بیوگرافی شروین پیشه ور

4 سال پیش
بیوگرافی شروین پیشه ور
Rate this post

بیوگرافی شروین پیشه ور به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 شروین پیشه ور یکی از مشهورترین ایرانی‌های سیلیکون ولی در آمریکا است. نام این کارآفرین و سرمایه‌‌گذار سریالی در جمع مدیران و مؤسسان استارتاپ‌های بزرگ این منطقه به چشم می‌خورد. او یکی از مؤسسان استارتاپ هایپرلوپ وان است. از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرپا کپیتال اشاره کرد. این شرکت در استارتاپ‌های بزرگی همچون ایر بی‌ان‌بی، اوبر و مانچری سرمایه‌گذاری کرده است.

زندگینامه شروین پیشه ور

بیوگرافی شروین پیشه ور

زندگی شخصی

پیشه ور به‌عنوان یک سرمایه‌گذار فرشته (سرمایه‌گذاری که علاوه بر تزریق سرمایه، ارتباطی نزدیک با استارتاپ دارد و روند رشد را نیز مدیریت می‌کند) نیز شناخته می‌شود. او تاکنون در بیش از ۶۰ شرکت بزرگ سیلیکون ولی سرمایه‌گذاری کرده است. او مدتی به‌عنوان مدیر اجرایی در شرکت مانلو ونچرز مشغول به فعالیت بود و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگی همچجون واربی پارکر، تامبلر، ماشین زون و اوبر را مدیریت می‌کرد. او یکی از مشاوران استراتژی اوبر است و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نیز به‌عنوان عضوی از هیئت مشاوران در این شرکت فعالیت می‌کرد. شروین پیشه ور شرکت‌های متعددی نیز تأسیس کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به وبز، وب‌ او‌اس، اس‌جی‌ان و هایپر آفیس اشاره کرد.

شروین پیشه ور یک ایرانی با مجوز شهروندی آمریکایی است که به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای در اکوسیستم استارتاپی، جوایز متعددی نیز کسب کرده است. او در سال ۲۰۱۶ مدال افتخار جزیره‌ی الیس را دریافت کرد. در سال ۲۰۱۵ باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، به‌عنوان عضو ناظر برنامه‌ی فولبرایت انتخاب شد. برنامه‌ی فولبرایت برای شناسایی و اهدای کمک‌ مالی به دانشجویان و شرکت‌های نوپا در آمریکا برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۲، نشان «آمریکایی برجسته» از طرف دولت آمریکا به پیشه ور اهدا شد.

پیشه ور در حال حاضر به‌عنوان عضوی از انجمن جهانی کارآفرینان سازمان ملل و سفیر کارآفرینی نمایندگی‌های آمریکا در خاورمیانه و روسیه نیز فعالیت می‌کند.

تولد و تحصیل

شروین پیشه ور، متولد سال ۱۹۷۴ تهران است. پدر او ابراهیم پیشه ور، تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های تلویزیونی بود. خانواده‌ی پیشه ور در سال ۱۳۵۷ شمسی ایران را به مقصد ایالات متحده‌ی آمریکا ترک کردند. شغل اول پدر او، رانندگی تاکسی در مریلند بود. ابراهیم پیشه ور در کنار رانندگی تاکسی، تحصیلات خود را ادامه داد و دکترای خود را در رشته‌ی ارتباطات از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

شروین پیشه ور به خاطر اصرار خانواده مبنی بر تحصیل در رشته‌های پزشکی، وارد دبیرستان مونت گومری بلیر شد. او تحصیلات خود را با موفقیت ادامه داد و پس از کسب نتایج عالی در تحقیقاتی با موضوع زیست سلولی در یو‌سی برکلی، موفق به دریافت بورسیه‌ی شهروندی برای ادامه‌ی تحصیل شد. شروین پیشه ور در سال ۱۹۹۶ در تألیف مقاله‌ای به‌عنوان همکار حاضر بود که این مقاله بعدا در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا چاپ شد. این مقاله پس از مدتی به‌عنوان پایه و اساس پروتکل استانبول مورد استفاده قرار گرفت. پروتکل استانبول، قراردادی بین‌المللی به‌منظور مستندسازی و جلوگیری از رفتارهای خشونت‌آمیز همچون شکنجه است.

فعالیت کاری

اولین استارتاپی که شروین پیشه ور تأسیس کرد، وب‌او‌اس بود. او در سن ۲۳ سالگی به جای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی پزشکی، به فناوری اطلاعات و وب روی آورد و استارتاپ فناوری خود را تأسیس کرد. استارتاپ وب او‌اس، پایه و اساس سیستم‌عاملی مبتنی بر وب را توسعه می‌داد. این سیستم‌عامل محیطی شبیه به ویندوز داشت و در تمامی مرورگرها به‌خوبی اجرا می‌شد. در سال ۱۹۹۹، پیشه ور در مقاله‌ای که در فایننشال تایمز چاپ شد، WebOS را نسل جدید کانال توسعه‌ی نرم‌افزار نامید که ساختارشکنی ویژه‌ای در روش تولید و توسعه‌ انجام خواهد داد. در همان مقاله، پیشه ور به‌عنوان کابوس بیل گیتس نام نهاده شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لئوناردو داوینچی
شروع فعالیت‌های سرمایه‌گذاری

در سال ۲۰۰۱، شرکت سرمایه‌گذاری Seges Capital توسط این کارآفرین ایرانی-آمریکایی تأسیس شد. این شرکت به‌عنوان یکی از شعب شرکت فناوری دانشگاه وندربیلت، (بازوی سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیاردی دانشگاه وندربیلت) شناخته شد. علاوه بر جذب سرمایه برای شرکت جدید، پیشه‌ور در جذب سرمایه‌ی ۱۷ شرکت نوپای دیگر نیز همکاری داشت. علاوه بر آن در سال ۲۰۰۱، او Ionside interactive را تأسیس کرد و به‌عنوان مدیر عامل، مدیر بخش محصولات و مدیر فروش این شرکت مشغول به کار شد. او در این مدت در طراحی و توسعه‌ی موتور گرافیک سه‌بعدی و هوش مصنوعی کامپیوترهای جیبی همکاری می‌کرد. علاوه بر موارد ذکرشده، سال‌های ابتدایی فعالیت کاری این کارآفرین منجر به تأسیس شرکت اپلیکیشن کورپوریشن نیز شد. این شرکت توسعه‌ی سرویس پیام‌رسانی هایپرآفیس را انجام داد.

پس از مدتی فعالیت در قلب فناوری آمریکا، پیشه ور به‌عنوان مدیری توانمند در جذب سرمایه شناخته شد. او در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان مؤسس و یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت Webs، توانست سرمایه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیون دلار جذب کند. این سرمایه از شرکت‌هایی همچون نوواک بیدل و کلمبیا کپیتال جذب شد. او در سال ۲۰۰۸ از سمت خود در این شرکت استعفا داد و تمرکز خود را روی شرکت اس‌جی‌ان گذاشت و تا سال ۲۰۱۲ در آنجا مشغول به کار شد.

این شرکت با نام کامل Social Gaming Network، در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای مستقل از وبز جدا شد. سرمایه‌ی اولیه که برای شرکت جدید جذب شد چیزی حدود ۱۵ میلیون دلار بود که در مجموع از شرکت‌هایی همچون گری‌لاک کپیتال منیجمنت، فاوندرز فاند، بزوس اکسپدیشن، کلمبیا کپیتال و نوواک بیدل جذب شد. پیشه ور از سال ۲۰۱۰ به عضویت هیئت مدیره‌ی این شرکت درآمد و در سال ۲۰۱۱، مایندجولت شرکت را به‌طور کامل خریداری کرد. از دیگر اتفاقات زندگی کاری شروین پیشه ور در این مدت می‌توان به عضویت در تیم مدیریتی موزیلا اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم

سال ۲۰۱۱، سالی بود که پیشه ور خود را به عضویت شرکت‌های عظیم سرمایه‌گذاری درآورد. او در این سال به منلو ونچرز پیوست. این شرکت سرمایه‌گذاری در آن زمان سرمایه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد دلار تحت مدیریت داشت. پیشه ور پس از عضویت در شرکت جدید، تمرکز خود را روی زمینه‌های وب‌سایت‌های اجتماعی، اینترنت برای مصرف‌کنندگان و موبایل معطوف کرد. او مدیریت فاز دوم جذب سرمایه‌ی اوبر را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۱۱ به عضویت هیئت مشاوران این شرکت درآمد.

از دیگر فعالیت‌های پیشه ور در این زمینه می‌توان فعالیت در هیئت‌های مدیره یا تیم‌های اجرایی شرکت‌هایی همچون ماسین زون، فب و واربی پارکر اشاره کرد. علاوه بر آن، او در پروژه‌ی سرمایه‌گذاری منلو در سرویس تامبلر نقش پررنگی داشت. این کارآفرین ایرانی در تأسیس بورسیه‌ی سرمایه‌گذاری منلو تلنت فاند نیز کمک شایانی کرد. این بورسیه به حدود ۳۵ استارتاپ در مراحل اولیه‌ی جذب سرمایه کمک کرد.

استقلال کاری با شرپا کپیتال

سال ۲۰۱۳، سال استقلال کامل شروین پیشه ور در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری بود. او در این سال از منلو ونچرز جدا شد تا شرکت مستقل خود را با نام Sherpa Capital تأسیس کند. همکار او در تأسیس شرکت جدید، اسکات استنفورد، یکی از مدیران سابق گلدمن ساکس بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ارشمیدس

شرپا کپیتال یکی از سرمایه‌گذاران اصلی اوبر است

شرکت شرپا کپیتال، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با فعالیت‌هایی همچون شتابدهندگی استارتاپ‌ها بود. استارتاپ‌های بزرگ حاضر در این شرکت عبارت بودند از اوبر، ایربی‌ان‌بی، مانچری، ایپسی، شیپ، استنس، رنت د ران‌وی، بیپی، پیل‌پک، داکتر آن دماند و کیو هلث. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توانست سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵۴ میلیون دلار جذب کند و این رقم را در سال ۲۰۱۶ به ۴۷۰ میلیون دلار رساند. مجله‌ی فورچن در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ عنوان کرد که شروین پیشه ور با بازگشت حدود ۵ میلیاردی سرمایه‌ی جذب‌شده، افزایشی در حدود ۷۲.۴ برابر در سرمایه‌گذاری رقم زده است.

هایپرلوپ وان

در سال ۲۰۱۴، ایلان ماسک چالشی برای ساخت سیستم حمل و مقل هایپرلوپ مطرح کرد. او در یک مقاله‌ی توصیفی که اصطلاحا Whitepaper نامیده می‌شود، توضیحاتی در مورد این سیستم جدید ارائه کرد و نام آن را هایپرلوپ آلفا گذاشت. شروین پیشه ور به همراه بروگام بام‌بروگان، به این چالش پاسخ داد و شرکت هایپرلوپ وان را تأسیس کرد. اولین سرمایه‌گذار این شرکت بلندپرواز، شرپا کپیتال بود که با سرمایه‌ای در حدود ۳۷ میلیون دلار وارد این تجارت شد. بام‌بروگان در جولای سال ۲۰۱۶، هایپرلوپ وان را ترک کرد. او مدتی پس از ترک شرکت، شکایتی علیه هایپرلوپ و شخص شروین پیشه ور تنظیم و او را به نقض قوانین و دروغگویی متهم کرد.

در توضیحات شکایتی که علیه پیشه ور و تعدادی دیگر از مدیران هایپرلوپ وان تنظیم شده، پیشه ور به دریافت غیر قانونی حقوق ۴۰ هزار دلاری در ماه و استخدام برادرش افشین پیشه ور در هیئت مدیره‌ی شرکت متهم شده است. از اتهامات بزرگ دیگر در این شکایت، اتهام افشین پیشه ور به قرار دادن طناب دار در اتاق بروگام است. پس از بالا گرفتن شکایت‌ها و شهادت تعدادی از کارمندان، برادر شروین پیشه ور در دوربین‌های نظارتی دیده شد که با در دست داشتن شیئی شبیه طناب دار به طرف اتاق بروگام می‌رود. شکایت‌های تنظیم‌شده هنوز در دادگاه‌ها در حال پیگیری هستند. نکته‌ی مهم این است که این دعواهای حقوقی، تنها ادامه‌ی مسیر را برای هایپرلوپ وان دشوار می‌کنند.

شکایت‌های قانونی علیه خانواده‌ی پیشه ور، هایپرلوپ وان را وارد چالش‌های جدی کرده است

جوایز و افتخارات

شروین پیشه ور مفتخر به دریافت مدال افتخار Ellis Island در سال ۲۰۱۶ شد. در سال ۲۰۱۵، باراک اوباما او را به عضویت هیئت مدیره‌ی بورس کمک‌هزینه‌ی راه‌اندازی کسب و کار ویلیام فول‌برایت منصوب کرد. دولت آمریکا، در سال ۲۰۱۲، نشان «Outstanfing American by Chice» را به این مهاجر ایرانی اهدا کرد. این جایزه از طرف دولت به آمریکایی‌هایی اهدا می‌شود که دستاوردهایی ویژه داشته‌اند.

شروین پیشه ور یکی از اعضای انجمن ۱۰ نفره‌ی شورای کارآفرینان سازمان ملل متحد است. علاوه بر آن، این کارآفرین به‌عنوان سفیر کارآفرینی در جلسات نمایندگی‌های وزارت امور خارجه‌ی آمریکا در خاورمیانه و روسیه شرکت داشته است. باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ طرحی با نام سیاست ارتباطات، رسانه و فناوری تدوین کرد که شروین پیشه ور یکی از اعضای مؤلف و مشاور آن بود.

شروین پیشه ور

شروین پیشه ور در کنار فعالیت‌های تجاری، در انجمن‌های خیریه و عام‌المنفعه و همچنین کمپین‌های سیاسی حمایت از نامزدهای دموکرات در ایالات متحده‌ی آمریکا، حضوری پررنگ داشته است. او یکی از حامیان اصلی کمپین‌های باراک اوباما و هیلاری کلینتون بود. در کنار این موارد، پیشه ور تلاش‌های زیادی برای آسان‌سازی فعالیت مهاجران در آمریکا انجام داده و در بنیادهای خیریه‌ای همچون Invisible Children و Charity:water فعالیت کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ولفگانگ پاولی

جنجال‌های خبری

سال ۲۰۱۷، سالی پرخبر برای شروین پیشه ور بود. او در ۲۷ می سال ۲۰۱۷ توسط پلیس شهر لندن به اتهام تجاوز جنسی دستگیر شد. ماه بعد، او توانست در دادگاه عالی بریتانیا، حکمی علیه رسانه‌های بریتانیایی دریافت کند که آن‌ها را از انتشار هر خبری در ارتباط با دستگیری او منع می‌کرد. البته این حکم تنها در حوزه‌ی قضایی بریتانیا اجرایی بود و در میانه‌ی ماه نوامبر لغو شد. به هر حال تحقیقات در مورد این اتهام ادامه داشت؛ اما چند هفته بعد، پلیس اعلام کرد شواهد و مدارک لازم دال بر جرم پیشه ور کشف نشده است و به همین دلیل تحقیقات لغو و شروین پیشه ور در جولای ۲۰۱۷ از اتهامات تبرئه شد.

شروین پیشه ور

در نوامبر سال ۲۰۱۷، مشخص شد که گزارش اولیه‌ی پلیس که در رسانه‌ها به آن پرداخته شده، جعلی است. به همین دلیل، شروین پیشه ور ادعا کرد که هدف یک کمپین «اسمیر» قرار گرفته است و به‌طور کلی اتهام تجاوز را انکار کرد. کمپین اسمیر به تلاش‌هایی همه‌جانبه برای خدشه دار کردن اعتبار و شهرت افراد گفته می‌شود. در ادامه، شروین پیشه ور از شرکت دیفاینرز پابلیک افرز شکایت کرد. این شرکت که در واشنگتن دی‌.سی واقع است، وظیفه‌ی تحقیقات در مورد اعتراضات سیاسی را بر عهده دارد. شرکت مذکور، پیشه ور را به جاسوسی برای روسیه و پرداخت حق‌السکوت به قربانی تجاوز متهم کرده بود. البته شرکت دیفاینرز شکایت پیشه ور را فریبکارانه خواند و ادعا کرد که هیچ فعالیت تحقیقاتی در مورد او انجام نداده است.

در دسامبر سال ۲۰۱۷، شروین پیشه ور شرکت‌های شرپا کپیتال و هایپرلوپ وان را ترک کرد. این اتفاق یک هفته پس از افزایش ادعاها و شکایت‌های بانوان متعدد علیه او رخ داد. پیشه ور ادعا کرده که این غیبت از فعالیت کاری، برای انجام تحقیقات بیشتر در مورد کمپین اسمیری است که علیه او به راه افتاده است.

در مورد زندگی شخصی و ازدواج شروین پیشه ور اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. تنها اطلاعات موجود از خانواده‌ی او، فرزندانش یعنی سیروس و دریا هستند که همراه با پدر مجردشان در سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کنند. دریا پیشه ور به بازیگری علاقه دارد و نقش کوتاهی نیز در یک فیلم هالیوودی بازی کرده است. اما سیروس مسیر پدرش را ادامه داده و در حال حاضر در هایپرلوپ وان مشغول به کار است.

مشخصات کلی

زاده
Shervin Kordary Pishevar
۱۹۷۴
تهران, ایران
محل سکونت
سان فرانسیسکو کالیفرنیا
ملیت
ایرانی
شهروندی
آمریکا
محل تحصیل
دانشگاه برکلی کالیفرنیا
شغل
Entrepreneur
Venture capitalist
Super angel
سال‌های فعالیت
۱۹۹۷ – تاکنون
کارفرما

Sherpa Capital
سازمان

United Nations Foundation’s Global Entrepreneurs Council
President’s Summit on Entrepreneurship
عضو هیئت مدیره
J. William Fulbright Foreign Scholarship Board
جایزه‌ها
Ellis Island Medal of Honor (2016)
Outstanding American by Choice (2012)
وبگاه www.shervin.com

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی شروین پیشه ور
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه