بیوگرافی ارشمیدس

4 سال پیش
بیوگرافی ارشمیدس
Rate this post

بیوگرافی ارشمیدس به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ارشمیدس شاید قدیمی‌ترین دانشمندی باشد که جزئیاتی از زندگی‌اش دردسترس مانده است. او در زمینه‌های علمی مختلفی تأثیرگذار بوده است.

زندگینامه ارشمیدس

بیوگرافی ارشمیدس

زندگی شخصی

قطعا اطلاعاتی که دربار‌ه‌ی ارشمیدس و کودکی او وجود دارد، کلیاتی بیش نیستند و نمی‌توان تاریخ‌های دقیقی درباره‌‌اش ذکر کرد. البته درباره‌ی زندگی او، اطلاعاتی بیش از دانشمندان دیگر دوران باستان وجود دارد؛ اما بخشی از آن‌ها تنها حکایت هستند و اسناد تاریخی دقیقی برایشان موجود نیست.

طبق اکثر اسناد موجود، ارشمیدس در سال ۲۸۷‌ق‌م و در شهر سیراکوزا در جزیره‌ی سیسیل متولد شد. پدر ارشمیدس ریاضی‌دان و ستاره‌شناسی به‌نام فیدیاس بود. خود ارشمیدس در کتابش با نام The Sand Reckoner، به ستاره‌شناس‌بودن پدرش اشاره می‌کند و می‌گوید پدرش به‌دنبال محسابه‌ی حدودی ابعاد خورشید بود. ارشمیدس در کتابش می‌نویسد:

پدرم، فیدیاس، اعتقاد داشت خورشید ۱۲ برابر بزرگ‌تر است.

به‌جز این‌ها، جزئیات بیشتری از زندگی او در دست نیست و تنها تصور می‌شود خانواده‌ی ارشمیدس از اشراف‌زادگان سیراکوزا بودند. آن‌ها احتمالا ارتباطاتی با پادشاه آن زمان منطقه‌، یعنی هیرو دوم نیز داشتند.

ارشمیدس در خانواده‌ای اشرافی و از نزدیکان پادشاه سیراکوزا متولد شد

در قرن سوم پیش از میلاد، سیراکوزا مرکزی برای تجارت و هنر و علم شناخته می‌شد. ارشمیدس از موقعیتش به‌عنوان شهروندی در آن منطقه برای ارضای کنجکاوی‌ها و پرداخت به علاقه‌ی همیشگی‌اش، یعنی حل مسئله استفاده کرد. او پس از کسب آموزش‌های اولیه از استادانش در سیراکوزا، به مصر سفر کرد تا در اسکندریه، مطالعات و تحصیل خود را ادامه دهد. اسکندریه را که در سال ۳۳۱ق‌م اسکندر مقدونی تأسیس کرده بود، در آن سال‌ها اعتبار زیادی به‌عنوان مرکزی برای تحصیل و تحقیق کسب کرده بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لرد کلوین

اقلیدس، یکی از دانشمندان مشهوری بود که پیش از ورود ارشمیدس، در اسکندریه حضور داشت. او ستاره‌شناسی بزرگ بود و همچنین، دستاوردهایی نیز در علم هندسه داشت. یافته‌های اقلیدس بعدها در تحقیقات علمی و دستاوردهای ارشمیدس نقش حیاتی داشتند.

ارشمیدس پس از تحصیل در اسکندریه، به سیراکوزا بازگشت و زندگی خود را برپایه‌ی تفکر و اختراع پیش گرفت. از افسانه‌های مشهوری که درباره‌ی بازگشت ارشمیدس به سیراکوزا وجود دارد،‌ ارتباط نزدیک او با پادشاه آن زمان، یعنی هیرو دوم بود و گفته می‌شد ارشمیدس تلاش زیادی می‌کرد تا مسائل درگیرکننده‌‌ی ذهن پادشاه را حل کند.

مرگ اسطوره‌ای و یادگارهای جاودان ارشمیدس

ارشمیدس شخصیتی درخوراحترام در سیراکوزا بود. او به حفظ شهر دربرابر حمله‌ی رومی‌ها کمک شایانی کرده بود و ۲ سال نیروهای آن‌ها را به‌عقب راند. حملات ارتش روم به سیراکوزا متوقف نمی‌شد و درنهایت، در سال ۲۱۲ق‌م، نیروهای مارسلوس شهر را دراختیار گرفتند. مارسلوس احترام زیادی برای ارشمیدس قائل بود و سربازانش را برای دستگیری زنده‌ی او مأمور کرد.

مرگ ارشمیدس نیز با داستان شهر محل تولدش گره خورد

داستان مرگ ارشمیدس می‌گوید ظاهرا او از اشغال شهر آگاه نبوده و درگیر محاسبات ریاضیاتی‌اش بوده است. وقتی سرباز رومی از او می‌خواهد همراهش به نزد مارسلوس برود، ارشمیدس درخواستش را رد می‌کند و به مطالعه‌اش ادامه می‌دهد. سرباز رومی نیز با عصبانیت به این دانشمند بزرگ حمله می‌کند و او را در ۷۵ سالگی می‌کشد. مارسلوس که از مرگ ارشمیدس بسیار ناراحت و عصبانی شد، دستور داد او را با احترام و تشریفات کامل به‌خاک بسپارند. روی قبر ارشمیدس همان‌گونه که خودش وصیت کرده بود، شکلی از کُره و استوانه حک شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دیتر زتچه

گالیله یکی از دانشمندانی بود که قرن‌ها بعد، در بسیاری از اکتشافات خود از ارشمیدس به نیکی یاد می‌کرد. او ارشمیدس را اَبَرانسان می‌دانست. دانشمند بزرگ دیگر، لایبنیتس، درباره‌ی او گفت:

هرکس یافته‌های ارشمیدس و آپولونیوس را درک کند، ارزش کمتری برای دستاوردهای افراد پس از آن‌ها قائل خواهد شد.

مشخصات کلی بیوگرافی ارشمیدس

تاریخ تولد:
ق.م. ۲۸۸

سیراکوز

ایتالیا
تاریخ مرگ:
ق.م. ۲۱۲، سیراکوز، ایتالیا
نام کامل:
Archimedes of Syracuse
شغل:
مهندس ,Scientist ,Mathematician

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ارشمیدس
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه