بیوگرافی مینو ابریشمی

4 سال پیش
بیوگرافی مینو ابریشمی
4.4/5 - (38 امتیاز)

بیوگرافی مینو ابریشمی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 مینو ابریشمی، بازیگر سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی «هزار دستان»، فیلم سینمایی «سوته دلان» و سریال تلویزیونی «غریبه» فعالیت داشته است.

زندگینامه مینو ابریشمی

بیوگرافی مینو ابریشمی

فعالیت هنری

مینو ابریشمی با نام اصلی مینو ابریشم چی از بازیگران مطرح سینمای قبل از انقلاب می‌باشد. او در سال ۱۳۳۴ در اراک متولد شد. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» (ناصر تقوایی) در نقش طاهره (زن شیرعلی قصاب) و «هزاردستان» (علی حاتمی) در نقش جیران (همسر ابوالفتح) از شاخص‌ترین آثار وی می‌باشند. دایی‌جان ناپلئون (۱۳۵۵) نام یکی از مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ساخته و از تلویزیون ملی ایران پخش می‌شد. این مجموعه تلویزیونی بر اساس رمانی به همین نام اثر نویسنده طنزپرداز معاصر ایرانی ایرج پزشکزاد تهیه و توسط ناصر تقوایی کارگردانی و تولید شد.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ سریال دایی‌جان ناپلئون جزو سریال‌های ممنوعه تشخیص داده شد و پس از انقلاب هیچ‌گاه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش نگردید. محل تصویربرداری این مجموعه خانه امین السلطان بود که به عنوان خانه و باغ اتحادیه شناخته می‌شود. هزاردستان اثری از علی حاتمی است که در سال‌های ۱۳۵۸-۱۳۶۶ به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از ۸ سال تمام شد. طرح اولیه این سریال در سال ۱۳۵۴ با عنوان «جادهٔ ابریشم» و با حضور شخصیت‌هایی مثل مدرس، میرزا کوچک و رضاخان به ذهن حاتمی آمد و بعد از تغییرات اساسی که ماهیت کار را عوض کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جاسیندا بارت
سایر آثار

این مجموعهٔ تلویزیونی در روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شد. فیلمنامهٔ هزاردستان بیش از ۸ تا ۱۰ بار بازنویسی شده و بعد از وقفه‌ای دو ساله فیلمنامه اگر از حاتمی خواستند که ویرایش چهارمش مورد قبول واقع شد. همهٔ اینها به زعم خود حاتمی باعث شد که فرم لایه‌لایه و هزارویک‌شبیِ کار از بین برود؛ که حتی ماجرای عشق رضا خوشنویس به دختر استادش به‌کلی از بین رفت. به گفته‌ای ۱۱ ساعت از سریال «هزاردستان» سانسور و خیلی از صحنه‌ها کم شد. گرچه این حذفیات هم‌اکنون در آرشیو صدا و سیما وجود دارد و در نسخه‌های پخش شده مختلف، صحنه‌هایی کم و زیاد می‌گردد.

هزاردستان اولین سریال بعد از انقلاب است که شایعهٔ تغییر قسمت آخرش بین مردم دهان به دهان گشت و این یعنی اینکه چقدر سرنوشت اثری که بعدازظهر جمعه به تماشایش می‌نشستند، مهم بود. این سریال به داستان زندگی رضا خوشنویس، که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به‌نام کریم دواتگر است، و نظریهٔ توطئه‌ای مبنی بر دست داشتن شخصیتی به نام خان مظفر در وقایع پشت پردهٔ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران قاجار و پهلوی می‌پردازد.

فیلمشناسی

سینمایی

سوته دلان (۱۳۵۶)
ماهی‌ها در خاک می‌میرند (۱۳۵۶)
سایه‌های بلند باد (۱۳۵۷)
طلوع انفجار (۱۳۶۰)
میلاد (۱۳۶۳)
کمیته مجازات (۱۳۷۷)

مجموعه تلویزیونی

کیمیاگر (۱۳۵۳)
غریبه (۱۳۵۴)
مرد اول (۱۳۵۵)
دایی‌جان ناپلئون (۱۳۵۵)
طلاق (۱۳۵۶)، اپیزود بن‌بست
غارتگران (۱۳۵۷)
سربداران (۱۳۶۲)
هزاردستان (۱۳۶۶)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مینو ابریشمی
4.4/5 - (38 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه