بیوگرافی ویلیام رمزی

4 سال پیش
بیوگرافی ویلیام رمزی
Rate this post

بیوگرافی ویلیام رمزی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ویلیام رمزی یکی از برندگان جایزه‌ی نوبل شیمی بود که نام خود را با کشف گازهای نجیب یا بی‌اثر در تاریخ این علم جاودانه کرد.

زندگینامه ویلیام رمزی

بیوگرافی ویلیام رمزی

زندگی شخصی

ویلیام رمزی در ۲اکتبر۱۸۵۲ در گلاسکو اسکاتلند متولد شد. پدر او، ویلیام سی. رمزی، مهندس عمران بود. مادرش نیز کاترین رابرتسون نام داشت. پدرومادر ویلیام در زمان تولدش حدودا چهل‌ساله بودند و او، فرزند آخر خانواده بود.

خانواده‌ی رمزی سابقه‌ی پرباری در علم و دانش داشتند. خانواده‌ی پدری او، از هفت نسل قبل در صنعت رنگ مشغول بودند. پدربزرگ ویلیام انجمن شیمی گلاسکو را در اسکاتلند تأسیس کرد و عمویش، سر اندرو رمزی، یکی از زمین‌شناسان مشهور تاریخ بود. خانواده‌ی مادری ویلیام نسل‌در‌نسل پزشک بودند.

ویلیام در پنج‌سالگی برای تحصیلات ابتدایی به مدرسه‌ی Mr. Stark در نزدیکی محل زندگی خود رفت. او دوران کودکی معمولی داشت و مانند دیگر هم‌سالانش از اسباب‌بازی‌های مختلف لذت می‌برد. البته، موسیقی و کتاب خواندن عادت‌هایی بودند که ویلیام را از دیگران مجزا می‌کردند. کتاب‌های دلخواه ویلیام در کودکی، نوشته‌های هانس کریستن اندرسن و آر. ام بالنتین بود.

رمزی در خانواده‌ای علاقه‌مند به علم متولد و تربیت شد

ویلیام عاشق حیوانات بود و سگ‌های خانواده را ماهرانه آموزش می‌داد. پس از مدتی، اطرافیان متوجه شدند او علایق خاصی دارد و خود را تاحدودی از جامعه‌ی اطراف و مدرسه مجزا می‌کند. درواقع، ویلیام در مدرسه دقت لازم را در کلاس‌ها نداشت. یکی از نکات درخورتوجه کودکی او، خواندن انجیل به زبان‌های دیگر، همچون فرانسوی و آلمانی بود که در روزهای مراسم کلیسا، این زبان‌ها را تمرین می کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی چارلز کوک

در سال ۱۸۶۳ و دَه‌سالگی، رمزی به آکادمی گلاسکو رفت؛ درحالی‌که دو سال از تمامی هم‌کلاسی‌های خود کوچک‌تر بود. برنامه‌ی کلاسی آن‌ها سنگین و با تمرکز بر علوم کلاسیک و همچنین زبان لاتین بود. رمزی در دوران تحصیل در این مدرسه، به‌صورت خودآموز شیمی را آموخت و توانست لوازم آتش‌بازی بسازد.

پایان تحصیلات

پس از پایان تحصیلات در دوره‌ی دبیرستان، نوبت به ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه گلاسکو رسید. در سال ۱۸۶۶ و چهارده‌سالگی، ویلیام وارد دانشگاه شد. برنامه‌ی درسی او در دانشگاه زبان‌های لاتین و یونانی و منطق و ریاضیات را شامل می‌شد. در زمان‌های فراغت، او به‌همراه دوست همیشگی‌اش، هنری فایف، آزمایش‌های شیمیایی انجام می‌داد. فایف دانشجوی شیمی بود.

از سال ۱۸۶۹ و در کتابخانه‌ی دانشگاه گلاسکو، مطالعات جدی ویلیام رمزی درباره‌ی علم شیمی شروع شد. در دوران تعطیلات دانشگاه، او به این مطالعات جدی مشغول بود و سال بعد، شیمی را نیز به دروس اصلی‌اش اضافه کرد. در دانشگاه گلاسکو، لرد کلوین، فیزیک‌دان بزرگ، فیزیک را تدریس می‌کرد و رمزی یکی از شاگردان کلوین بود. در آن زمان، فیزیک به‌نام علوم طبیعی شناخته می‌شد.

جایزه‌ی نوبل و زندگی شخصی و مرگ

این شیمی‌دان اسکاتلندی در دوران زندگی خود جوایز متعددی کسب کرد. او در سال ۱۸۸۸ عضو افتخاری انجمن سلطنتی شد و در سال ۱۹۰۲، مقام شوالیه و لقب «سِر» را ازآنِ خود کرد.

ویلیام رمزی در سال ۱۹۰۴ موفق شد جایزه‌ی نوبل شیمی را دریافت کند. او این جایزه را به‌خاطر دستاوردهایش در کشف گازهای بی‌اثر و نیز جانمایی آن‌ها در جدول تناوبی دریافت کرد.

رمزی در سال ۱۸۸۱ و در زمان کار در دانشگاه بریستول با مارگارت بوچانان ازدواج کرد. بوچانان هم اهل گلاسکو بود و حاصل ازدواج او با ویلیام، دختری به‌نام الیزابت و پسری به‌نام ویلیام جورج بود. خانواده‌ی رمزی علاقه‌ی زیادی به سفر داشتند و زمان‌های زیادی را در اروپا و آمریکای شمالی سپری می‌کردند. او و همسرش در زمستان۱۹۰۱ به هند سفر کردند تا در پروژه‌ی ساخت مرکزی علمی به‌نام Tata به مسئولان آنجا مشاوره دهند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اندرو کارنگی

رمزی عاشق یادگیری زبان‌های جدید بود. او مهارت بسیاری در فراگرفتن زبان‌های لاتین، یونانی،‌ آلمانی و فرانسوی داشت. به‌علاوه این دانشمند بزرگ در سفر نیز مفاهیم اولیه‌ی زبان کشورها را می‌آموخت و به‌عنوان مثال، زبان هندی را نیز تاحدودی می‌فهمید.

کاشف گازهای نجیب

کاشف گازهای نجیب عادات ورزش‌کردن منظمی هم داشت. او به ورزش‌هایی همچون تنیس، پیاده‌روی، قایق‌رانی و کوه‌نوردی علاقه داشت. او در سال ۱۹۱۲ و در شصت‌سالگی از مقام مدیریت UCL بازنشسته شد و در خانه‌ای بزرگ در پنجاه کیلومتری لندن ساکن شد. نکته‌ی جالب درباره‌ی رمزی این است که اصطبل‌های خانه را نیز به کتابخانه تبدیل کرده بود.

رمزی در طول زندگی خود چندبار دچار پولیپ بینی شد که با جراحی‌های متعدد، تا حدودی آن را درمان کرد. او سرانجام به سرطان بینی مبتلا شد و در ۲۳جولای۱۹۱۶ و ۶۳سالگی از دنیا رفت. جسد او در گورستان Holy Trinity در شهر هیزلمیر دفن شد.

از مکان‌هایی که به افتخار این دانشمند بزرگ ثبت شدند، می‌توان به مدرسه‌ی سِر ویلیام رمزی در شهر هیزلمیر اشاره کرد. به‌علاوه، پلاک یادبودی در پلاک شماره‌ی ۱۲ منطقه‌ی ناتینگ‌هیل لندن به‌نام او نصب شده است.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:
۲ اکتبر ۱۸۵۲

گلاسگو

بریتانیا
تاریخ مرگ:
۲۳ ژوئیهٔ ۱۹۱۶

های وایکام

بریتانیا
معروف به:
gases noble Discovering
تاریخ کشف:
نئون، آرگون

کریپتون

زنون
آموزش:
دانشگاه توبینگن، دانشگاه گلاسگو، The Glasgow Academy، دانشگاه بریستول، دانشگاه استرثکلاید

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ویلیام رمزی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه