بیوگرافی لارنس رابرتس

4 سال پیش
بیوگرافی لارنس رابرتس
Rate this post

بیوگرافی لارنس رابرتس به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 لارنس رابرتس یکی از مدیران ارشد پروژه‌ی آرپا بود که اولین مفاهیم شبکه‌ی جامع به‌نام ARPANET را بنا کرد و به اینترنت امروزی ختم شد.

زندگینامه لارنس رابرتس

بیوگرافی لارنس رابرتس

زندگی شخصی

لارنس رابرتس در ۲۱دسامبر۱۹۳۷ در کنتیکت ایالات متحده‌ی آمریکا به‌دنیا آمد. پدرومادر او، الیوت و الیزابت رابرتس، هر دو مدرک دکتری شیمی داشتند. لارنس از کودکی به علوم مختلف و نیز آزمایش‌های علمی علاقه‌مند بود. در سنین کودکی، وی حتی سیم‌پیچ تسلا را با سعی و خطا ساخت. از فعالیت‌های علمی و تجربی دیگر لارنس مونتاژ تلویزیون و توسعه‌ی شبکه‌ی تلفن در کمپی اردویی بود.

کودک آمریکایی که امروز به‌عنوان یکی از معماران اینترنت شناخته می‌شود، در دوران کودکی خود را با کتاب‌های شیمی پدرش مشغول می‌کرد و حتی آزمایش‌های خطرناکی براساس آن‌ها انجام می‌داد. او آزمایش خطرناکی با گاز کلر انجام داد؛ به‌همین‌دلیل، مدتی در بیمارستان و زیر تجهیزات تنفسی بستری شد. لارنس بازهم آزمایش‌های علمی انجام داد و باردیگر به‌‌دلیل آزمایش آسانسور درختی به بیمارستان رفت.

کارآفرینی و فعالیت‌های مستقل

پس از ترک آرپا، رابرتس اولین شرکت تجاری جابه‌جایی بسته‌ی اطلاعاتی جهان را تأسیس کرد. او نام تلنت (Telenet) را برای شرکتش برگزید. شرکت او پایه‌های اولیه برای توسعه‌ی پروتکل انتقال داده‌ی X.25 را بنا کرد؛ پروتکلی که بعدها به شهرت بسیاری در دنیای اینترنت دست یافت.

بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۰، رابرتس مدیرعامل تلنت بود. این شرکت در سال ۱۹۷۹ به GTE فروخته شد که درنهایت، شاخه‌ی فناوری داده‌ی Sprint شد. در سال ۱۹۸۲، او مدت کوتاهی را نیز در مقام مدیرعامل DHL مشغول به‌کار بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ویلیام دی کولیج

پس از تلنت، نوبت به شرکت نت‌اکسپرس (NetExpress) رسید. بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳، رابرتس به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره‌ی نت‌اکسپرس مشغول به‌کار بود. حوزه‌ی فعالیت آن شرکت تجهیزات ATM و فاکس با قابلیت تبادل داده براساس بسته‌های داده بود.

پس از نت‌اکسپرس، شرکت ای‌تی‌ام سیستمز (ATM Systems) تأسیس شد که رابرتس از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ مدیر آن بود.

دکتر لَری رابرتس از سال ۱۹۹۹، مدیریت پروژه‌ای با هدف بازطراحی روترهای IP را برعهده گرفت. این بازطراحی با هدف اجرای مفهومی با نام Quality of Service یا QoS در روترها انجام می‌شد. او برای انجام این پروژه شرکتی با نام کاسپین‌نتورکز (Caspian Networks) تأسیس کرد.

چهار ازدواج و طلاق

رابرتس در طول زندگی، چهار ازدواج و طلاق را تجربه کرد. او در سال‌های پایانی عمرش با پزشکی با نام تدی رینکر زندگی می‌کرد. این دانشمند بزرگ دنیای کامپیوتر دو پسر به‌نام‌های پاشا و کِنی داشت که کِنی در سال ۲۰۱۳ ازدنیا رفت.

در ۲۶دسامبر۲۰۱۸ (۵دی۱۳۹۷)، رابرتس براثر حمله‌ی قلبی در خانه‌اش در ردوودسیتی درگذشت. پاشا، پسر لارنس رابرتس، دلیل مرگ پدرش را به رسانه‌ها اعلام کرد. پاشا رابرتس، زمانی درباره‌ی کسب ثروت پدرش از پایه‌ریزی شبکه‌ی اینترنت گفته بود:

پدر من درآمد زیادی از اینترنت کسب نکرد. این وضعیت شبیه آن است که شخصیت اسپایدرمن را طراحی کنید و به فرانچایزی بزرگ در جهان تبدیل شود؛ اما فقط به‌خاطر آن یک ساعت طراحی اولیه، حقوق دریافت کنید.

سال ۱۹۷۶

در سال ۱۹۷۶، اولین جایزه‌ی لَری رابرتس به او اهدا شد. این دانشمند بزرگ دنیای کامپیوتر در آن سال جایزه‌ی سازمان IEEE با عنوان Harry H. Goode Memorial را دریافت کرد. دلیل اهدای جایزه به رابرتس، همکاری‌اش در طراحی معماری سیستم‌های ارتباط کامپیوتری و رهبری پروژه‌ای بود که درنهایت به پیشرفت‌های متعدد در روش‌های ارتباطی کامپیوتری و ماهواره‌ای انجامید. یکی دیگر از دلایل مهم اهدای جایزه به رابرتس، طراحی و بهبود پروتکل‌های ارتباط بین‌کامپیوتری و بهبود فناوری بسته‌ی سوئیچینگ و پیشرفت شبکه‌های حاصل از آن‌ها بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیر امیدیار

در سال ۱۹۷۸، رابرتس عضو افتخاری آکادمی ملی مهندسی در آمریکا شد. در سال ۱۹۸۲، وی جایزه‌ی ال. ام. اریکسون (L.M. Ericsson) را در کشور سوئد دریافت کرد. جایزه‌ی تالار افتخارات دنیای کامپیوتر نیز در سال ۱۹۸۲ به رابرتس اهدا شد.

سازمان IEEE در سال ۱۹۹۰ باردیگر به رابرتس جایزه‌ای اهدا کرد. جایزه‌ی دبلیو. والاس مک‌دویل (W. Wallace McDowell) در آن سال به‌خاطر توسعه‌ی فناوری‌های جابه‌جایی داده ازطریق بسته به لارنس رابرتس اهدا شد. همچنین در سال ۲۰۰۰، همین سازمان جایزه‌ی اختصاصی اینترنت خود را به معمار آرپانت داد.

از جوایز مهم دیگر که به‌خاطر طراحی و توسعه‌ی پایه‌های ابتدایی اینترنت به رابرتس اهدا شد، جایزه‌ی چارلز دراپر و شاه‌دخت استوریاس در اسپانیا در سال ۲۰۰۲ بود.

لَری رابرتس در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۸، درباره‌ی کسب درآمد و سودبردن از اختراع اینترنت گفت:

همه می‌گویند این اختراع سودی برای من نداشت؛ اما اینترنت برایم جذاب است. من عاشق دانشی هستم که در جریان توسعه و استفاده و مفهوم ابتدایی آن کسب کردند.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:
۲۱ دسامبر ۱۹۳۷

وستپورت

کنتیکت

آمریکا
تاریخ مرگ:
۲۶ دسامبر ۲۰۱۸

ردوود سیتی

کالیفرنیا

آمریکا
آموزش:
موسسه فناوری ماساچوست
کتاب‌ها:
Machine Perception of Three-dimensional Solids
جوایز:
SIGCOMM Award for Lifetime Contribution
والدین:
الیوت رابرتس، الیزابت رابرتس

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی لارنس رابرتس
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه