بیوگرافی مرتضی کرمانی‌مقدم

5 سال پیش
4.8/5 - (6 امتیاز)

بیوگرافی مرتضی کرمانی‌مقدم به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

مرتضی کرمانی مقدم (زاده ۲۰ تیر ۱۳۴۴ – خرم‌آباد) بازیکن سابق فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس است.

زندگینامه مرتضی کرمانی‌مقدم 

بیوگرافی مرتضی کرمانی‌مقدم

فعالیت ورزشی

وی دوران کودکی را در محله شمشیرآباد خرم‌آباد گذارند و پس از مهاجرت به تهران، هنگام خدمت سربازی به عضویت تیم نیروی زمینی درآمد. کرمانی ۲ دوره عضو باشگاه پرسپولیس بوده‌است و در ۹۸ بازی که با لباس این تیم به زمین رفت ۲۰ گل به ثمر رساند. کرمانی‌مقام در سال‌های ۱۹۹۱–۱۹۹۵ برای باشگاه الغرافه قطر بازی کرده. وی در اواخر دوران بازیگری خود به باشگاه کشاورز رفت.

بازی‌های ملی

۲۴ بازی و ۲ گل ملی در کارنامه کرمانی مقام دیده می‌شود. وی از جمله بازیکنانی بود که در جام ملت‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۲ حضور داشت.

محرومیت یک ساله کرمانی مقدم، فرشاد پیوس و مجتبی محرمی از نکات قابل توجه جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۲ بود.

او می گوید:

متولد ۱۳۴۴ در خرم آباد لرستان هستم. آنجا به دنيا آمدم ولي تهران بزرگ شدم. شش ساله‌ بودم كه با خانواده به پايتخت آمديم. همانند تمام فوتباليست‌هاي قديمي از زمين‌هاي خاكي و فوتبال گل كوچك شروع كردم؛ از زمين‌هاي محله “جي” و “هاشمي”. “محسن گروسي” هم محله‌اي‌ام بود. “محمد سلطاني” كه در سايپا توپ مي‌زد هم همين‌طور. در نوجوانان نفت شاگرد “عارف سيدعليخاني” بودم. در جوانان پاس زير نظر “مهدي مناجاتي” كار مي‌كردم. او تلاش زيادي داشت تا خدمت سربازي‌ام را هم در پاس سپري كنم كه با پارگي رباط پا فراموش شدم و به سربازي رفتم. در اين دوره براي “نيروي زميني” و “بنياد شهيد” بازي كردم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی یوهان کرایف

علي پروين

بد اخلاق بود، ولي شيرين بود. هرگز بدهني او را نديدم و نشنيدم. به بازيكن بي‌احترامي نمي‌كرد. از زماني كه پنجعلي من را به تمرين پرسپوليس برد، با او آشنا شدم. سال ۶۵ بود. هنوز هم با او ميانه خوبي دارم. پسرش هم سال گذشته در تيم ما – پيكان – بود. براي تماشاي بيشتر بازي‌هايمان به ورزشگاه مي‌آمد و همديگر را مي‌ديديم.

هر جور كه فكر كني او انساني بزرگ و دوست داشتني است. او علي پروين است و محبوب همه. زماني با او در روزنامه‌‌ها درگيري داشتم، ولي فرهاد كاظمي از من خواست و قول گرفت ديگر درباره پروين در روزنامه‌‌ها حرفي نزنم. من هم همين كار را كردم. آنها رابطه بسيار خوبي با هم دارند. فرهاد كاظمي احترام فراواني براي پروين قائل است. علي‌آقا مربي بسيار باهوشي است. اين حرف را همه مي‌زنند و درست هم هست. او تمرين دادن بلد نيست ولي مهره‌چيني‌اش حرف ندارد. اين توانايي او ذاتي است.

تيم ملي

هفت سال در خدمت تيم ملي بودم. يك ماه پس از پيوستن به پرسپوليس به تيم ملي دعوت شدم. “پرويز دهداري” به تيم ملي دعوتم كرد. انسان بزرگي بود و فوتبال يك قطبي ايران را عوض كرد. “عباس سرخاب”، “صمد مرفاوي”، “احمدرضا عابدزاده” و بسياري ديگر را او از شهرستان‌ها به تيم ملي دعوت كرد. مربي سالم و دانايي بود. استاد و پدر فوتباليست‌ها بود. وقتي در ورزشگاه آزادي به او بي احترامي ‌شد، گريه‌ام گرفت. همان زمان هم تيمي ملي را رها كرد. او انقلابي فوتبال ما بود. همان‌ها كه او آنها را به تيم ملي دعوت كرد، الان به بازي و مربيگري مشغول هستند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی استانیسلاو چرچسوف
افتخارات ورزشی

مقام سوم جام ملت‌های آسیا با تیم ملی فوتبال ایران ۱۹۸۸
قهرمان بازی‌های آسیایی با تیم ملی فوتبال ایران ۱۹۹۰
قهرمان جام در جام آسیا با تیم پرسپولیس ۱۹۹۱
بهترین بازیکن خارجی لیگ قطر
قهرمان لیگ قطر با الغرافه

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مرتضی کرمانی‌مقدم
4.8/5 - (6 امتیاز)
2
برچسب ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • نادر
    4 سال پیش

    بنظر من مرتضی کرمانی مقدم علاوه بر اینکه فوتبالیست بسیار خوبی بود .یه مرد واقعی بود در زمینه رفاقت و قلب بسیار مهربانی داره هر جا که هست آرزوی بهترینها را براش دارم .رفیق دوران سربازی در ۲۳ نوحد بچه شیراز

  • محمدی
    2 سال پیش

    وااااای یادش بخیر 😍
    ایشون بچه محل ما بودن در واقع همسایه دیوار ب دیوار ما خیابان آیت الله دستغیب درآن زمان ما دبستانی بودیم برادرم خیلی ب فوتبال علاقه داره و ایشون‌یکروز با شور و اشتیاق به خونه اومدن ب ما گفتن ک میدونستین کرمانی مقدم همون فوتبالیست معروف همسایه ماست همه متعجب بودیم ک‌چطور باورمون‌نمیشد تا اینکه یکروز برای اثبات حرفش ایشون رو وقت ترک‌منزل و خداحافظی با مادرشون بهمون‌نشون دادن چقدر خوشحال شدیم با اینکه ما ایشون رو بیشتر از یکبار دورادور ندیدیم اما افتخار میکردیم ک همسایه ی ماهستن. خاطرات کودکی ما ب همین زیبایی و فراموش نشدنیست😍❤
    ان شاالله هرجا هستن سالم و پیروز باشن.
    از طرف همسایه قدیمی دیوار ب دیوار ❤