بیوگرافی جورجتو جوجارو

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جورجتو جوجارو به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جورجتّو جوجارو (به ایتالیایی: Giorgetto Giugiaro) (متولد ۷ اوت ۱۹۳۸) طراح اتومبیل ایتالیایی است. او عمدتاً اتومبیل‌هایی با کاربرد روزمره یا خودروهای سوپر اسپورت طراحی می‌کند. جوجارو متولدِ گارسّیو در شهرستان کونئو در استان پیه‌مونتهٔ ایتالیا است. او در سال ۱۹۹۹ «طراح اتومبیل قرن» نام گرفت و در سال ۲۰۰۲ به تالار مشاهیر صنعت اتومبیل‌سازی وارد شد.

زندگینامه جورجتو جوجارو

بیوگرافی جورجتو جوجارو

زندگی شخصی

جورجتو در هفتم آگوست سال ۱۹۳۸ در شهر گارسیوی ایتالیا متولد شد. خانواده‌ی او نسل در نسل هنرمند بودند. پدرش، ماریو جوجارو یک نقاش بود و پدربزرگش نیز به‌عنوان نقاش کلیسا فعالیت می‌کرد. پدر او از همان کودکی جورجتو را به نقاشی تشویق می‌کرد. البته شرایط سخت زندگی هنرمندان و درآمد پایین باعث شده بود که این کودک ایتالیایی به دنبال شغلی با درآمد بیشتر باشد. یکی از استادان جورجتو به او پیشنهاد کرد به دنبال شغلی باشد که با استفاده از هنر نقاشی، بتوان درآمد خوبی از آن کسب کرد.

جورجتو اولین شغلش را در سن ۱۷ سالگی شروع کرد. او که با وجود نصیحت معلمش هنوز با علاقه‌ی بسیار به دنبال هنر نقاشی بود، در این سن به استخدام شرکت فیات درآمد. شانس استخدام جورجتو زمانی بود که یکی از مدیران فیات به نام دانته جیاکوزا آثار او را در یکی از نمایشگاه‌های مدرسه مشاهده کرد. دانته از همان آثار ابتدایی متوجه استعداد بالای این طراح نوجوان شد و او را به کار در مرکز طراحی فیات دعوت کرد. شرکت فیات در آن زمان بسیار بزرگ بود و پیشرفت در آن برای این طراح جوان دشوار. او در سال ۱۹۵۹ فیات را ترک کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آلینوش طریان
استودیوهای طراحی بیوگرافی جورجتو جوجارو

پس از ترک فیات، جورجتوی جوان به‌عنوان مدیر طراحی استودیو برتونه (Bertone) استخدام شد. طراحی در استودیو برتونه، به‌عنوان دوران طلایی کاری جورجتو شناخته می‌شود. استعداد طراحی او در مدت ۶ سالی که در برتونه مشغول به فعالیت بود، به بلوغ رسید. جورجانو در این مدت خودروهای ماندگاری همچون آلفا رومئو ۲۰۰، فراری ۲۵۰GT، استون مارتین DBG GT، آلفا رومئو ۲۶۰۰ و مازراتی GT 5000 را طراحی کرد.

پس از برتونه، نوبت به استودیو طراحی جیا (Ghia) رسید که جورجانو در سال ۱۹۵۶ به‌عنوان مدیر دفتر طراحی آن مشغول به کار شد. طراحی‌های او در این دوران تحسین کارشناسان و منتقدین طراحی صنعتی را به همراه داشت. از طراحی‌های به‌یادماندنی او در جیا می‌توان به مدل‌های Pampero و Mangusta از شرکت De Tomaso اشاره کرد. شرکت فیات نیز از دیگر مشتریان طراحی‌های جوجارو بود و طراحی مدل Venessa را به او سپرد. از دیگر طراحی‌های جوجارو در این زمان، می‌توان به مازراتی گیبلی اشاره کرد.

ایتال دیزاین

این طراح ایتالیایی در فوریه‌ی سال ۱۹۶۷ استودیوی جیا را ترک کرد و استودیوی شخصی خودش را با نام Italdesign (نام کامل Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A) در مونکالیری ایتالیا تأسیس کرد. البته همکاری او با جیا به‌طور کامل قطع نشد و هنوز به‌عنوان طراح آزاد برای این استودیو فعالیت می‌کرد. رونمایی عمومی از طراحی‌های استودیوی جدید در سال ۱۹۶۸ و نمایشگاه خودروی تورین انجام شد. ایتال دیزاین در این نمایشگاه از نمونه‌ی اولیه‌ی طراحی با نام Bizzarrini Manta رونمایی کرد.

نمونه‌ی اولیه‌ای که ایتال دیزان و جوجارو به نمایش گذاشتند، دورانی در طراحی خودرو شروع کرد که در تاریخ به‌عنوان «کاغذ تاشده» از آن یاد می‌شود. خودرو‌هایی که در این دوران و عموما در دهه‌ی ۱۹۷۰ طراحی شدند، از طراحی‌هایی با لبه‌های تیز برخوردار بودند. از نمونه‌های شاخص این دوران می‌توان به لوتوس اسپریت و نمونه‌های مختلف لامبورگینی اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مکس بورن

ایتال دیزاین در سال‌های بعدی فعالیت، سفارشات متعددی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی انجام می‌داد. شرکت‌های بزرگی همچون سوزوکی، آلفارومئو، فولکس‌واگن، پورشه، مازراتی، آئودی، هیوندای، بی‌ام‌و و لامبورگینی از مشتریان شرکت جوجارو بودند.

ایتال دیزاین در سال ۲۰۱۵ به‌طور کامل به آئودی فروخته شد

پس از کسب شهرت در صنعت خودروسازی، استودیو‌ی ایتال دیزاین و مدیرش تصمیم گرفتند که در حوزه‌های دیگر نیز وارد شوند. آن‌ها طراحی بدنه‌ی دوربین، تلفن، تجهیزات الکترونیکی، ماشین‌های تشخیص هویت، ساعت، لوازم آرایشی و کامپیوتر را نیز به پروژه‌های خود اضافه کردند. در نهم آگوست سال ۲۰۱۰، هولدینگ لامبورگینی که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از آئودی فعالیت می‌کند، ۹۰.۱ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد. همراه با فروش سهام، امتیاز برند و پتنت‌ها نیز به لامبورگینی اهدا شد. در ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۵، شرکت آئودی بقیه‌ی سهام ایتال دیزاین را نیز خریداری کرد و جورجتو جوجارو از این شرکت استعفا داد.

جوجارو در سال ۱۹۶۳ با ماریا ترسا سرا ازدواج کرد و ثمره‌ی ازدواج آن‌ها دو فرزند است. فابریتزیو و لارا جوجارو، فرزندان این زوج ایتالیایی هستند. فابریتزیو به همراه پدرش یکی از سهامداران ایتال دیزاین بود که سهام خود را به آئودی فروخت.

مشخصات کلی

تاریخ تولد: ۷ اوت ۱۹۳۸ (سن ۸۱ سال)، جارسیو، ایتالیا
همسر: ماریا تریسا سرا (ازدواج ۱۹۶۳)
ساختار: ورزشگاه یوونتوس
کودکان: فابریتسیو جوجارو، لارا جوجارو
والدین: ماریو جوجارو، ماریا جوجارو
تاریخ تأسیس سازمان: ایتال‌دیزاین

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جورجتو جوجارو
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه