بیوگرافی داستی اسپرینگفیلد

4 سال پیش
بیوگرافی داستی اسپرینگفیلد
Rate this post

بیوگرافی داستی اسپرینگفیلد به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 داستی اسپرینگفیلد (به انگلیسی: Mary Isobel Catherine Bernadette O’Brien) خوانندهٔ پاپ انگلیسی در ۱۶ آوریل ۱۹۳۹ در انگلستان متولد شد. مجلهٔ رولینگ استون وی را به عنوان «بزرگ‌ترین خواننده پاپ بریتانیا» معرفی کرده‌است.

زندگینامه داستی اسپرینگفیلد

بیوگرافی داستی اسپرینگفیلد

زندگی شخصی

به گفتهٔ وب‌گاه گفتگوی هارمونیک، داستی اسپرینگفیلد (Dusty Springfield) بزرگ‌ترین بانوی خواننده پاپ بریتانیا و یکی از بهترین خوانندگان سفیدپوست موسیقی سول دوران خود بود. او ترانه‌های خود را به شیوه‌ای مثال زدنی و با صدایی سرشار از احساسات اجرا می‌کرد و طنین صدایش تا چندین دهه در آثار متعددش شنیده می‌شد. موسیقی او به طور مداوم دگرگون شد و این دگردیسی به شیوه‌ای چنان قوی و خالص انجام می‌گرفت که در میان هیچ یک از هم‌عصران وی دیده نمی‌شد.

زندگی
مری پس از پایان دبیرستان به گروه لانا سیسترز (به انگلیسی: Lana Sisters) پیوست که شامل سه خواننده بود.

پس از عرضهٔ چند قطعه و منحل شدن این گروه، مری با برادرش دیون و دوستش تیم فیلد در سال ۱۹۶۰ یک تریو موسیقی فولک به نام اسپرینگفیلدز (به انگلیسی: The Springfields) تشکیل دادند و خود نام هنری داستی اسپرینگفیلد را برگزید. این گروه به زودی با ترانه‌هایی چون Breakaway ، Bambino و Say I Won’t Be There به پرفروش‌ترین گروه در بریتانیا تبدیل شد.

گروه اسپرینگفیلدز

در سال ۱۹۶۲، پس از اینکه گروه اسپرینگفیلدز توانست با ترانه Silver Threads and Golden Needles وارد فهرست Top 20 آمریکا شود، گروه به ایالات متحده رفت تا در آنجا به ضبط موسیقی بپردازد. در آن زمان گروه‌های موسیقی دختران به تازگی در آمریکا شکل گرفته بودند و تماس و آشنایی با آنها و موسیقی موتاون چنان داستی را تحت تأثیر قرار داد که در سال ۱۹۶۳ گروه اسپرینگفیلدز را در اوج شهرتش ترک کرد تا به کار سولو (تک نفره) بپردازد و در این کار بسیار موفق شد، به طوری که جوایز بسیاری را نصیب خویش کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمدهادی قمیشی

او در سال ۱۹۶۴ به آفریقای جنوبی سفر کرد ولی در یک اجرای زنده از اجرای موسیقی در برابر تماشاچیانی که به دلیل تبعیض نژادی در ردیفهای جداگانه نشسته بودند سرباز زد و از این کشور اخراج شد. این اقدام، موجب برانگیخته شدن خشم سیاسی فراوانی شد. اسپرینگفیلدز پس از بازگشت به انگلستان در سال ۱۹۶۵ مجری یک ویژه برنامه تلویزیونی به نام آوای موتاون شد که به خاطر معرفی خوانندگان جوان آمریکایی به همتایان انگلیسی آنها، از اعتبار فراوانی برخوردار بود.

در ۱۹۶۶، داستی اسپرینگفیلدز با اجرای بالاد بسیار احساساتی You Don’t Have to Say You Love Me به بزرگ‌ترین موفقیت جهانی خود دست یافت که در چارت‌های بریتانیا به رتبه نخست رسید و در میان ۵ ترانه روز آمریکا جا گرفت. ترانه All I See Is You نیز ترانه‌ای غم انگیز درباره عشقی یک جانبه بود که در صدر جدولهای بریتانیا جای گرفت.

دختران خواننده

با این وجود در سال ۱۹۶۸ اقبال تجاری داستی رو به کاهش نهاد زیرا با آغاز اوج‌گیری هیپیها و تابستان عشق، دختران خواننده در بسیاری از موارد چندان جدی گرفته نمی‌شدند. واکنش داستی به این شرایط، بستن قراردادی با کمپانی American label Atlantic و سفر به ممفیس بود تا در آنجا با جری وِکسلر، تام داود و عَریف مَردین به کار ضبط موسیقی بپردازد. نتیجه این همکاری آلبوم Dusty in Memphis بود که در سال ۱۹۶۹ منتشر شد و آمیزه‌ای از سبک‌های پاپ و سول بود که با پیچیدگی احساسی و زیبایی دنیوی‌اش، شاهکار او باقی‌ماند.

داستی اسپرینگفیلدز از سال ۱۹۹۵ به سرطان سینه مبتلا بود و سرانجام در ۲ مارس ۱۹۹۹ میلادی، در سن ۵۹ سالگی درگذشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اولو گروسبارد

آثار

I Only Want to Be With You
Wishin’ and Hopin
Anyone Who Had a Heart
I Just Don’t Know What to Do With Myself
Stay Awhile
All Cried Out
Losing You
Your Hurtin’ Kinda Love
In the Middle of Nowhere
You Don’t Have to Say You Love Me, ۱۹۶۶
All I See Is You
Dusty in Memphis, ۱۹۶۹
A Very Fine Love, ۱۹۹۵

مشخصات کلی

تاریخ تولد: ۱۶ آوریل ۱۹۳۹، همپستید غربی، لندن، بریتانیا
تاریخ مرگ: ۲ مارس ۱۹۹۹، هنلی-آن-تیمز، بریتانیا
نام کامل: Mary Isobel Catherine Bernadette O’Brien
فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی: Dusty Springfield: Live at the Royal Albert Hall

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی داستی اسپرینگفیلد
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه