بیوگرافی ادوارد اسنودن

4 سال پیش
بیوگرافی ادوارد اسنودن
4.3/5 - (6 امتیاز)

بیوگرافی ادوارد اسنودن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ادوارد اسنودن، برنامه‌نویس سرشناس آمریکایی است که پس از افشاگری‌های عمده‌ی اسناد سازمان NSA در سال ۲۰۱۳، از آمریکا تبعید شده است.

زندگینامه ادوارد اسنودن

بیوگرافی ادوارد اسنودن

زندگی شخصی

ادوارد اسنودن یک برنامه‌نویس کامپیوتر و کارمند سابق سازمان اطلاعات (CIA) و آژانس امنیت ملی (NSA) آمریکا است. او در سال ۲۰۱۳ بدون مجوز رسمی، تعداد زیادی اسناد متعلق به سازمان امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد که مسیر زندگی‌اش را به‌کلی تغییر داد. افشاگری‌های اسنودن اطلاعات زیادی در مورد شنود و نقض حریم شخصی شهروندان جهانی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا در اختیار مردم گذاشته است. طبق این اسناد، این سازمان با کمک شرکت‌های ارتباطی متعدد و دولت‌های اروپایی، برنامه‌ای تحت عنوان نظارت جهانی (Global Surveillance) اجرا کرده است.

اسنودن در سال ۲۰۱۳ توسط پیمانکار ارشد سازمان امنیت ملی، بوز آلن همیلتون به استخدام این سازمان درآمد. او پیش از آن برای شرکت دل و همچنین سازمان اطلاعات آمریکا فعالیت می‌کرد. اسنودن در ۲۰ می همان سال به‌صورت ناگهانی محل کار خود در هاوایی را ترک گفت و به هنگ‌کنگ پرواز کرد. او در ژوئن همان سال هزاران سند طبقه‌بندی شده از این سازمان را با خبرنگاران در میان گذاشت. اولین خبرنگارانی که در این مورد با ادوارد مصاحبه کردند،‌ گلن گرینوالد، لارا پویتراس و ایون مک‌اسکیل بودند که اظهارات او را در رسانه‌های گاردین و واشنگتن پست منتشر کردند. پس از این اتفاقات، توجه جامعه‌ی جهانی به او جلب شد. نیویورک تایمز و اشپیگل، مقاصد بعدی اطلاعات اسنودن بودند که روند شهرت او را تکمیل کردند.

جاسوسی

در ۲۱ ژوئن سال ۲۰۱۳، وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا اسنودن را به جرم جاسوسی و دزدی دارایی‌های دولتی محکوم کرد. دو روز پس از اعلام این حکم، اسنودن به فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو روسیه پرواز کرد؛ اما مقامات این کشور اجازه‌ی ترخیص به او ندادند. دلیل این کار، باطل شدن پاسپورت آمریکایی او در طول مدت این دو روز بود. به همین خاطر اسنودن حدود یک ماه در این فرودگاه ماند تا مقامات روسیه، اجازه‌ی اقامت یک‌ساله‌ی پناهندگی به او دادند. این اقامت تاکنون تمدید شده است و تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیر کوری

اسنودن در حال حاضر در محلی نامعلوم در مسکو روسیه زندگی می‌کند و به دنبال اخذ پناهندگی از دیگر کشورهای دنیا است. القابی که اسنودن در سال‌های پس از افشاسازی اسناد آمریکایی دریافت کرده، تضاد زیادی با هم دارند. قهرمان، افشاگر، مخالف دولت، خائن و وطن‌پرست، القابی هستند که افراد و رسانه‌های مختلف به اسنودن می‌دهند. به هر حال افشاگری‌های او دوران تازه‌ای از بحث و مجادله‌ها در مورد نظارت همگانی، حفظ اسناد دولتی و تعادل میان امنیت ملی و حریم خصوصی شروع کرده است.

تولد، خانواده و تحصیل

ادوارد جوزف اسنودن متولد ۲۱ ژوئن سال ۱۹۸۳ در الیزابت سیتی کارولینای شمالی است. پدربزگ مادری او، ادوارد جی برت، از مقامات دولتی و نیروهای گارد ساحلی آمریکا بود. او پس از مدتی به‌عنوان مقام ارشد FBI مشغول به کار شد و در جریان حملات ۱۱ سپتامبر در پنتاگون حضور داشت. پدر اسنودن نیز از نیروهای گارد ساحلی آمریکا بود و مادرش به‌عنوان کارمند دفتری در دادگاه منطقه‌ی مریلند مشغول به کار بود. خواهر بزرگ‌تر اسنودن وکیل بود. جو خانوادگی باعث شد ادوارد نیز آینده‌ی خود را در شغل‌های دولتی ببیند.

در ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰،‌ خانواده‌ی اسنودن به مریلند نقل مکان کرد. این جابجایی مشکلات روحی زیادی برای ادوارد ایجاد کرد و او دیگر به مدرسه بازنگشت. به‌جای تحصیل در مدرسه، او پس از گذراندن آزمون GED در یک دوره‌ی آنلاین دانشگاه لیورپول انگلستان شرکت کرد. ادوارد علاقه‌ی زیادی به فرهنگ ژاپنی و هنرهای رزمی داشت و در این زمینه نیز دوره‌هایی را گذراند.

با وجود ترک تحصیل از دبیرستان، اسنودن در دوره‌های کامپیوتری دانشگاه Anne Arindel شرکت کرد. در کنار این تحصیلات، او در دوره‌های آمادگی نیروهای ویژه‌ی ارتش آمریکا شرکت کرد. او در مصاحبه‌ای گفته بود که در این دوره‌های نظامی موفق نبوده و پس از شکستن هر دو پایش، از آنجا اخراج شده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ايندرا نويي
استخدام در دولت

اسنودن پس از ترک دوره‌های نظامی، برای فعالیت در دانشگاه مریلند استخدام و در بخش نیروهای امنیتی این دانشگاه مشغول به کار شد. دانشگاه مریلند ارتباطی عمیق با سازمان امنیت ملی آمریکا دارد و به همین دلیل، اسنودن پس از مدتی فعالیت در این دانشگاه، به استخدام سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) درآمد.

ادوارد اسنودن در سال ۲۰۰۹ مظنون اصلی تلاش برای نفوذ به سیستم‌های امنیتی دولتی و دزدی اطلاعات بود و به همین دلیل، سیا را ترک کرد. پس از مدتی او توسط شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری اطلاعات مانند شرکت دل و بوز آلن همیلتون استخدام شد. در زمان فعالیت در شرکت Dell، او در دفتری در ژاپن فعالیت می‌کرد که مسئول اجرای قراردادی فرعی با NSA بود. پس از مدتی اسنودن شرکت دل را به مقصد بوز آلن ترک کرد؛ اما فقط سه ماه در آنجا مشغول به کار بود.

زندگی در تبعید

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که در نوامبر همان سال ۲۰۱۳، اسنودن از دولت آمریکا درخواست عفو کرده که این درخواست رد شده است. در ماه‌های بعدی، هنوز دومینوی شروع‌شده توسط او ادامه داشت و آژانس امنیت ملی به دزدی اطلاعات تلفن‌های شهروندان متهم شد. باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در این زمان از اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده‌ی آمریکا درخواست کرد که یک بازنگری کلی در برنامه‌های نظارتی کشور داشته باشد. این اقدام اوباما برای کاهش نگرانی‌های عمومی از برنامه‌های دولت بود.

اسنودن با وجود زندگی در تبعید در برنامه‌ها و مصاحبه‌های متعددی حضور داشته است. او در مارس سال ۲۰۱۴ در فستیوال South by Southwest به‌ کمک ویدیوکنفرانس حضور داشت. او مصاحبه‌های دیگری نیز با افراد درگیر در پرونده انجام داد و پس از اکران مستند Citizenfour در مورد اطلاعاتش، شهرتی بیش از پیش پیدا کرد. در این سال، ارتش آمریکا اعلام کرد که افشاگری‌های اسنودن خسارتی میلیاردی به زیرساخت‌های امنیتی این سازمان زده است. نکته‌ی جالب در مورد سخنرانی‌های ویدیویی اسنودن این است که او در سال ۲۰۱۵ درآمدی حدود ۲۰۰ هزار دلار از این سخنرانی‌ها داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ایلان ماسک

اسنودن در می سال ۲۰۱۴ در مصاحبه‌ای با NBC News اعلام کرد که به‌عنوان جاسوس سیا و ان‌اس‌ای فعالیت می‌کرده و مأمور مخفی عملیاتی آن‌ها بوده است. این ادعا به‌سرعت توسط مأمور ارشد آژانس امنیت ملی یعنی سوزان رایس تکذیب شد.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:
۲۱ ژوئن ۱۹۸۳ (سن ۳۶ سال)

ایلیزبت سیتی

کارولینای شمالی

آمریکا
همسر:
لیندزی میلز (ازدواج ۲۰۱۷)
محل زندگی:
روسیه (پناهنده موقت)
کتاب‌ها:
پرونده دائمی
مستند:
شهروندچهار

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ادوارد اسنودن
4.3/5 - (6 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه