بیوگرافی تیم برنرزلی

4 سال پیش
بیوگرافی تیم برنرزلی
Rate this post

بیوگرافی تیم برنرزلی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 سر تیموتی جان برنرز لی مشهور به سر تیم برنرز لی یا TimBL، مهندس و دانشمند علوم کامپیوتر انگلیسی است که شهرت عمده‌ی خود را مدیون اختراع انقلابی‌اش یعنی فناوری وب (World Wide Web) است. او در مارس سال ۱۹۸۹ پروپوزال خود در ارتباط با سیستم مدیریت اطلاعات را عرضه کرد و در میانه‌های ماه نوامبر همان سال، توانست اولین ارتباط موفق میان یک کلاینت و سرور را بر اساس پروتوکل HTTP برقرار کند. این ارتباط موفقیت‌آمیز را می‌توان تولد دنیای وب نامید.

زندگینامه تیم برنرزلی

بیوگرافی تیم برنرزلی

زندگی شخصی

برنرز لی در حال حاضر مدیر کنسرسیوم بین‌المللی وب (W3C) است. این سازمان وظیفه‌ی نظارت بر پیشرفت دائمی وب و فناوری‌های جدید آن را بر عهده دارد. برنرز لی مؤسس سازمانی به نام World Wide Web Foundation نیز هست. این سازمان در زمینه‌ی افزایش دسترسی عموم مردم به دنیای وب فعالیت می‌کند. او در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT نیز به عنوان محقق ارشد مشغول به کار است و علاوه بر آن، در هیئت مشاوره «مرکز اطلاعات جمع‌آوری شده‌ی MIT» نیز خدمت می‌کند. برنرز لی مدیر مؤسسه‌ای به نام Web Trust با محوریت پشتیبانی از تحقیقات و فناوری‌های مرتبط با وب نیز هست.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد، تیم در شرکت ارتباطات مخابراتی Plessy در شهر پول انگلستان مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۷۸ با استخدام در شرکت Ferndown با دی. جی. نش همکار شد و با همکاری او توانست نرم‌افزاری برای بهبود کار پرینترها توسعه دهد.

CERN

تیم برنرزلی از ژوئن تا دسامبر سال ۱۹۸۰ به‌عنوان پیمانکار مستقل با بنیاد علمی CERN همکاری کرد. در زمانی که او در ژنو با این بنیاد همکاری می‌کرد، طرحی برای یک پروژه با موضوع استفاده از ابرمتن (Hypertext) برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بین محققان ارائه داد. او برای تشریح طرح خود، یک نمونه‌ی اولیه با نام ENQUIRE ارائه داد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سام والتون

ابرمتن یا هایپرتکست به زبان ساده به معنای متنی است که روی کامپیوتر یا دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نمایش داده شود. خصوصیت اصلی این متن وجود هایپرلینک یا پیوندهایی به متون و اسناد دیگر است که کاربر با کلیک روی آن‌ها می‌تواند به‌سرعت به مقاله‌ی مقصد دسترسی داشته باشد. این مفاهیم، پایه‌های شکل‌گیری آن چیزی هستند که امروزه به‌عنوان تار جهان‌گستر (WWW) می‌شناسیم.

John Poole’s Image Computer Systems

برنرزلی در سال ۱۹۸۰ بنیاد سرن را ترک کرد و در شرکت John Poole’s Image Computer Systems به عنوان کارشناس فنی مشغول به کار شد. پروژه‌ای که او در این شرکت بدان مشغول شد، اطلاعات و تجربه‌ی تیم را در علوم شبکه بیشتر کرد. سرانجام تیم برنرزلی در سال ۱۹۸۴ به عنوان عضو رسمی به بنیاد سرن بازگشت. در سال ۱۹۸۹، سرن بزرگ‌ترین نود (Node – نقطه‌‌ی اتصالی شبکه‌های کامپیوتری) جهان بود و برنرزلی، فرصت عالی ترکیب هایپرتکست با اینترنت را در این زمان کشف کرد. او در مصاحبه‌ای درباره‌ی این زمان گفته است:

من تنها باید ایده‌ی ابرمتن را به پروتکل کنترل ارتباطات و سیستم نام‌های دامنه متصل می‌کردم. اکثر فناوری‌های استفاده شده در وب مانند اینترنت و هایپرتکست، تا آن زمان طراحی شده بودند و من تنها باید آن‌ها را به هم متصل می‌کردم.

برنزلی پروپوزال خود را در مارس سال ۱۹۸۹ ارائه کرد و مدیر مستقیمش، مایک سندال، آن را در سال ۱۹۹۰ تأیید کرد. تیم از ایده‌های استفاده‌شده در نرم‌افزار ENQUIRE برای توسعه‌ی اولین مرورگر وب خود استفاده کرد. نرم‌افزار او مانند یک ویرایشگر نیز عمل می‌کرد. این نرم‌افزار که WorldWideWeb نام داشت، روی کامپیوتر NeXTSTEP توسعه داده شد. تیم برای توسعه‌ی پروژه‌ی خود، اولین وب سرور جهان را نیز با نام CERNT HTTPd توسعه داد. نام این سرور مخفف عبارت «روح پروتکل انتقال اطلاعات با استفاده از هایپرتکست» یا Hypertext transfer Protocol daemon بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی انزو فراری
دانشمند بلژیکی علوم کامپیوتر

رابرت کالیلیائو، دانشمند بلژیکی علوم کامپیوتر و طراح اولین مرورگر وب برای سیستم‌عامل مک، درباره‌ی پروژه‌ی برنرز لی می‌گوید:

مایک سندال یک کامپیوتر NextSTEP را برای طراحی و توسعه خریداری کرد و آن را به تیم داد. تیم نیز اولین نمونه‌های نرم‌افزار خود را به‌سرعت و ظرف چند ماه روی این سیستم ارائه کرد. محیط عالی برنامه‌نویسی و پروتکل WYSIWYG در کامپیوترهای نکست استپ، دلیل این سرعت بالا بودند. پس از آن، من و تیم جلسه‌ای برای انتخاب نام این طرح داشتیم و بر این عقیده بودیم که این بار دیگر نباید از اسامی یونانی استفاده کنیم. در نهایت او World Wide Web را پیشنهاد داد که من آن را بسیار دوست داشتم.

جوایز و افتخارات

تیم برنرزلی تاکنون جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده است. او در سال ۲۰۰۴ نشان شوالیه‌ی انگلستان را به خاطر خدماتش برای گسترش اینترنت دریافت کرد. در ۱۳ ژوئن سال ۲۰۰۷، او به افتخار عضویت Order of Merit نائل شد. در حال حاضر تنها ۲۴ عضو زنده از اعضای این انجمن در جهان هستند. عضویت در این انجمن تنها با دستور مستقیم ملکه‌ی انگلستان امکان‌پذیر است و نیاز به هیچ سفارشی از سمت وزرا ندارد. برنرزلی در سال ۲۰۰۱ به عضویت «جامعه‌ی سلطنتی» انگلستان نیز درآمد.

خالق فناوری وب تاکنون مدارک دانشگاهی افتخاری متعددی از دانشگاه‌های معتبری مانند منچستر، هاروارد و ییل دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۶، انجمن کامپیوتری Association for Computing Machinery، جایزه‌ی تورینگ را به خاطر اختراع فناوری وب، اولین مرورگر وب جهان و پروتکل‌ها و الگوریتم‌های اساسی گسترش وب، به تیم برنرزلی اهدا کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دنیس ریچی

تیم در سال ۱۹۹۰ با نانسی کارلسون ازدواج کرد. آن‌ها ۲ فرزند داشتند و در سال ۲۰۱۱ از یکدیگر جدا شدند. او بار دیگر در سال ۲۰۱۴ ازدواج کرد. این بار تیم، یکی از مدیران بنیاد وب یعنی رزمری لیث را به همسری انتخاب کرد.

نقل قول‌های مشهور از تیم برنرز لی

ایده اصلی خلق دنیای وب، ایجاد فضایی مشارکتی برای خلق ارتباط به کمک اشتراک‌گذاری اطلاعات بود.
فناوری وب به آن صورت که من پیش‌بینی می‌کردم هنوز ایجاد نشده است. باید منتظر آینده‌ای درخشان‌تر بمانیم.
داده، بسیار باارزش است و عمری بسیار بیشتر از دستگاه‌ها و سیستم‌ها دارد.

همیشه تصور کنید هرچیزی که می‌نویسید، برای کارفرمای آینده یا والدین شما نمایش داده می‌شود. همچنین در این فکر باشید که تمام اطلاعات منتشرشده توسط شما برای فرزندان و نوه‌ها نیز قابل دیدن هستند.
امیدوارم شبکه و اینترنت برای از بین بردن مرزها و اتصال فرهنگ‌ها استفاده شود.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:

۸ ژوئن ۱۹۵۵ (سن ۶۴ سال)، لندن، بریتانیا
نام‌های دیگر:

TBL ;TimBL
جوایز:

جایزه تورینگ، جایزه فناوری هزاره، MacArthur Fellowship، بیشتر
همسر:

روزمری لیث (ازدواج ۲۰۱۴)، ننسی کارلسن (ازدواج ۱۹۹۰–۲۰۱۱)
آموزش:

کالج کوئین آکسفورد (۱۹۷۳–۱۹۷۶)، Emanuel School (۱۹۶۹–۱۹۷۳)، کالج کوئین آکسفورد، Sheen Mount Primary School
کودکان:

بِن برنرز لی، آلیس برنرز لی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تیم برنرزلی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه