بیوگرافی گوردون مور

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی گوردون مور به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 شرکت اینتل ، شرکت مبدع فناوری ریزپردازنده‌های ایکس۸۶ است. ریزپردازنده یک دستگاه محاسبه‌ای کامل است که روی یک تراشه واحد ساخته می‌شود و مجموع دستورهای دستگاه را اجرا می‌کند.. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه ها یعنی ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات کامپیوتری، عرضه کرد، که شرکت آی‌بی‌ام یا همان شرکت ماشین آلات بین‌المللی کسب و کار از این پردازنده برای محصول کامپیوتر شخصی خود استفاده نمود.

زندگینامه گوردون مور

بیوگرافی گوردون مور

زندگی شخصی

گوردون مور در سال ۱۹۲۹ میلادی در سانفرانسیسکو متولد شد. گوردون از کودکی به شیمی علاقه مند بود و تصمیم داشت یک شیمیدان شود. به همین جهت تحصیلات دانشگاهی را نیز در این رشته به پایان برد و در سال ۱۹۵۰ میلادی از دانشگاه برکلی دکترا گرفت. گوردون پس از فراغت از تحصیل، مدتی در آزمایشگاه دانشگاه جان هاپکینز مشغول به کار شد. اما این کار به هیچ وجه با روحیه کارآفرینی او سر سازگاری نداشت .

او طی ملاقاتی با «ویلیام شاکلی» مخترع ترانزیستور جذب او شد و با کار در آزمایشگاه های «بل» به حوزه صنعت نیمه هادی قدم گذاشت و در آنجا با «باب نویس» آشنا شد. گوردون مور پس از دو سال که جهت کار به نظر او و برخی دوستانش عوض شده بود آنجا را ترک و شرکت FAIRCHILDرا در زمینه نیمه هادی تأسیس کرد. با تغییراتی که در آن شرکت نیز پدید آمد، به همراه «باب نویس» شرکت را رها کرد تا بتوانند کار بدیعی در زمینه نیمه هادی ها شروع کنند و بدین ترتیب ایده تأسیس شرکت «اینتل» شکل گرفت و آنها در سال ۱۹۷۱ میلادی آن را به ثبت رساندند.

اساس کسب و کار

اساس کسب و کار در شرکت، تولیـد تراشه های «حافظه» برای رایانه بود اما در بحران نفتی سال ۱۹۷۳ میلادی و بحران اقتصادی سال ۱۹۸۴ میلادی، شرکت با تلاطم‌های مرگباری مواجه شد که با درایت او و مدیرعامل فعلی شرکت «اندی گرو» به خوبی آن را پشت سر گذاشت. در سال ۱۹۶۳ میلادی طی مصاحبه ای با «اندی گرو» او را استخدام کرد. به گفته خود او مهمترین چالشی که با آن مواجه بوده تصمیم گیری در تغییر روند فعالیت شرکت از تولید تراشه های حافظه به تولید «ریز پردازنده» بوده است، تغییری که سبب شد «اینتل» در مسیر جدید رشد موفقیت آمیزی طی کند و حالا به قطب مطرح تولید ریزپردازنده در دنیا تبدیل شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیتر دیوید لکس

پیش بینی که او در سال ۱۹۶۵ میلادی در مورد دوبرابر شدن تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در یک تراشه در هر سال و به عبارت دیگر دوبرابر شدن قدرت تراشه ها صورت گرفته و به «قانون مور» معروف گشته، به اندازه خود او شهرت دارد. او ده سال بعد با توجه به تغییرات پدید آمده در فناوری نیمه هادی ها، آن قانون را به روز کرد و به دوبرابر شدن قدرت تراشه ها در هر دو سال نظر داد.

افتخارات

گوردون مور افتخارات زیادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است: از تأثیرات مهم در ابداع ریز پردازنده و گسترش استفاده از آن تا بنیانگذاری شرکت عظیم «اینتل» و ثبت قانون معروف مور و تثبیت خود به عنوان راهبر انقلاب سخت افزاری و رایانه ای و دریافت مدال ملی فناوری. اما بدون تردید اگر هیچ یک از این افتخارات هم وجود نداشت جز انتخاب هوشمندانه و استخدام و تربیت جانشینی همچون «اندی گرو» مدیرعامل موفق فعلی شرکت، برای تحکیم نام او به عنوان یک مدیر موفق از «معماران عصر دیجیتال» کافی بود.

با افزایش سلطه‌ی این برند در بازار سخت‌افزار، شکایت‌های متعددی از آن‌ها صورت گرفت و چالش‌های حقوقی هم به مشکلات روزمره‌ی اینتل اضافه شد. یکی از ادعاهای بزرگ رقبای اینتل، نقض قوانین رقابتی توسط این شرکت بود. این ادعای حقوقی عموما از طرف AMD به جریان می‌افتاد و اینتل را به رقابت ناعادلانه متهم می‌کرد. ای‌ام‌دی معتقد بود که رقیبش با پرداخت پول به شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوتر، آن‌ها را وادار می‌کند که محصولات رقبا را در کامپیوترهایشان استفاده نکنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لویی پاستور

دعواهای حقوقی اینتل و ای‌ام‌دی برای سال‌های متمادی ادامه دارد و هر دو شرکت در این رقابت سودها و ضررهایی دیده‌اند. در این میان ای‌ام‌دی تاکنون موفق شده است مبالغ مختلفی را به خاطر شکایت‌های متعدد از اینتل دریافت کند. از طرفی، اینتل نیز یک بار توانست ای‌ام‌دی را به دزدی اطلاعات متهم و جاسوس این شرکت را در سال ۱۹۹۵ دستگیر کند. AMD یکی از بزرگ‌ترین رقبای قانونی اینتل است.

رئیس هیئت مدیره «اینتل»

گوردون مور در سال ۱۹۸۹ میلادی به عنوان رئیس هیئت مدیره «اینتل» بازنشسته شد اما اکنون نیز به‌طور منظم در هفته در اتاق قدیمی خود در شرکت حضور می یابد. او در سال ۱۹۹۰ میلادی مدال ملی فناوری را از دست رئیس جمهور دریافت کرد. مور در سال ۱۹۸۷ از سمت مدیرعاملی اینتل استعفا داد. او از سال ۱۹۹۷ بازنشسته شد اما مقام افتخاری رئیس هیئت مدیره‌ی بازنشسته هنوز برای این موسس اینتل به کار می‌رود. گوردون مور بخش اعظمی از سرمایه‌ی خود را از سهامش در شرکت اینتل کسب کرده است.

آخرین آمارها سرمایه‌ی این دانشمند را ۱۰٫۶ میلیارد دلار عنوان کرده‌اند که او را در جایگاه ۱۳۶ ثروتمندترین افراد جهان قرار می‌دهد. البته سرمایه‌ی ۶٫۵ میلیارد دلاری مؤسسه‌ی خیریه‌ی مور در این آمار لحاظ نشده است. گوردون و همسرش بتی مور در سال ۲۰۰۰ بنیاد خیریه‌ی Gordon and Betty Moore Foundation را با سرمایه‌ای حدود ۵ میلیارد دلار تأسیس کردند. او در سال ۲۰۰۲ به همراه معاون این سازمان، کلاود گاسکون، نشان صندوقچه‌ی طلایی را به خاطر فعالیت‌هایش در حفظ محیط زیست از پرنس برنارد هلند دریافت کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ژرمیا هوروکس
تالار افتخارات ملی آمریکا

در سال ۲۰۰۹، گوردون مور به تالار افتخارات ملی آمریکا وارد شد. تعدادی از کتابخانه‌های دانشگاهی آمریکا اعم از کتابخانه‌ی مرکزی علوم ریاضی در دانشگاه کمبریج، کتابخانه‌‌ای در دانشگاه کلتک و ساختمان تحقیقات علمی دانشگاه استنفورد به نام گوردون مور و همسرش نام‌گذاری شده‌اند. انجمن الکتروشیمی آمریکا، جایزه‌ای را به نام این دانشمند نام‌گذاری کرده و هر دو سال یک بار مدال Gordon E. Moor را به دانشمندان برجسته‌ی فعال در زمینه‌ی علوم حالت جامد اهدا می‌کند. انجمن صنایع شیمیایی آمریکا نیز جایزه‌ای مشابه دارد که به افتخار این شیمی‌دان هر ساله به فعالان برجسته‌ی صنایع شیمیایی اهدا می‌کند.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:

۳ ژانویهٔ ۱۹۲۹ (سن ۹۱ سال)، سان فرانسیسکو، کالیفرنیا، آمریکا
همسر:

بِتی مور (ازدواج ۱۹۵۰)
فیلم:

Something Ventured
کتاب‌ها:

Linking Trade and Technology Policies: An International Comparison of the Policies of Industrialized Nations
کودکان:

کنت مور، استیون مور
جوایز:

مدال ملی فناوری و نوآوری، مدال افتخار آی‌تریپل‌ئی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی گوردون مور
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه