بیوگرافی جان پل گتی

4 سال پیش
بیوگرافی جان پل گتی
4.9/5 - (104 امتیاز)

بیوگرافی جان پل گتی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان پائول گتی , این مرد میلیاردر آمریکایی_انگلیسی که می­توان توماری از القاب آن را برشمرد. از جمله خساست و حسابگری بی مانندش که هرکسی با او ارتباطی داشته می­تواند داستانی از خساست و حسابگریش را برایتان تعریف کند. مهم­ترینش خساست بر سر جانبهایی بود که آدم­رباها برای جان نوه ­اش پیشنهاد داده بودند و هزاران مورد دیگر از این دست. این تاجر مرموز نفتی که حتی برای شستن لباسهایش هم حاضر به پرداخت پول نبود و به خاطر همین خودش آن­ها را می­شست ، در خرید آثار هنری این اندازه از خساستش را خرج نمی­کرد. هرچند عده ­ای معتقدند در این مورد هم تمام حسابگریش را به خرج می­داد تا مطمئن شود به اندازه کافی سودآوری دارند یا خیر.

زندگینامه جان پل گتی

بیوگرافی جان پل گتی

زندگی شخصی

در ۱۵ دسامبر سال ۱۸۹۲ جهان شاهد تولد ثروتمندی چرتکه انداز بود او در شهر مینیاپولیس ایالات سوتا آمریکا به دنیا آمد. ماذرش سارا کاترین مک فرسون بود و پدرش جورج گتی وکیل بازار بیمه و سرمایه بود. اما جورج ثروت ابتدایی خود را از راه استخراج نفت در بتازول اوکلاهاما به دست آورده بود. به خاطر مهاجرت خانواده گتی در لس ­آنجلس بزرگ شد و برای گذراندن دوران ابتدایی به مدرسه نظامی هاروارد رفت. بعد از آن برای دوران دبیرستانش او به پلی تمتیک جان فرانسیس رفت .

گتی دانش­ آموز بسیار درس خوانی بود و مدام در حال مطالعه به سر می­برد. شاید در همان ابتدا هم سفت و سخت گرفتن مطالعه را تمرینی برای حسابگری شدیدش قرار داده بود. این خصلت گیتی به او صفت “گتی دیکشنری” را چسبانده بود. عطش مطالعه او را به زبان­های آلمانی و ایتالیایی و فرانسه هم مسلط کرده بود. به علاوه به خاطر علاقه وافر به هنر کلاسیک به زبان سنتی یونانی و لاتین نیز مسلط بود. بعدها هم به خاطر تجارت نفت زبان عربی را هم آموخت.

تحصیلات دانشگاهی

او که تحصیلات دانشگاهیش را با دانشگاه ­های سادرن کالیفرنیا و بروکلی آغاز کرد ، دست آخر با معرفی نامه ویلیام هاوارد تافت که بعدها رئیس جمهور آمریکا شد سر از آکسفورد درآورد. البته گتی در هیچ کدام از دو دانشگاه اول موفق کسب مدرک نشد و تحصیل را نیمه تمام در آن دو رها کرد او در آکسفورد در کالج سلطنتی مگدالن به تحصیل پرداخت و با ادوارد هشتم دوست شد و سرانجام در سال ۱۹۱۴ در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه آکسفورد فارغ­ التحصیل شد.

شروع فعالیت کاری گتی از ابتدا تا رسیدن به امپراطوری نفت جهان
جورج در سال ۱۹۱۴ به هرکدام از فرزندانش ۱۰ هزار دلار پرداخت کرد تا تجارت نفتی آن­ها را در کلاهلما افزایش دهند. گتی با خرید سایت نفتی نانسی تیلور استارت کارش را زد این سایت با کشف نفت در سال ۱۹۱۵ یعنی درست یک سال بعد از تأسیسش و رساندن کمیسیون ۴۰ درصدی به گتی او را در راه میلیاردر شدن قرار داد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی یوزف فون فراونهوفر
کسب و کار

گتی هرچه در زمینه کسب و کار موفق بود در وجهه ارتباطات عاطفی و خانوادگی ضعیف عمل می کرد و داشتن چند ازدواج ناموفق به کلی پدرش را از او نا امید کرده بود به طوری که او اظهار داشت: گتی ثروت خانوادگی آن­ها را به باد می­دهد! این عصبانیت شدید پدر از پسر سبب شد که تنها یک سوم از سهام شرکت George Getty Inc را به گتی بدهد و دو سم آن به مادرش رسید.

گتی که قطعا چشم از دو سوم باقی نپوشیده بود در سال ۱۹۳۶ با مادرش هلدینگ سرمایه گذاری Sara hc.Getty را تأسیس کردند و اینگونه حالا گتی به تمام سرمایه دسترسی داشت و دستش برای هرکاری آزادتر بود. گتی شروع به خرید و جولان دادن در دنیای نفت کرد اول با خرید سهام تایدواتر شروع کرد و به همین جا ختم نشد او قدم جسورانه بعدی را با در دست گرفتن مالکیت شرکت Pacific Western Oil برداشت. او که برای بنا نهادن سلطنت تفتیش به شدت به دنبال خرید شرکت­ Mission Corporation بود که سرانجام هم همین کار را عملی کرد.

موفقیت های نفتی جان پل گتی

حالا که گتی بر قله نفت اروپا ایستاده بود ، نگاهش را به خاورمیانه هم انداخت. او در سال ۱۹۴۹ با پادشاه سعودی ملک عبدالعزیز وارد معامله شد و نقشه استخراج نفت از زمین­های بایر عربستان و کویت را در سر می پروراند. وی برای عملی کردنش قراردادی به ارزش ۹٫۵ میلیارد دلار به اضافه پرداخت سالانه یک میلیون دلار به پادشاه به مدت ۶۰ سال را منعقد کرد و بعد از آن کار استخراج را شروع کرد.

در ابتدای امر به مدت ۴ سال خبری از نفت در این زمین های بایر نبود. گتی که علاوه بر مدت زمان حدود ۳۰ میلیون دلار هم خرج کرده بود و هنوز به بازدهی نرسیده بود بی گمان ترس را احساس کرده بود. اما در چهارمین سال این طلای سیاه سر برآورد و به اضافه کردن هرچه بیشتر سرمایه گتی دامن زد به طوری که او سالانه ۱۶ میلیون بشکه استخراج می کرد و حالا دیگر شعف بود و بس.

خریداری شرکت­های نفتی

گتی که حالا دیگر حکمرانی پادشاهی نفتیش را در دست داشت به همینجا قانع نشد و شروع به خریداری شرکت­های نفتی متعددی کرد که شامل: پاسیفیک وسترن اویل ، مکزیکین سی­بورد اویل و پترولیوم کورپوریشن می­شد. علاوه بر این­ها او شرکتها و سازمان­های غیر نفتی فراوانی را هم به مجموعه دارایی هایش افزود از جمله: شرکت هوایی اسپارتان ، کافه تریای اسپارتان، بیمه مینه هو ا، موسسه مالی و اعتباری مینه هوما ، هتل پیرل ، هتل پیر مارکوس ، قصری در نزدیکی شهر رم و قصر و قلعه ای در نزدیکی شهر لندن را خریداری کرد.

گتی که عاشق مردم و فرهنگ غنی انگلستان بود ، بارها زبان به تحسینش گشوده است در سال ۱۹۶۰ به بریتانیا نقل مکان کرد و در قصر قرن شانزدهمی ساتن اقامت گزید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پل لوتربور
کلکسیون هنری وی جان

این شخصیت مرموز پول دوست حتی با آثار و کارهای هنری هم به صورت اقتصادی برخورد میکرد. به گونه ­ای که همیشه در خرید آثار هنری به دنبال گرفتن تخفیف و خریداری آن به صورت حراج و با قیمت پایین­تر از قیمت اصلی خود بود. به نظر می­رسد قبل از فکر کردن به علاقه و یا حتی خرید صرف به خاطر ارزش کار هنری در حال حساب و کتاب میزان سوددهی آن بود.

او که با الهام از صاحب پنت هاوس در نیویورک به جمع­آ وری آثار هنری قرن ۱۸ فرانسه علاقه فراوان داشت و از فرصت استفاده کرد و از بازار خرید و فروش آثار هنری نهایت استفاده را برد . او تعداد زیادی از آثار قرن ۱۸ فرانسه را با قیمت مناسب خریداری کرد. البته ناگفته نماند که علاقه و در ادامه آن مطالعه فراوان او در این زمینه موجب نوشتن چند کتاب در این باره شد.

او در زمان مرگش تنها مالک شرکتهای نفتی معتبر و ملک و املاک ات نبود. بلکه در بین دارایی­ های او ۶۰۰ اثر هنری با ارزشی حدود ۴ میلیون دلار نیز به چشم می­خورد. او هنر را در طراحی ویلای خود که در نزدیکی لس­ آنجلس بود نیز به کار برد و آن را به سبک معماری و مجسمه سازی یونان ساخت.

زندگی شخصی او

تمام موفقیت گشتی در دنیای تجارت قرینه ای از ناکامی در زندگی شخصی دارد. او دارای ۵ ازدواج ناموفق در کارنامه­ اش است و همه آن­ها به طلاق ختم شده است. او که در همان ایام جوانی از سوی خانواده فردی بی ملاحظه در امور جنسی به شمار می­ آمد در سال ۱۹۱۷ با شکایت زنی به نام السی اکستروم مواجه شد که ادعا می­کرد از گتی صاحب یک فرزند دختر است و در نهایت هم گتی را مجبور کرد تا غرامت ۱۰ هزار پندی به او بپردازد.

ازدواج دوم او با جنت دمونت در سال ۱۹۲۳ بود که بعد از ۳ سال به جدایی کشید. فرزند آن­ها جورج فرانکین گتی دوم هم در یکی از شرکت­های نفتی گتی در سمت مدیریت مشغول کار شد. برای بار سوم با آلن اشبی دختر یک مزرعه دار اهل تگزاس ازدواج کرد. اما این ازدواج هم دیری نپایید و به طلاق ختم شد. گتی از این ازدواج صاحب هیچ فرزندی نشد.

ازدواج های متعدد و ناموفق گتی

در همان سال در وین با دختری ۱۷ ساله به نام آدولفیل هلمل ازدواج کرد. دختر یک پزشک آلمانی که پدرش به شدت مخالف این ازدواج بود یک سال بعد آن­ها صاحب یک پسر به نام جان رونالد گتی شدند و در همین سال این ازدواج هم به جدایی انجامید.

اینبار گتی به سراغ یک بازیگر فیلم­های صامت سینما رفت و ازدواج آن­ها حاصلش دو فرزند بود به نام­های یوجین یا همان گتی جونیور و گوردون گتی که گوردون بعد از مرگ گتی اداره ثروت او را به دست گرفت. اما این ازدواج هم در انتها راهی جز جدایی نیافت. آخرین بار گتی با تدی لینج ازدواج کرد که از او هم صاحب یک پسر شد به نام تیموتی که در ۱۲ سالگی به خاطر تومر مغزی از دنیا رفت. جالب است که تدی گفته است گتی به خاطر هزینه­ های درمان به او قر میزد!و در انتها هم برای مراسم خاکسپاری پسرش نرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آلفرد وارنر
خساست های گتی

داستان تلخی که مربوط به خساست گتی مشهور است ، ربوده شدن نوه او جان پل گتی سوم است. آدم ربایان مبلغ ۱۷ میلیون دلار بابت آزادیش ذرخواست کرده بودند و گتی از پرداخت آن سر باز زد تا اینکه آن­ها یک گوش او را در پاکتی برای یک دفتر روزنامه فرستادند و اظهار کردند در صورت پرداخت نکردن حداقل ۳٫۲ میلیون دلار گوش بعدی و سرش را می­فرستند و گتی باز هم چانه زد تا بالاخره ۲٫۲ میلیون دلار را پرداخت کرد آن هم با حساب اینکه با این میلغ در محاسبات مالیاتی شامل کمک خواهد شد !

او در سن ۸۳ سالگی د رسال ۱۹۷۶ از دنیا رفت و در ویلای گتی دفن شد.

گفته می­شود او در سال­های پایانی عمرش هم دست از کار کردن سخت و مداوم نکشیده بود. با مرگ وی بیوگرافی جان پل گتی نیز به پایان رسید.

آموزه هایی که از بیوگرافی جان پل گتی می توان کسب کرد

بی شک همه دوست دارند ، ثروتمند شوند. اما نکته مهم و با ارزش این است که ثروت را برای چه بخواهیم. ثروت را برای زندگی یا زندگی را برای ثروت اندوزی انتخاب کنیم. مسلماً ثروت اندوزی و فقط توجه به مادیات یک جنبه زندگی را رشد می دهد و رشد در سایر زمینه ها متوقف می شود. اگر در کنار توجه به مال اندوزی به فکر سلامتی جسمی و روحی و ایجاد تعادل و آرامش در زندگی باشیم ، موفق هستیم.

تنها ثروتمند بودن از نظر مالی موفقیت محسوب نمی شود.

چرا که افراط و تفریط در هیچ کاری شایسته نیست.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:
۱۵ دسامبر ۱۸۹۲

مینیاپولیس

مینه‌سوتا

آمریکا
تاریخ مرگ:
۶ ژوئن ۱۹۷۶

Sutton Place

بریتانیا
همسر:
تدی گتی گستین

(ازدواج ۱۹۳۹–۱۹۵۸)
نوه:
جان پاول گتی سوم

اَندرو گتی

جان گیلبرت گتی

نیکولت گتی
کودکان:
John Paul Getty Jr.

گوردون گتی

جِی. رونالد گتی

تیمثی گتی

جورج فرنکلین گتی دوم

گوردن پیتر گتی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان پل گتی
4.9/5 - (104 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه