بیوگرافی لی یاکوکا

4 سال پیش
بیوگرافی لی یاکوکا
Rate this post

بیوگرافی لی یاکوکا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 لی یاکوکا، با نام کامل لیدو آنتونی لی یاکوکا (Lido Anthony Lee Iacocca) متولد آمریکا و مدیراجرایی صنعت خودرو است. او شهرتش را مدیون مدیریت طراحی و ساخت خودرو موستانگ و نیز پینتو شرکت فورد است. البته، یاکوکا پس از فورد هم موفقیت‌های زیادی در صنعت خودروسازی کسب کرد. او مدتی به‌عنوان مدیرعامل کرایسلر مشغول به‌کار بود که با تغییرات زیرساختی این خودروساز را نیز نجات داد.

زندگینامه لی یاکوکا

بیوگرافی لی یاکوکا

زندگی شخصی

لیدو آنتونی یاکوکا در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۴ (برابر با ۲۳ مهر ۱۳۰۳) در آلن‌تاون پنسیلوانیا به‌دنیا آمد. گفته شده نام او را از منطقه‌ی محل سفر ماه‌عسل پدرومادرش، یعنی لیدو (Lido) در ونیز انتخاب کرده‌اند. البته، خود یاکوکا این شایعه را رد می‌کند. پدرومادر او مهاجران ایتالیایی به‌نام‌های نیکولا و آنتوینته بودند. لیدو از همان کودکی در محیطی عالی زندگی کرد و راه‌و‌رسم کسب‌وکار را از پدرش می‌آموخت که صاحب رستوران و سالن تئاتر بود.

نیکولا به فرزندش آموزش می‌داد چگونه قدر پول را بداند. به‌علاوه، لیدو آموخت محرک و چشم‌انداز مناسب، ابزارهای مهم هر کسب‌وکار پیش‌گام هستند. نیکولا صاحب یکی از اولین کسب‌وکارهای اجاره‌ی خودرو در آمریکا نیز بود و عشق به خودرو را برای فرزندش به‌ارث گذاشت.

یاکوکا در کودکی به بیماری تب روماتیسم مبتلا شد؛ به‌همین دلیل، در سال‌های جوانی از شرکت در جنگ جهانی دوم، معاف شد. درواقع، بیماری او به‌حدی شدید بود که ممکن بود به قلبش آسیبی دائمی بزند. به‌هرحال، او پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان آلن‌تاون، برای ادامه‌ی تحصیل به دانشگاه لی‌های رفت و از آنجا، مدرک کارشناسی‌اش را در رشته‌ی مهندسی صنایع گرفت. مقطع بعدی تحصیلات یاکوکا، کارشناسی ارشد بود که آن را در دانشگاه پرینستون به‌پایان رسید. در دوران تحصیلات کارشناسی ارشد، وی دروس حوزه‌های سیاست و پلاستیک را به‌عنوان دروس انتخابی گذراند.

شروع کار در شرکت فورد

یاکوکا به‌محض ملحق‌شدن به فورد، به‌عنوان کارآموز مهندسی وارد بخش فروش شد. پیشرفت او در مراحل کارآموزی و تبدیل به مدیراجرایی تا سال ۱۹۶۰ طول کشید. در آن سال، یاکوکا در مقام معاون ارشد مدیریت در یکی از بخش‌های مهم‌ فورد به‌نام Ford Division مشغول به‌کار شد.

محل فعالیت یاکوکا در فورد، در فیلادلفیا واقع بود. در آن زمان، وی پویش بازاریابی ۵۶for56 را به‌راه انداخت و مهارتش را در امر فروش و بازاریابی به‌رخ همگان کشاند. در پویش او، به خریداران خودروهای مدل ۱۹۵۶ وام‌هایی با بازپرداخت در دوره‌های سه‌ساله پرداخت می‌شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کرت فردیش گودل

موستانگ یکی از خودروهای پیش‌گامی بود که با انواع طراحی‌های داخلی و خارجی و نیروی محرکه‌ی شخصی‌سازی‌شده برای مشتری عرضه می‌شد. درواقع، موستانگ خودرویی محسوب می‌شد که برای همه مناسب بود و در تبلیغات نیز به‌ راحتیِ سفارش‌های متنوع آن اشاره می‌شد: «خودرویی که خودتان طراحی می‌کنید».

موفقیت موستانگ یاکوکا را به‌سرعت به سِمَت‌های مدیریتی فورد رساند

پس از موفقیت در عرضه‌ی موستانگ، یاکوکا در سال ۱۹۶۷ به‌سمت معاونت اجرایی فورد رسید. او در سال ۱۹۷۰، مدیر این شرکت شد و حدود ۹۷۷ هزار دلار به‌صورت سالانه حقوق دریافت می‌کرد. یاکوکا علاوه‌بر موفقیت در پُست‌های سازمانی فورد، در زمینه‌ی فروش در ایالات متحده‌ی آمریکا به شهرت بسیاری نیز رسیده بود و بسیاری از مردم آمریکا او را یکی از فروشندگان بزرگ‌ تاریخ این کشور می‌دانستند. در آن زمان، مردم اعتقاد داشتند یاکوکا همیشه در‌حال‌فروش کالایی است؛ برخی اوقات محصول و برخی اوقات ایده و برخی اوقات خودش و وقتش.

قهرمان ملی

تا میانه‌های دهه‌ی ۱۹۸۰، یاکوکا به‌نوعی قهرمان ملی آمریکایی‌ها شده بود. به‌عنوان مثالی از این القاب، می‌توان به مجله‌ی Reader’s Digest اشاره کرد که او را تجسم زنده‌ی رؤیای آمریکایی خواند. در آن سال‌ها، شایعه‌ی تصمیم یاکوکا برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا نیز به‌گوش می‌رسید. حتی نظرسنجی‌های سال ۱۹۸۵ برای انتخابات ۱۹۸۸، او را فقط ۳ درصد پایین‌تر از نامزد نهایی، یعنی جرج بوش پدر نشان داد.

زندگی‌نامه‌ی یاکوکا یکی از کتاب‌های پرفروش‌ تاریخ است

سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۸۰ و ابتدای ۱۹۹۰، با سقوط نسبی اعتبار و شهرت یاکوکا همراه بود. او و شرکتش وارد روند نزولی شده بودند. در آن سال‌ها، بحران اقتصادی به آمریکا هجوم آورده بود و مردم از مدیران شرکت‌های ضرردیده به‌دلیل دریافت حقوق‌های نجومی انتقاد می‌کردند. این مدیر باتجربه زمانی با دریافت فقط یک دلار به‌عنوان حقوق سالانه از کرایسلر، شهرت فراوانی در جامعه داشت، اما فقط در سال ۱۹۸۷، حدود هجده میلیون حقوق دریافت کرد.

یاکوکا کتاب دومش را در سال ۱۹۸۸ و با همکاری سانی کلینفیلد با نام Talking Straight چاپ کرد. این کتاب به‌نوعی مقابله‌ای با کتاب آکیو موریتا به‌نام Made in Japan بود. کتاب یاکوکا در وصف و تمجید نوآوری و خلاقیت آمریکایی‌ها نوشته شده بود.

انتقادهای تند از خودروسازهای ژاپنی

در دهه‌ی ۱۹۹۰، یاکوکا انتقادهای تندی از خودروسازهای ژاپنی کرد. محصولات این بازیگران که به‌مرور درحال‌تصاحب بازارهای آمریکا بودند، به‌اعتقاد مشتریان بهتر و باکیفیت‌تر از خودروهای آمریکایی به‌نظر می‌رسیدند. به‌هرحال، یاکوکا معتقد بود بخش بزرگی از بیماری اقتصاد و خودروسازی آمریکا تقصیر ژاپنی‌ها است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رئونا ایزاکی

جامعه‌ی آمریکا معتقد بود خودروهای ژاپنی بهتر از محصولات آمریکایی هستند. آن‌ها می‌گفتند شرکت یاکوکا به‌جای انتقاد از ژاپنی‌ها باید محصولاتش را بهبود دهد. به‌هرحال، یاکوکا در سال ۱۹۹۲ در کرایسلر بازنشسته شد و تا سال ۱۹۹۴، به‌عنوان مشاور با حقوق سالانه ۵۰۰ هزار دلار و حق استفاده از جت اختصاصی شرکت مشغول به‌کار بود.

رابطه‌ی یاکوکا با شرکت کرایسلر پس از چند سال رو‌به‌تیرگی رفت. در سال ۱۹۹۵، وی از کرایسلر شکایت کرد و دلیل آن را نیز نبود امکان نقدکردن سهام خود بیان کرد. یاکوکا ادعا می‌کرد کرایسلر اجازه‌ی فروش ۴۲ میلیون دلار سهامش در شرکت را به او نمی‌دهد؛ سهامی که در زمان ریاست هیئت‌مدیره به یاکوکا رسیده بود. درمقابل، کرایسلر می‌گفت مشاوره‌های یاکوکا به یکی از خریداران احتمالی شرکت، یعنی کرک کرکوریان، موجب نقض قرارداد اعطای سهام شده است. درنهایت، با وجود ناکامی کرکوریان در خرید کرایسلر، شرکت مبلغ ۲۱ میلیون دلار به یاکوکا پرداخت کرد.

فعالیت‌های متفرقه و زندگی شخصی

لی یاکوکا در سال ۱۹۵۶ با مری مک‌کلری ازدواج کرد و ثمره‌ی این ازدواج دو دختر به نام‌های کتی و لیا بود. مری در سال ۱۹۸۳ براثرِ دیابت ازدنیا رفت و یاکوکا به‌ یاد او، تمامی درآمدش از فروش کتاب خود را به تحقیقات درباره‌ی دیابت اهدا کرد. پس از مری، پگی جانسون در سال ۱۹۸۶ و دارین ارل در سال ۱۹۹۰ با یاکوکا ازدواج کردند که هر دو این ازدواج به طلاق انجامید.

مدیر سابق کرایسلر در سال ۱۹۹۳ عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت ام‌جی‌ام گراند (MGM Grand) شد. شایان ذکر است مدیر این شرکت دوست قدیمی‌اش، کرکوریان بود. آن‌ها بانک سرمایه‌گذاری برای صنعت بازی تأسیس کردند که به‌عقیده‌ی یاکوکا، سریع‌ترین صنعت رو‌به‌رشد آن زمان بود. در سال ۱۹۹۵، اوتمامی سهام خود در بازی‌های مستقل را فروخت و در مرکز تفریحی به‌نام Full House Resorts سرمایه‌گذاری کرد.

مدیر سابق فورد رؤیای ریاست‌جمهوری آمریکا را نیز در سر می‌پروراند

در سال ۱۹۹۵، یاکوکا عضو هیئت‌مدیره‌ی رستوران‌های زنجیره‌ای Koo Koo Roo و در سال ۱۹۹۸، با سِمَت یکی از مدیران اجرایی اصلی این مجموعه کارش را آغاز کرد. درنهایت، او ادغام این رستوران مجموعه رستوران Family Restaurants را مدیریت کرد. در سال ۱۹۹۹، لیدو یاکوکا سرانجام از کسب‌وکار رستوران‌داری خارج شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اتو والاخ
سرمایه‌گذاری بزرگ

در سال ۱۹۹۹، یاکوکا به سرمایه‌گذاری بزرگی در شرکت ایی‌بایکز (E-bikes) دست زد.

او پیش‌بینی می‌کرد وسایل نقلیه‌ی جدید زمانی جای موتورسیکلت‌های پرسرو‌صدا و آلوده‌کننده‌ی کنونی را خواهند گرفت که البته تاکنون، هنوز محقق نشده است.

در سال ۲۰۰۷، یاکوکا کتاب بعدی خود را با نام Where Have All the Leaders Gone چاپ کرد.

کتاب آخر او به‌نوعی اثری انتقادی از وضعیت آن سال‌های آمریکا بود.

این کتاب نشان می‌داد دولت‌مردان و افراد قدرتمند، در‌حال ضربه‌زدن به اقتصاد هستند

و تنها، مردم را به ادامه‌ی راه و تحمل دعوت می‌کنند.

یاکوکا در بخشی از این کتاب به تصمیمش برای نامزدشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری هم اشاره می‌کند و شعار I Like I را به‌عنوان عبارت انتخاباتی‌اش بیان می‌کند.

درنهایت، تیپ اونیل، یکی از دوستانش، او را از نامزدی منصرف می‌کند.

ناجی شرکت‌های فورد و موستانگ علاوه‌بر فعالیت‌های صنعتی و مدیریتی، فعالیت‌های عام‌المنفعه هم داشت. به‌عنوان مثال، او شرکتی به‌نام Olivio Premium Products را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرد. این شرکت محصولاتی با برند Olivio را با استفاده از روغن زیتون تولید می‌کرد که یاکوکا تمام درآمدش از آن را به تحقیقات درباره‌ی بیماری دیابت اختصاص می‌دهد.

او فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی دیگری نیز با اهداف تحقیقات پزشکی انجام داد.

درحال حاضر، یاکوکا در بنیاد Nourish the Children فعالیت می‌کند که در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد.

یکی از فعالیت‌های این بنیاد، ساخت ژنراتوری برای گیاه VitaMeal در کشور مالاوی بود.

به‌علاوه، او در سال ۲۰۰۷ وب‌سایتی برای تشویق و طرفداری از بحث آزاد درباره‌ی جامعه‌ی امروزی راه‌اندازی کرد.

او در وب‌سایتش از موضوعاتی همچون هزینه‌ی درمان و سلامت و ناتوانی ایالات متحده‌ی آمریکا در یافتن روش‌های جایگزین تأمین سوخت انتقاد می‌کرد.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:
۱۵ اکتبر ۱۹۲۴

آلن‌تاون

پنسیلوانیا

آمریکا
تاریخ مرگ:
۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۹

بل ایر

لس‌آنجلس

لس آنجلس

کالیفرنیا

آمریکا
ملیت:
آمریکایی
همسر:
درین ارل (ازدواج ۱۹۹۱–۱۹۹۴)

پگی جانسن (ازدواج ۱۹۸۶–۱۹۸۷)

مری مککلیری (ازدواج ۱۹۵۶–۱۹۸۳)
کودکان:
Lia Iococca

کسرین ایکوکا

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی لی یاکوکا
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه