانشگاه‌های استراسبورگ، گوتینگن و لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ سپری کرد. وی دوران تحصیل خود را زیر نظر دانشمندان بزرگی نظیر مکس پلانک فیزیکدان بزرگ و دیوید هیلبرت ریاضیدان سرشناس سپری کرد.

مکس فون لائو در سال ۱۹۰۳ توانست دکترای خود را در رشته‌ی فیزیک کسب کند. در سال ۱۹۰۶ فون لائو به‌عنوان دستیار پلانک کارهای تحقیقاتی خود را آغاز کرد و دوره‌ای نیز به همکاری با آلبرت اینشتین برای توسعه نظریه نسبیت پرداخت. در این سال‌ها فون لائو تحقیقات بسیاری در خصوص ماهیت و خصوصیات پرتو ایکس انجام داد و سرانجام توانست مهم‌ترین به دستاورد علمی خود برسد.

پرتو ایکس

فون لائو در خلال تحقیقات خود در خصوص پرتو ایکس، موفق به کشف پدیده‌ی پراش پرتو ایکس در کریستال‌ها شد و به همین خاطر در سال ۱۹۱۴ توانست جایزه‌ی نوبل فیزیک را به خود اختصاص دهد. در فیزیک به پخش شدن یا خم شدن موج یا ذرات هنگام مواجه شدن با یک مانع، پراش گفته می‌شود. پدیده‌ی پراش نه‌تنها در امواج نوری بلکه در تمامی امواج و حتی ذرات کوچک نیز دیده می‌شود. با این وجود پراش معمولا در زمینه‌ی امواج الکترومغناطیسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر تحقیق در خصوص پرتو ایکس، دکتر فون لائو در خصوص فیزیک نور، بلورنگاری، نظریه‌ی فیزیک کوانتوم، فیزیک ابررساناها و نظریه‌ی نسبیت نیز متخصص بود و دستاوردهای مهمی از خود در این حوزه‌ها برجای گذاشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی چارلز سیمونی

دکتر فون لائو از مخالفان سرسخت حزب نازی آلمان به‌حساب می‌آمد؛ اما هیچ‌گاه آلمان را به خاطر حزب نازی ترک نکرد و بعد از جنگ جهانی دوم توانست ساختار علمی آلمان را مجددا تشکیل و سازمان‌دهی کند.

دکتر فون لائو در تاریخ ۲۴ آوریل سال ۱۹۶۰ و در سن ۸۰ سالگی، در آلمان غربی دیده از جهان فروبست.

از دیگر اتفاقات مهم تاریخی در ۴ اردیبهشت یا ۲۴ آوریل می‌توان به مرگ اولین فضانورد در طول سفرهای فضایی اشاره کرد: در ۲۴ آوریل سال ۱۹۶۷، یک فضانورد روس به نام ولادیمیر کاماروف، به دلیل باز نشدن چتر نجات در اولین مأموریت سایوز-۱ جان خود را از دست داد.

تاریخ تولد: ۹ اکتبر ۱۸۷۹، کوبلنتس، آلمان
تاریخ مرگ: ۲۴ آوریل ۱۹۶۰، برلین غربی
نام کامل: Max Theodor Felix Laue
جایزه: (۱۹۳۲) مدال ماکس پلانک ;(۱۹۱۴) Matteucci Medal ;(1914) جایزهٔ نوبل فیزیک
کودکان: هیلدگارد وان لائو، ثیودور اچ. وان لائو
کتاب‌ها: History of physics، Theory of Superconductivity

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مکس فون لائو
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه