بیوگرافی آناهیتا قزوینی‌زاده

4 سال پیش
بیوگرافی آناهیتا قزوینی‌زاده
Rate this post

بیوگرافی آناهیتا قزوینی‌زاده به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آناهیتا قزوینی‌زاده (۱۳۶۸ در تهران) کارگردان و فیلمساز ایرانی مقیم ایالات متحده است.

زندگینامه آناهیتا قزوینی‌زاده

بیوگرافی آناهیتا قزوینی‌زاده

فعالیت هنری

آناهیتا قزوینی‌زاده در سال ۱۳۶۸ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۸۵ رتبه اول کنکور هنر را به دست آورد و برای تحصیل در رشته سینما وارد دانشگاه هنر تهران شد. در کارگاه‌های فیلم‌سازی عباس کیارستمی شرکت کرد و پس از پایان تحصیلاتش در دانشگاه تهران برای ادامهٔ تحصیل به مدرسه مؤسسه هنر شیکاگو آمریکا رفت. او در سال ۲۰۱۳ جایزه نخست سینه فونداسیون را از جشنواره فیلم کن برای فیلم سوزن به‌دست‌آورد. وی هم اکنون استادیار دانشکده هنرهای سینمایی دانشگاه آیووا است.

آناهیتا قزوینی زاده، فیلم ساز جوان ایرانی با فیلم سوزن یا Needle برنده جایزه Cinéfondation در جشنواره کن ۲۰۱۳ شده است. Cinefondation بخشی از جشنواره کن می باشد که آثار فیلم سازان جوان و دانشجو را مورد ارزیابی قرار می دهد تا به این ترتیب نسل تازه فیلم سازان بین المللی را به علاقمندان سینما معرفی کند.

آناهیتا قزوینی زاده در ۲۲ سالگی برای تحصیل در آکادمی هنر شیکاگو به آمریکا مهاجرت کرده است به عنوان تنها نماینده آمریکا در این بخش از جشنواره کن حضور داشت.
هیئت داوران این جایزه که ریاست آن را جین کمپیون (کارگردان فیلم پیانو) بر عهده دارد، خانم قزوینی زاده را با فیلم سوزن (Needle)، از مدرسه موسسه هنر شیکاگو، برنده اول شانزدهمین دوره جایزه سینه فونداسیون اعلام کرد. جین کمپیون بعد از مراسم با آناهیتا صحبت کرد و او را تشویق و از کارش حمایت کرد. همچنین قابل ذکر است آناهیتا به خاطر جایزه ای که در کن از آن خود کرد نمایش اولین فیلم بلندش را در جشنواره کن نیز تضمین کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سعید روستایی
دریافت جایزه نخست

سوزن اثری که آناهیتا قزوینی زاده با ساخت آن موفق به دریافت جایزه نخست cinefoundtion شد فیلمی است که حول داستانی به ظاهر ساده یعنی سوراخ کردن گوش دخترکی است که فیلم بر حول او می چرخد، فیلم داستان کلافگی دخترک از بگومگوهای پدر و مادرش را از نگاه خاص فیلم‌ساز روایت روایت کرده است.

فیلم ساختاری حرفه ای دارد و می تواند در زمان کوتاهش با تکنیکی قابل توجه، تماشاگر را به متن فضایی به شدت آمریکایی هدایت کند.
آناهیتا قزوینی زاده متولد ۲۹ خرداد ۱۳۶۸ در تهران است. در تهران و در یک خانواده ای با سنت های ایرانی به همراه دو خواهرش رشد کرد. پدرش دکتر داروساز است.

آناهیتا پیش از این در ایران از شاگردان “عباس کیارستمی” بوده است و در سال ۲۰۱۱ با ساخت فیلم “وقتی کودک کودک بود” در ایران توجه زیادی را متوجه استعداد ناب و نگاه خاص خود نمود. فیلم “ بجه چه وقتی بچه بود” در ۱۷ دقیقه یک روز از زندگی کودکی ده ساله در زندگی کردن در نقش مادرش و یا شاید “دگرباش ” بودن را با ضرافت تمام به تصویر می کشد و بیننده را در بهتی عمیق قرار می دهد و یک فیلمنامه بلند با نام «سوگ» که باز شخصیت اصلی بچه داشت.
همچنین آناهیتا برای ساختن فیلم رها، جایزه بهترین فیلمنامه چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران در سال ۱۳۹۰ را به دست آورد که جایزه خود را به جعفر پناهی اهدا کرد.

جایزه “سینه فونداسیون” که به مسابقه فیلمهای کوتاه اختصاص دارد، از سال ۱۹۹۸ به برنامه های جشنواره کن اضافه شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هایدی کلوم
جوایز

نامزد
جشنواره فیلم کن: دوربین طلایی؛ برای او/ آن‌ها؛ ۲۰۱۷.
جشنواره فیلم کن: نخل دگرباشی؛ برای او/ آن‌ها؛ ۲۰۱۷.
جشنوارهٔ فیلم دوویل: جایزهٔ ویژه؛ برای او/ آن‌ها؛ ۲۰۱۷.

برنده

چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران: جایزه بهترین فیلمنامه؛ برای رها؛ ۱۳۹۰.
جشنواره فیلم کن: جایزه سینه فونداسیون؛ برای سوزن؛ ۲۰۱۳.
جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو: جایزه بخش مسابقه فیلم کوتاه غیر انیمیشن؛ هوگوی نقره‌ای؛ برای سوزن؛ ۲۰۱۳.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آناهیتا قزوینی‌زاده
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه