بیوگرافی جورج پجت تامسون

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جورج پجت تامسون به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۱۲۵ سال پیش در چنین روزی، سر جورج پجت تامسون، فیزیکدان سرشناس انگلیسی متولد شد. شهرت وی به خاطر کشف ویژگی موجی الکترون در پدیده پراش الکترون است.

زندگینامه جورج پجت تامسون

بیوگرافی جورج پجت تامسون

زندگی شخصی

۳ می سال ۱۸۹۲ میلادی، جورج پجت تامسون در یک خانواده اهل علم در شهر کمبریج انگلستان به دنیا آمد. پدرش سر جوزف جان جی. جی. تامسون، یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدان‌های عصر خود بود. شهرت پدر جورج به خاطر سهم وی در کشف الکترون و در نگاه کلی‌تر، کشف اولین ذره زیراتمی است. دیگر دستاورد مهم دکتر جوزف تامسون، کشف اولین ایزوتوپ‌های پایدار غیر رادیواکتیو است. فعالیت‌های علمی پدر تأثیر بسیاری بر جورج جوان داشت و وی را به علم علاقه‌مند کرده بود. جورج بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان وارد کالج ترینیتی کمبریج شد و در آنجا به تحصیل در رشته‌ی ریاضیات و فیزیک پرداخت. وی اواخر جنگ جهانی اول به ارتش پیوست و تا سال ۱۹۲۰ در ارتش باقی ماند.

جدا شدن از ارتش

جورج تامسون بعد از جدا شدن از ارتش به دانشگاه ابردین رفت و تحصیلات خود را در آنجا پی گرفت و سال ۱۹۳۰ به دانشگاه سلطنتی لندن پیوست که تا سال ۱۹۵۲ در آنجا باقی ماند. او بعد از پایان دوره دکترا به تحقیق در خصوص ویژگی‌های الکترون که پدرش سهم بسزایی در کشف آن داشت، پرداخت؛ تا اینکه در سال ۱۹۳۶ موفق شد خصوصیت موجی حرکت الکترون در پدیده پراش الکترون را کشف کند و به همین خاطر جایزه نوبل فیزیک را ۳۰ سال بعد از زمانی که پدرش موفق به کسب این افتخار شده بود، کسب کند. پراش الکترون به طبیعت موجی الکترون برمی‌گردد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ولادیمیر پوتین

این پدیده معمولا با عنوان دوگانگی موج-ذره شناخته می‌شود و بیان‌گر این است که رفتار یک ذره از ماده (در اینجا الکترون ورودی) می‌تواند به‌صورت موجی توصیف شود. به همین خاطر یک الکترون را می‌توان بسیار شبیه به یک موج صوتی یا امواج آب در نظر گرفت. این تکنیک بسیار شبیه به پراش پرتو ایکس و پراش نوترونی است.

در خلال جنگ جهانی دوم، دکتر تامسون یکی از دانشمندانی بود

که در سال ۱۹۴۰-۱۹۴۱ امکان‌پذیر بودن ساخت بمب اتمی را تأیید کرد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جورج پجت تامسون
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه