بیوگرافی پل لوتربور

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی پل لوتربور به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ۸۸ سال پیش در چنین روزی، پل لوتربور شیمیدان سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت این شیمیدان بزرگ به خاطر نقش مهم وی در اختراع دستگاه تصویرسازی تشدید مغناطیسی یا MRI است.

زندگینامه پل لوتربور

بیوگرافی پل لوتربور

زندگی شخصی

۶ می سال ۱۹۲۹، پل کریستین لوتربور در شهر سیدنی ایالت اوهایو آمریکا متولد شد. او تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی و دبیرستان در زادگاهش سپری کرد و سپس برای تحصیل در مقطع کارشناسی وارد مؤسسه فنی کیس در کلیولند شد. لوتربور از همان دوران جوانی به‌شدت به انجام آزمایش‌های علمی و تحقیق علاقه‌مند بود و بر همین اساس زیرزمین خانه خود را تبدیل به یک آزمایشگاه کوچک کرده بود و به تحقیق در آن می‌پرداخت. پل لوتربور بعد از پایان دوره کارشناسی خود مقطعی را در مراکز تحقیقاتی گذراند و حدود ۲ سال در ارتش آمریکا خدمت کرد و سپس مجددا به دانشگاه بازگشت تا تحصیلات خود را ادامه دهد و سرانجام سال ۱۹۶۲ توانست دکترای خود را از دانشگاه پیتسبورگ دریافت کند.

بعد از آن به‌ عنوان استاد با دانشگاه‌های نیویورک و استنفورد شروع به همکاری کرد و هم‌زمان کارهای تحقیقاتی خود را نیز پیش می‌برد. پل لوتربور ایده دستگاه تصویرسازی تشدید مغناطیسی را زمانی که در دانشگاه پیتسبورگ به تحصیل مشغول بود، در ذهن خود پرورش داد و به‌مرور به تکمیل آن پرداخت. وی در سال ۱۹۷۰ اولین نمونه‌های آزمایشگاهی از این دستگاه را ساخت. ام آر آی روشی بر پایه پرتونگاری در تصویربرداری تشخیصی پزشکی و دامپزشکی است که در دهه‌های اخیر بسیار پرکاربرد شده است و بر اساس رزنانش مغناطیسی هسته کار می‌کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ویلیام کارپو دورانت
حرکت اسپینی هسته‌‌های اتم

اساس ام آر آی مبتنی بر حرکت اسپینی هسته‌‌های اتم هیدروژن موجود در بدن است. این اسپین‌‌ها از حرکت دورانی فردی پروتون‌ها و نوترون‌های هسته اتم ناشی می‌شود. با توجه به اینکه در اتم هیدروژن فقط یک پروتون وجود دارد، خود هسته یک اسپین خالص یا گشتاور زاویه‌ای دارد. در واقع ام آر آی روشی است که با استفاده از خاصیت مغناطیسی بافت‌‌ها، تولید تصویر می‌کند. اصول پایه‌ی ام آر آی بر این اساس است که هسته‌ی بعضی از عناصر، وقتی در میدان مغناطیسی قوی قرار می‌گیرد، با نیروی مغناطیسی هم‌راستا می‌شود.

پل لوتربور زمانی که نخستین بار نتایج تحقیقات خود را در قالب یک مقاله ارائه کرد، مجلات علمی آن را رد کردند؛ ولی بعد سر پیتر منسفیلد، فیزیکدان انگلیسی که به کار دکتر لوتربور علاقه‌مند شده بود به کمک مدل‌های ریاضی تلاش کرد سرعت عکس‌برداری روش لوتربور را بهبود ببخشد و در این کار نیز موفق شد. این دو دانشمند به خاطر نقش کلیدی در اختراع و بهبود دستگاه آم آر آی، در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شدند.

دکتر پل کریستین لوتربور در تاریخ ۲۷ مارس سال ۲۰۰۷ میلادی، در سن ۷۷ سالگی دیده از جهان فروبست.

تاریخ تولد: ۶ مهٔ ۱۹۲۹، سیدنی، اوهایو، آمریکا
تاریخ مرگ: ۲۷ مارس ۲۰۰۷، اوربانا، ایلینوی، آمریکا
محل سکونت: ایالات متحده آمریکا
معروف به: تصویرسازی تشدید مغناطیسی
آموزش: دانشگاه كيس وسترن رزرو، Sidney High School، دانشگاه پیتسبورگ
جوایز: جایزه گاردینر، جایزهٔ نوبل فیزیولوژی و پزشکی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پل لوتربور
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه