بیوگرافی پتی دوک

4 سال پیش
بیوگرافی پتی دوک
Rate this post

بیوگرافی پتی دوک به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آنا مری “پتی” دوک (انگلیسی: Anna Marie “Patty” Duke؛ زاده ۱۴ دسامبر ۱۹۴۶ – درگذشته ۲۹ مارس ۲۰۱۶) یک بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون اهل ایالات متحده آمریکا بود.

زندگینامه پتی دوک

بیوگرافی پتی دوک

زندگی شخصی

او اولین بار زمانی که ۱۶ ساله بود موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم معجزه‌گر گردید.

زندگی هنری
دوک بازیگری را خیلی زود و در ۱۲ سالگی آغاز کرد و در سال ۱۹۶۲ بود که با بازی در فیلم معجزه‌گر شهرتی برهم زد. او در چندین فیلم بازی کرد که البته هیچ‌کدام موفقیت معجزه‌گر را برایش تکرار نکرد.

دوک در معجزه‌گر (Miracle worker) نقش هلن کلر، نوجوان ناشنوا و نابینا را بازی کرد. او هنگامی که این جایزه را گرفت ۱۶ سال داشت و توانست عنوان جوان‌ترین برنده در تاریخ اسکار تا آن زمان را به دست آورد؛ رکوردی که یازده سال دوام داشت. دوک همچنین برای بازی در نقش معلم هلن کلر در نسخه تلویزیونی این فیلم در سال ۱۹۸۰ جایزه امی گرفت.

من ناتالی هستم از جمله کارهای موفق دوک بود که برای نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

زندگی خصوصی
شان و مکنزی آستین، پسران دوک نیز بازیگرند که‌شان در نقش «سم» در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بازی کرده و مک‌کنزی در سریال‌هایی مانند آناتومی‌گری و بونز نقش داشته‌است.

درگذشت

او در صبح روز سه شنبه ۲۹ مارس ۲۰۱۶ میلادی در سن ۶۹ سالگی به دلیل عفونت ناشی از انسداد روده در کار د لین، آیداهو درگذشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی الهه حصاری

دوک که برای بازی نقش هلن کلر در فیلم «معجزه‌گر» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده بود، سه‌شنبه در ۶۹ سالگی درگذشت. میچل استابز مدیر برنامه‌های ستاره «شوی پتی دوک» دلیل مرگ او را ابتلا به بیماری‌های روده اعلام کرد.

این بازیگر فراز و نشیب بسیاری در زندگی خود تجربه کرد. او که خیلی زود و در جوانی برنده اسکار شده بود، پس از به شهرت رسیدن با مشکلات روحی و اعتیاد به مواد مخدر دست به گریبان شد. البته این بازیگر توانست به این مشکلات غلبه کند و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ رئیس انجمن بازیگران سینمای آمریکا بود.

این بازیگر از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ ستاره برنامه تلویزیونی «شوی پتی دوک» بود و برای همین برنامه نامزد جایزه امی شد. او در این شوی تلویزیونی دو شخصیت کاملا متفاوت را بازی می‌کرد.

او سال ۱۹۶۷ در فیلم «آرامبخش» با بازی در نقش یک خواننده الکلی و معتاد به مواد مخدر هواداران برنامه تلویزیونی خود را حیرت‌زده کرد. او سال ۱۹۷۰ برای بازی در فیلم تلویزیونی «چارلی شیرین من» جایزه امی را از آن خود کرد. بازیگر برنده جایزه اسکار پس از آن دو بار دیگر برای بازی در «پادشاهان و فرماندهان» و بازسازی «معجزه‌گر» برنده جایزه امی شد.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:

۱۴ دسامبر ۱۹۴۶، منهتن، نیویورک، ایالت نیویورک، آمریکا
تاریخ مرگ:

۲۹ مارس ۲۰۱۶، کار د لین، آیداهو، آمریکا
همسر: مایکل پیرس (ازدواج ۱۹۸۶–۲۰۱۶)، جان آستین (ازدواج ۱۹۷۲–۱۹۸۵)، مایکل تل (ازدواج ۱۹۷۰–۱۹۷۰)، هری فاک (ازدواج ۱۹۶۵–۱۹۷۰)
کودکان: شان آستین، مکنزی آستین، کوین پیرس
مکان استراحت: Forest Cemetery، کار د لین

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نصرالله وحدت
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پتی دوک
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه