بیوگرافی بیژن مرتضوی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام بیژن مرتضوی در حال ویولن زدن
4.1/5 - (9 امتیاز)

بیوگرافی بیژن مرتضوی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

بیژن مرتضوی (زادهٔ ۲۵ آبان ۱۳۳۶ در بابل)، موسیقی‌دان، آهنگساز، تنظیم کننده، ویولنیست و خواننده ایرانی است.

زندگینامه بیژن مرتضوی

بیوگرافی بیژن مرتضوی

فارغ التحصیل دکترای موسیقی از دانشگاه سات همپتون انگلستان می باشد. او آهنگساز و تنظیم کننده هم است و مشهوترین نوازنده ویولنیست ایرانی در جهان می باشد.

آغاز کار هنری

او نواختن ویلن را از سن سه سالگی آغاز نمود و در تهران زیر نظر پنج‌تن از معتبرترین استادان ویولن ازجمله پرویز یاحقی، جهانگیر کامیان و عادل کریمی نیا به یادگیری این ساز پرداخت و تکنیک‌های ویژه‌ای همچون بداهه سازی (و بداهه نوازی) ارکستراسیون: ترتیب و تنظیم: گام ربع پرده و غیره را آموخت. در سن هفت‌سالگی او با استعداد یادگیری نواختن پیانو گیتار سازهای کوبه‌ای و سازهای زهی موسیقی سنتی مانند عود تار و سنتور را فرا گرفت. او در یازده سالگی مقام نخست مسابقه کشوری موسیقی دانش آموزان در ایران را کسب کرد. او تنها چهارده‌سال داشت که یک گروه ارکستر ۳۲ نفری تشکیل داد و ساخته‌های خود را در اردوی معروف تابستانی «رامسر» در ایران اجرا کرد.

حاشیه ها

کودکی بیژن مرتضوی
نواختن ویلن را از سن سه سالگی آغاز کرد. بعد از مهاجرت خانواده به تهران فعالیت خود را زیر نظر اساتیدی چون پرویز یاحقی، و جهانگیر کامیان با یادگیری ساز ادامه داد و توانایی بداهه نوازی را بدست آورد.

استعداد شگرف بیژن مرتضوی
هفت ساله بود که با استعداد شگرف خود در موسیقی نواختن سازهای گیتار، پیانو، سازهای کوبه ای و سازهای زهی مثل عود، تار و سنتور را فراگرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نگار حسن زاده

مهاجرت به انگلیس بیژن مرتضوی
بعد از گرفتن دیپلم برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در رشته مهندسی نقشه کشی لیسانس گرفت و در کنار تحصیل موسیقی و ویولن را دنبال کرد.

مهاجرت به آمریکا بیژن مرتضوی
در سال ۱۳۵۸ از انگلستان به آمریکا مهاجرت کرد و فوق لیسانس خود را از دانشگاه ایالت تگزاس در رشته موسیقی گرفت و از سال ۱۳۶۱ ساکن کالیفرنیا شد و اولین آلبوم خود را منتشر کرد.

سبک آثار بیژن مرتضوی
سبک آثار بی‌کلام او، ترکیبی از موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی پاپ است. با وجود آن که آلبوم‌های او حق انتشار در ایران ندارند، قطعات بی‌کلام او بارها از تلویزیون ایران پخش شده‌است.

مشخصه نوازندگی بیژن مرتضوی
مشخصه متمایز او از سایر نوازندگان توانایی او در نواختن همه سازهای بکار رفته در آثار خود است.

اسطوره بیژن مرتضوی
اسطوره های من در دنیای بیرون از موسیقی پدرم و ماهاتما گاندی هستند.

رضایت از پخش موسیقی در ایران بیژن مرتضوی
دائماً می شنوم که ساخته هایم در داخل کشور، چه از رسانه های دولتی و چه از رسانه های خصوصی پخش می شود البته جدا از بحث با اجازه و یا بی اجازه پخش کردن این آثار، باعث خوشحالی من است. این مساله برای من نوعی رضایت روحی به همراه دارد.

ازدواج بیژن مرتضوی
از زندگی شخصی بیژن مرتضوی اطلاعات زیادی نیست، او یکبار ازدواج کرده و داشتن یک فرزند پسر بنام پژمان تایید شده است.

رفت و آمد به ایران بیژن مرتضوی
طبق گفته ها او در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به ایران رفت و آمد داشته است و پس از بازگشت حبیب محبیان برای گرفتن مجوز فعالیت دوباره به ایران آمد اما موفق نشد. بعد از بازداشت محمد خردادیان (رقاص) دیگر رفت و آمد بیژن مرتضوی و سایر هنرمندانی چون معین قطع شد، گفته می شود او ویلایی در شما هم دارد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فریده (گیوه چی)

تورهای بیژن مرتضوی
تور داخلی و بین‌المللی که از سال ۱۹۹۰ آغاز شد برای او مخاطبان فراوانی در سر تاسر جهان فراهم کرد.

حمایت از بیژن مرتضوی
اکنون او به عنوان اولین هنرمند ایرانی که تحت حمایت شرکت‌های “Nederlander Productions” “Jeep Eagle” “New Dodge” “Chrysler” می‌باشد شناخته شده و مورد احترام است.

هدف بیژن مرتضوی
در سوم ژوئیه ۱۹۹۴ بیژن مرتضوی اولین هنرمند ایرانی بود که در “Greek Theater” به اجرای برنامه پرداخت. یکی از قطعاتی که او در این کنسرت اجرا کرد “حماسه”(Epic) نام داشت که در یازده‌سالگی ساخته بود. وی در سال ۲۰۰۹ از کشور انگلستان و در ساوت همپتون از دانشگاه معتبر solent University دکتری موزیک دریافت کرد. هدف و نیت قلبی او، معرفی و توسعه موسیقی معاصر خاورمیانه به‌صورت آکادمیک (رشته تحصیلی) در دانشگاه‌های کشورهای غربی می‌باشد.

فعالیت های هنری بیژن مرتضوی

آلبوم‌ها:
۱۳۶۸ بیژن مرتضوی ۱
۱۳۷۰ بیژن مرتضوی ۲
۱۳۷۲ خواب و بیداری
۱۳۷۳ بیژن مرتضوی ۳
۱۳۷۵ آتش روی یخ
۱۳۷۷ بوی خوش عشق
۱۳۷۹ آواز خاموش
۱۳۸۲ یه قطره دریا
۱۳۸۵ به من چه
۱۳۸۹ موسیقی و من

تک آهنگ‌ها:
۱۳۹۱ عاشق‌ترم کردی
۱۳۹۲ بانوی ستاره‌چین
۱۳۹۴ عزیزم

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی بیژن مرتضوی
4.1/5 - (9 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • محمد عیدیپور
    5 سال پیش

    بیژن عزیز منهم از ۸ سالگی شروع کردم سال ۱۳۴۸ در مسابقات کشوری رامسر بودم رقبای من هوشنگ احتشامی فیروز بخت و آخرین بار در آبانماه ۱۳۵۴ در اولین جشنواره و فستیوال موسیقی دانشجویان کشور به عنوان رهبر ارکستر دانشگاه جندی شاپور در این مسابقات در دانشگاه فردوسی مشهد با اصرار دکتر جامعی رئیس دانشگاه و دکتر صفوت و استاد حسین دهلوی که هییت ژوری بودند شرکت کردم رقیب من لقمان ادهمی بود بیژن عزیزم برایم مهم هستی روزگاری مدتی با عزیز عزیزان بودم پرویز خان بزرگ یا حقی میگفت تو امید آینده کشوری تو اصلا خود منی من پشیمانم را میزدم او اشک می ریخت و میگفت تو ویولون میزدی یا من می گفتم همیشه شما می نوازید