بیوگرافی خوارزمی

4 سال پیش
4.5/5 - (47 امتیاز)

بیوگرافی خوارزمی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 خوارزمی را شاید بتوان مشهورترین ریاضی‌دان ایرانی نامید که در طول سال‌های فعالیت علمی‌اش، دستاوردهایی ماندگار، به‌ویژه در علم جبر داشت.

زندگینامه خوارزمی

بیوگرافی خوارزمی

زندگی شخصی

خوارزمی جزو اولین ریاضی‌دانانی بود که جبر را به‌عنوان علمی مستقل بررسی کرد و نخستین دانشمندی بود که روش‌هایی کاربردی برای حل معادلات خطی و درجه‌دوم ارائه داد. فعالیت‌های او در آن حوزه‌ها، به‌حدی مهم بود که حتی کلمه‌ی لاتین جبر (Algebra) نیز از کتاب مشهور خوارزمی برداشته شد. نام خوارزمی ریشه‌ی کلمه‌هایی همچون الگوریتم هم در دنیای لاتین شد. به‌علاوه، کلمه‌‌های اسپانیایی و پرتغالی Guarismo و Algarismo به‌معنای «رقم» نیز از نام خوارزمی ریشه گرفته‌اند.

یکی از تأثیرات مهم خوارزمی در دنیای ریاضیات غرب، از ترجمه‌ی لاتین کتاب‌های او سرچشمه گرفت. در کتاب‌های خوارزمی، استفاده از اعداد هندی‌عربی متداول بود که به‌مرور، اروپاییان را به تغییر روند عددنویسی از رومی به هندی‌عربی ترغیب کرد. این روندی است که تا به‌امروز در دنیای ریاضیات باقی مانده است.

خوارزمی علاوه‌بر تأثیرات مهم بر دنیای ریاضیات، به علم جغرافی نیز علاقه‌ی شدیدی داشت. در جغرافی، او دنباله‌رو تحقیقات بطلمیوس بود و در سال‌های فعالیت علمی، جداول متعددی از طول و عرض‌های جغرافیایی مناطق مهم جهان تدوین کرد. خوارزمی در مطالعات جغرافیایی خود، انواع تقویم را تهیه کرد و با استفاده از اسطرلاب و ابزارهای دیگر زمان‌سنجی‌هایی انجام داد.

بزرگداشت

جورج سارتن در کتاب مدخل تاریخ علم خود، نیمه نخست قرن نهم میلادی و قرن سوم هجری قمری را «عصر خوارزمی» نامیده‌است، و «اریستید مار» نوشته است: امروزه یک موضوع تاریخی را نمی‌توان انکار کرد که محمدبن موسی خوارزمی معلم واقعی ملل اروپایی جدید در علم جبر بوده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ریچارد فاینمن

جشنوراه خوارزمی نام یک جشنواره علمی در ایران است که به منظور ارج نهادن به مقام دانش پژوهان و فناوران نوآور به نام این دانشمند بزرگ ایرانی اسلامی «ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی» نام گذاری شده است.

این جشنواره هر سال در دو فرایند مجزا برگزار می شود یکی به عنوان جشنواره جوان خوارزمی برای دانش پژوهان و فناوران کمتر از سی و پنج سال که بخش دانش آموزی نیز دارد و در آذر ماه مراسم تقدیر از برگزیدگان آن انجام می شود و یکی جشنواره بین المللی خوارزمی که در بهمن ماه مراسم تقدیر از برگزیدگان آن با حضور رئیس جمهور ایران برگزار می گردد و علاوه بر طرح های فنی و مهندسی از داخل کشور، برگزیدگانی از سراسر جهان در زمینه های علوم فنی و مهندسی و علوم پایه را معرفی می کند. در تقویم چهارم آبان به مناسبت بزرگداشت «ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی» روز جبر نامیده شده است.

گفتنی است در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی برابر ۱۹۸۳ میلادی، به مناسبت هزار و دویستمین سالگرد تولد خوارزمی یادنامه‌ای به زبان روسی در ۲۶۰ صفحه و مشتمل بر ۱۶ مقاله در مسکو و یادنامهٔ دیگری در تهران به زبان فارسی و به همت کمیسیون ملی یونسکو منتشر شده است.

مشخصات کلی بیوگرافی خوارزمی

زاد روز قبل از ۱۸۵ قمری خوارزم

درگذشت پس از ۲۳۳ قمری، ۸۵۰ میلادی

آرامگاه بغداد

محل زندگی خراسان

نام های دیگر الخوارزمی

پیشه فیلسوف و منجم و ریاضیدان و جغرافیدان و مورخ

سال های فعالیت اواخر سدهٔ دوم و اوایل سدهٔ سوم قمری

لقب شیخ‌الرئیس

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیر کوری

دوره عباسیان

دین اسلام

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی خوارزمی
4.5/5 - (47 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه