بیوگرافی ایدا لاولیس

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی ایدا لاولیس به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 در سال ۱۸۴۷، در سن ۲۷ سالگی، ایدا لاولیس (Ada Lovelace) تبدیل به اولین برنامه نویس جهان شد؛ بیش از ۱۰۰ سال قبل از این که اولین کامپیوتر ساخته شود. اگر بگوییم ایدا از زمان خودش جلوتر بود دست کم گرفتن است. بسیاری چیزها می توان از داستان لاولیس یاد گرفت. امروزه دانشمندان سراسر جهان میراث او را با برگزاری مراسم برای تشویق زنان به کار در زمینه های علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی گرامی می دارند. با این که تفاوت جنسیتی در این زمینه ها کم شده است اما هنوز هم زنان کمی در این زمینه فعالیت می کنند. فقط می توان تصور کرد که جامعه برای امثال ایدا لاولیس چگونه بوده است، نابغه ریاضی در قرن ۱۹ که دهه ها قبل از تولد ماری کوری، که احتمالا شناخته شده ترین دانشمند زن است، کار می کرد.

زندگینامه ایدا لاولیس

بیوگرافی ایدا لاولیس

زندگی شخصی

ایدا لاولیس که دختر لرد بایرون (Lord Byron) شاعر معروف، بود زمانی که تنها ۱۸ سال داشت با مخترعی به نام چارلز بابیج (Charles Babbage)، آشنا شد. دوستی آن ها زندگی ایدا را برای همیشه عوض کرد. بابیج بر روی یک رایانه شبیه به ماشین حساب اولیه به نام موتور تفاضل (Difference Engine) کار می کرد، چیزی که در نهایت به موتور تحلیلی (Analytical Engine)، جد کامپیوتر مدرن، توسعه یافت. در سال ۱۸۴۲، ایدا توضیحی درباره این وسیله از ریاضیدان ایتالیایی، لوئیجی منابرا (Luigi Menabrea)، را ترجمه کرد. از آن جایی که ایدا این مطلب را خیلی خوب فهمید، بابیج از او خواست که آن را بسط دهد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کیت کرچ

چیزی که در نهایت به یک کار ۲۰ هزار کلمه ای شامل اولین برنامه کامپیوتری، تبدیل شد. الگوریتمی که به ماشین یاد می دهد چطور سری های از اعداد برنولی را محاسبه کند. جیمز اسینجر (James Essinger)، کسی که بیوگرافی ایدا لاولیس را با نام “الگوریتم ایدا” منتشر شده کرده است، می گوید: “با فهم کاری که موتور تحلیلی می توانست انجام دهد، که بسیار بیشتر از یک ماشین حساب بود، به هیچ صورت شکی نیست که ایدا آینده فناوری اطلاعات را در ذهن خود داشته است.” بر اساس آن چه اسینجر می گوید، ایدا ایده های بابیج را گسترش داد و کامپیوتر نوین امروزی را پیش بینی کرد. اسینجر می گوید:

برنامه کاربردی

آن چه امروزه کامپیوتر ها با میلیارد برنامه کاربردی توسط میلیارد ها انسان انجام می دهند دقیقا همان چیزی است که ایدا پیش بینی کرده بود. از جهاتی این یک پیشگویی معجزه آسا است.

ایدا لاولیس الهام بخش افراد بسیاری از جمله مایکل فارادی بوده است. در ۱۰ جون ۱۸۴۰، ایدا یک نقاشی از خود به همراه یک نوشته به متن زیر به مایکل فارادی فرستاد: آقای فارادی عزیز، آقای بابیج به من گفت که شما تمایل داشتید یک طرح از من داشته باشد، این برای من خیلی ارزشمند بود و امیدوارم شما یکی را که هنوز در اختیار داریم قبول کنید. متاسفم که روی طرح جایی نیست که من بتوانم امضای خود را قرار دهم. ارادتمند شما آگوسستا ایدا لاولیس میدان سنت جیمز فارادی علاقه داشت که تصویر افرادی که با آن ها ملاقات کرده را جمع کند و این نقاشی را نیز با افتخار به کلکسیون خود اضافه کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آلفرد وارنر
آینده

تنها می توانیم تصور کنیم ایدا لاولیس چه احساس پیدا می کرد اگر به آینده سفر می کرد و می دید کامپیوتر ها قادر به انجام چه کار هایی هستند و تا چه حد فراگیر شده اند. بیشتر افراد در دنیای توسعه یافته امروز یک کامپیوتر کوچک در جیب خود حمل می کنند، کامپیوتر هایی که توان محاسباتی آن ها از جمع توان محاسباتی تمام کامپیوتر های عصر آپولو که به انسان کمک کرد به ماه سفر کند بیشتر است. در واقع این روز ها تقریبا همه یک کامپیوتر دارند و یا می دانند چطور با آن کار کنند.

بیش از ۴ میلیارد کامپیوتر شخصی، تبلت و گوشی هوشمند در حال حاضر در دنیا استفاده می شود. دیوانه کننده است، اما هنوز بیشتر مردم نمی دانند چقدر خوش شانس هستند که در چنین زمان هیجان انگیزی زندگی می کنند، می توان امیدوار بود که آن ها روزی این موضوع را بفهمند. چیز های زیادی هست که می توانیم از ایدا لاولیس شگفت انگیز یاد بگیریم، هم برای زنان و هم مردان.

مشخصات کلی

تاریخ تولد: ۱۰ دسامبر ۱۸۱۵، لندن، بریتانیا
تاریخ مرگ: ۲۷ نوامبر ۱۸۵۲، ماری‌لبون، لندن، بریتانیا
نام کامل: Augusta Ada King-Noel, Countess of Lovelace
همسر: William King-Noel, 1st Earl of Lovelace (ازدواج ۱۸۳۵–۱۸۵۲)
کودکان: وایکاوت اکام بایرن کینگ نوئل، Anne Blunt, 15th Baroness Wentworth، Ralph King-Milbanke, 2nd Earl of Lovelace

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ایدا لاولیس
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه