بیوگرافی مونا زندی حقیقی

4 سال پیش
بیوگرافی مونا زندی حقیقی
Rate this post

بیوگرافی مونا زندی حقیقی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 مونا زندی حقیقی (زاده ۲۸ مهر ۱۳۵۱ در تهران) فیلم‌ساز و کارگردان اهل ایران است.

زندگینامه مونا زندی حقیقی

بیوگرافی مونا زندی حقیقی

زندگی شخصی

وی فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه تهران است. وی از طریق عکاسی صحنه وارد سینما شد و به عنوان منشی صحنه و برنامه‌ریز در چندین فیلم سینمایی فعالیت نمود. همکاری با رخشان بنی اعتماد و کیانوش عیاری در کارنامه هنری خود دارد. سال ۷۷ فیلمسازی را با ساخت فیلم‌های کوتاه ۳۵ میلی‌متری و مستند آغاز کرد. در سال ۱۳۸۰ در یک کارگردانی مشترک با رخشان بنی اعتماد در مستند بلند روزگار ما حضور داشت؛ و در سال ۱۳۸۴ پس از ساخت چندین مستند و فیلم کوتاه اولین فیلم سینمایی خود به نام عصر جمعه را ساخت که توانست جوایز متعدد داخلی و خارجی را کسب کند.

فعالیت‌ها

وی عضو هییت مؤسس انجمن فیلم کوتاه و عضو کانون کارگردانان خانه سینما است و علاوه بر داوری در جشنواره‌های مختلف مجموعه تلویزیونی به نام خط رو خط را برای شبکه ۲ و فیلم تلویزیونی کاغذهای رنگی و هم چنین زندگی زنان را ساخت. همچنین مجموعه مستند آیین هم آوایی که شامل ۱۰ فیلم مستند بلند با موضوع آیین‌ها و مداحی‌های دهه محرم در ۱۰ استان ایران هست را تهیه و یکی از قسمت‌های آن را کارگردانی کرده‌است. این مجموعه در اوایل محرم توسط رئیس سازمان سینمایی رونمایی شد. وی هم چنین کتاب تو که اینقدر مهربان بودی را گردآوری و تألیف کرده‌است. این کتاب نامه و نقاشی‌های بچه‌های بم بعد از زلزله برای خدا بود. مجموعه عکس‌ها و نوشته‌های او در قالب کتاب به نام خانه و من تازه‌ترین اثر هنری این هنرمند است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فاطمه شکری
هدف فیلمسازی

مونا زندی حقیقی کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» می‌گوید فیلمسازی را نه با هدف موفقیت در گیشه یا جوایز جشنواره‌ها ، بلکه به عنوان ابزاری برای بیان دغدغه‌ها و باورهایش پیگیری می‌کند.

مونا زندی حقیقی کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» که یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا سینما و فیلمسازی را ابزاری برای بیان باورها و دغدغه‌های خود عنوان کرد و افزود: سینما یکی از لذت‌های بزرگ زندگی من است و دوست دارم حرف‌ها و باورهایم را به واسطه فیلم‌هایم بیان کنم. تجربه کاری من در ۲۸ سال اخیر نشان داده است که موفقیت در گیشه یا جوایز جشنواره‌ها گر چه پراهمیت هستند، هدف اصلی من نبوده‌اند، بلکه بیش از هرچیز می‌خواهم فیلم من بیان دغدغه‌ها و باورهایم باشد.

جشنواره‌های مختلف سینمایی

این کارگردان درباره اهمیت موفقیت یک فیلم در گیشه و جشنواره‌های مختلف سینمایی گفت: پرفروش‌بودن فیلم و کسب جوایز از جشنواره‌ها دو مقوله کاملا متفاوت هستند که هرکدام مقتضیات خاص خودشان را دارند. اگر فیلمسازی بتواند هم نگاه تماشاگر و هم داوران جشنواره‌ها را به خود جلب کند قطعا فیلمساز موفقی است و هوش و توان بالایی دارد. در بین فیلمسازان گذشته و حاضر همیشه فیلمسازانی داشتیم که در هر دو بخش موفق بوده‌اند اما علیرغم همه اقتضائاتی که در موفقیت مالی یا جشنواره‌ای فیلم تاثرگذار هستند؛ من عقیده دارم اگر فیلمساز با خلوص نیت و صداقت و بر اساس باورهایش فیلم بسازد، فیلم مسیر موفقیت را پیدا می‌کند.

زندی که با فیلم قبلی خود « عصر جمعه»، که درباره زنان و معضلات خانوادگی و اجتماعی آنان است، به سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر رسید درباره موضوع فیلم جدیدش می‌گوید: فیلم مشخصا زنانه نیست، ولی کاراکتر اصلی آن یک زن است که قصه حول شخصیت او می‌گردد. این زن که با همسر دومش زندگی می‌کند، یک روز متوجه می‌شود فرزندانش پدر خود یعنی همسر اول او را به خانه سالمندان گذاشته‌اند؛ پس به کمک همسرش تصمیم می‌گیرد شوهر اول را به خانه آورده و از او مراقبت کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هوشنگ قوانلو
«بنفشه آفریقایی» را خیلی دوست دارم

کارگردان «بنفشه آفریقایی» در پایان احساس خود به این فیلم را چنین توصیف کرد: «بنفشه آفریقایی» را خیلی دوست دارم. فارغ از اینکه خالق آن خودم هستم، هر وقت به هر دلیلی که به تماشایش می‌نشینم، نمی‌توانم از دیدنش دست بکشم و از بارها تماشای فیلم خسته نمی‌شوم. همه انتظاراتی که از خودم داشتم در این فیلم برآورده شده است.

وی درباره انتخاب نام فیلم گفت: از چند جهت تصمیم به انتخاب این اسم برای فیلم گرفتم؛ هم از این حیث که خود گل بنفشه آفریقایی در فیلم حضور دارد و به شکلی وارد خانه و زندگی شخصیت‌های فیلم می‌شود و از سویی دیگر، این گل در پرورش، نوع نگه‌داری و میزان مراقبتی که نیاز دارد، گیاهی منحصربه‌فرد است؛ از خاک برای دریافت آب تغذیه نمی‌کند، در شرایط خاصی گل می‌دهد و به هر تغییر شرایطی واکنش نشان می‌دهد. از این رو است که برخلاف بسیاری از گل‌ها به‌جای توجه، به مراقبت زیاد و ویژه نیازمند است.

آنچه در قصه فیلم جاری است درباره خصوصیات و مفاهیمی است که همواره نیاز به مراقبت دارند و باید حواس‌مان به آنها باشد تا حفظ شوند و تسری یابند. درنتیجه فکر می‌کنم علاوه‌بر زیبایی نام بنفشه آفریقایی و حضور فیزیکی‌اش در فیلم، مفهومی که در ورای آن ایستاده، برای آنچه فیلم می‌خواهد به تصویر بکشد، مناسب است.

جوایز

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول’ از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم عصر جمعه
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هییت داوران به عنوان بهترین فیلم از سینمای ملی جشنواره ۲۴ فجر
الکساندر نقره‌ای به عنوان بهترین فیلم جشنواره تسالونیکی یونان برای عصر جمعه
بهترین فیلم از جشنواره کلن آلمان عصر جمعه
بهترین کارگردانی جشنواره وزوول فرانسه عصر جمعه
بهترین فیلم تماشاگران جشنواره شیکاگو عصر جمعه
جایزه بهترین فیلم از دانشگاه شرق‌شناسی در پاریس عصر جمعه
جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره بمبی راز نگاه
جایزه بهترین فیلم کوتاه سینماگران جوان عکس بدون قاب

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حبیب رضایی

فیلمشناسی

راز نگاه (کوتاه ۳۵ میلی‌متری)
عکس بدون قاب (کوتاه ۳۵ میلی‌متری)
مداد رنگی‌های بخت‌آور (مستند)
صبح روز بعد (مستند)
روزگار ما (مستند بلند)
فیلم سینمایی عصر جمعه
سریال خط رو خط
فیلم تلویزیونی کاغذهای رنگی
مجموعه مستند زنان کارآفرین
مجموعه مستند آیین هم آوایی
مستند لحظه‌های دلتنگی
فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مونا زندی حقیقی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه