بیوگرافی جوزف ال. منکیه‌ویچ

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جوزف ال. منکیه‌ویچ به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جوزف لئو منکیه‌ویچ فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی و همچنین برادر هرمان منکیه ویچ برنده اسکار بهترین فیلمنامه‌نویس برای فیلم همشهری کین است. او دو بار جایزه اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه را برای فیلم، نامه به سه همسر (۱۹۴۹) و همه چیز درباره ایو (۱۹۵۰) به دست آورد. او در تمامی ژانرها مسلط بود و براحتی قادر بود هرگونه اجرایی را از هنرپیشگان زن و مرد استخراج کند و همین امر مسبب نوشتن فیلم نامه هایی پیچیده با دقت بالا و تلطیف در میزانسن(نحوه قرار گرفتن افراد یا هنرپیشه ها در تصویر یا صحنه) شده است.

زندگینامه جوزف ال. منکیه‌ویچ

بیوگرافی جوزف ال. منکیه‌ویچ

فعالیت هنری

منکیه‌ویچ در ۱۱ فوریه ۱۹۰۹ در ویلکس-بار، پنسیلوانیا به دنیا آمد. خانواده او از مهاجران یهودی آلمانی تبار بودند. او به همراه خانواده اش در چهارسالگی به نیویورک نقل مکان کردند. او در سال ۱۹۲۴ از دبیرستان استایوسانت و در سال ۱۹۲۸، از دانشگاه کلمبیا با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد.

در ۱۹ سالگی توسط پدرش به برلین فرستاده شد تا در آنجا به مطالعه نمایش آلمانی در دانشگاه برلین بپردازد. در عوض منکیه‌ویچ در استودیو فیلم UFAدر حرفه ترجمه فیلم آلمانی به انگلیسی مشغول به کار شد. او هفده سال به عنوان فیلمنامهنویس برای کمپانی پارامونت و به عنوان تهیه کننده برای استودیو مترو گلدوین مایر کار کرد. اولین تجربه کارگردانی او در استدیو فاکس قرن ۲۰ بود. در طی شش سال، ۱۱ فیلم برای فاکس ساخت و در سال ۵۰ و ۵۱ در دو سال متوالی برنده اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه برای فیلم، نامه به سه همسر (۱۹۴۹) و همه چیز درباره ایو (۱۹۵۰) شد و علاوه بر آن نامزد ۱۴ جایزه اسکار شد.

هالیوود

منکیه‌ویچ در طول زندگی حرفه ای طولانی خود در هالیوود، چهل و هشت فیلمنامه نوشته است.اولین جایزه اسکار بهترین فیلمنامه او برای فیلم اسکیپی(۱۹۳۱) بود.او در سال ۱۹۳۳ فیلم نامه آلیس در سرزمین عجایب را بر اساس کتاب لوئیس کارول در سال ۱۸۶۵ نوشت.او همچنین در بیش از ۲۰ فیلم به عنوان تهیه کننده حضور داشت که فیلادلفیا(۱۹۴۰) یکی از آنهاست که جایزه اسکار بهترین فیلم در سال ۱۹۴۱را برنده شده است.

اولین فیلم های او در مقام کارگردان قصر اژدها(۱۹۴۶) و مکانی در شب(۱۹۴۶) می باشد. یک سال بعد فیلم جورج آپلی فقید(۱۹۴۷) با بازی رونالد کلمن و روح خانم موبر(۱۹۴۷) فیلمی در سبک رمانتیک و فانتزی را ساخت. در ادامه فیلم فرار(۱۹۸۴) که فیلمی مهیج درباره کهنه سرباز نیروی هوایی سلطنتی جنگ جهانی دوم (رکس هریسون) است که بعد از به زندان افتادن از آنجا فرار می کند و با زنی ملاقات می کند که شیفته آن می شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی احمد آقالو

نامه‌ای به سه همسر(۱۹۴۹)، فیلمی درام-رمانتیک با بازی آنوک آمه،جین کراین، لیندا دارنل، داستان زنی است که به سه زن دیگر نامه ای می نویسد که در آن گفته همراه شوهرشان شهر را ترک کرده است. این فیلم برنده اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه شد و نامزدی بهترین فیلم را نیز بدست آورد. در همان سال فیلم خانه غریبه‌ها که در سبک درام و نوآر را ساخت که ادوارد جی. رابینسون جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن سال ۱۹۴۹ میلادی را برای بازی در این فیلم دریافت کرد. فیلم بعدی او راه فراری نیست(۱۹۵۰) که فیلمی در سبک نوآر و سیاه وسفید با بازی ریچارد ویدمارک داستان دکتری را به تصویر می کشد که از مردم زاغه نشین مراقبت می کند که قربانی نژادپرستی شده اند.

همه چیز دربارهٔ ایو

در همین سال نویسندگی و کارگردانی فیلم موفق همه چیز دربارهٔ ایو (۱۹۵۰) را برعهده داشت. این فیلم داستان شخصی به نام ایو(آن بکستر) را نشان می دهد که وارد زندگی هنرپیشه معروف تئاتر، مارگو چانینگ(بت دیویس) می شود و زندگی او را تغییر می دهد. در اسکار سال ۱۹۵۱ با پیروزی بر فیلم سانست بلوار به کارگردانی و نویسندگی بیلی وایلدر شش جایزه، شامل اسکار بهترین فیلم را برد.

او در سال ۱۹۵۱ فاکس را ترک و به قصد نوشتن در برادوی به نیویورک نقل مکان کرد، اگر چه این رویا هیچوقت عملی نشد. او فیلم سازی را با فیلم مردم حرف خواهند زد(۱۹۵۰) ادامه داد که برای این فیلمش نامزد دریافت بهترین نویسنده کمدی از انجمن نویسندگان آمریکا شد. فیلم ۵ انگشت(۱۹۵۲) یک فیلم در سبک جاسوسی با بازی جیمز میسون، دانیل داریو، و مایکل رنی بود. این فیلم بر اساس داستان واقعی از یک آلمانی آلبانیایی تبار است که یکی از معروف ترین جاسوس های جنگ جهانی دوم می باشد که در سالهای ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۴ برای نازی ها کار می کرد.

ژولیوس سزار(۱۹۵۳) فیلم بعدی او در سبک حماسی با بازی مارلون براندو و جیمز میسون می باشد که این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری در سال ۱۹۵۳ شده است. مارلون براندو در نقش مارک آنتونی، نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد. بعد از این موفقیت فیلم کنتس پابرهنه(۱۹۵۴) در سبک رمانتیک با بازی اوا گاردنر و هامفری بوگارت ساخت.

فیلم موزیکال

فیلم موزیکال مردان و عروسکها(۱۹۵۵) با بازی مارلون براندو و جین سیمونز بر اساس نمایشنامه موزیکال سال ۱۹۵۰ برادوی نوشته فرانک لوسر می باشد. پس از چند سال فیلم آمریکایی آرام(۱۹۵۸) را کارگردانی کرد. این فیلم نوشته منکیه‌ویچ با اقتباس از رمانی به همین نام از گراهام گرین می باشد که توانست تحسین بسیاری از منتقدین را به همراه داشته باشد ولی فروش بالایی نداشت.داستان این فیلم در مورد پشتیبانی کورکورانه آمریکا از ضد کمونیسمی که منجر به دخالت نظامی آمریکا در آنچه که تبدیل به جنگ ویتنام شد، می باشد. منکیه‌ویچ با فشار از طرف جامعه ضد کمونیسم و نیز ترس ار رفتن در لیست سیاه هالیوود بخش عمده ای از داستان را به درخواست مخاطبان ملی تغییر داد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی الن دی جنرس

ناگهان تابستان گذشته(۱۹۵۹) فیلمی بر پایهٔ نمایش‌نامه‌ای با همین نام است که توسط تنسی ویلیامز، نویسندهٔ اهل ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۵۸ نوشته شده‌است. کاترین هپبورن و الیزابت تیلور، هر دو، به‌خاطر بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شدند. فیلم بعدی او کلئوپاترا(۱۹۶۳) فیلمی حماسی و درام است که منکیه‌ویچ فیلم نامه آن را با اقتباس از اثر کارلو ماریا فرانزرو با همکاری سیدنی بوچمن، بن هچت، رینالد مک‌دوگال نوشت.

فروش آثار

این فیلم با بازی الیزابت تیلور، ریچارد برتون، رکس هاریسون، درباره کلئوپاترا ملکه مصر است و می‌خواهد که از کشورش در برابر خواسته‌های امپریالیستی روم محافظت کند. این فیلم به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است که در سال ۱۹۶۳ با فروش ۲۶ میلیون دلار (در مجموع ۵۷٫۷ میلیون دلار) پرفروش‌ترین فیلم سال شد اما با بودجه ۴۴ میلیون دلاری متحمل ضرر شد. این فیلم ۹ نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم سال را داشت که توانست برنده چهار جایزه اسکار شود.

فیلم بلند بعدی او ظرف عسل(۱۹۶۷) یک درام کمدی جنایی است که منکیه‌ویچ نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشت. پادشاه(۱۹۷۰) و مرد حقه باز(۱۹۷۰) فیلم های بعدی اوهستند. آخرین فیلم او در سمت کارگردان فیلم کارآگاه(۱۹۷۲) می باشد. این فیلم در سبک نئو نوآر و مرموز با بازی لارنس الیویه و مایکل کین داستان همدستی یک شوهر با آرایشگری که عاشق همسرش شده است را برای دزدی جواهرات همسرش بیان می کند. این فیلم نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای منکیه‌ویچ به همراه داشت.
منکیه‌ویچ در سال ۱۹۸۷ جایزه یک عمر دستاورد هنری از جشنواره فیلم ونیز را برنده شد. وی در تاریخ ۵ فوریه سال ۱۹۹۳، شش روز قبل از تولد ۸۴ سالگیش بر اثر حمله قلبی درگذشت.

فیلم شناسی (کارگردان)

قصر اژدها، مکانی در شب ۱۹۴۶
جورج آپلی فقید، روح خانم موبر ۱۹۴۷
فرار ۱۹۴۸
نامه به سه همسر، خانه غریبه‌ها ۱۹۴۹
راه فراری نیست، همه چیز درباره ایو ۱۹۵۰
مردم حرف خواهند زد ۱۹۵۱
پنج انگشت ۱۹۵۲
جولیوس سزار ۱۹۵۳
کنتس پابرهنه ۱۹۵۴
مردان و عروسک‌ها ۱۹۵۵
آمریکایی آرام ۱۹۵۸
ناگهان تابستان گذشته ۱۹۵۹
کلئوپاترا ۱۹۶۳
سرودی برای کریسمس دیگر (فیلم تلویزیونی) ۱۹۶۴
ظرف عسل ۱۹۶۷
پادشاه، مرد حقه باز ۱۹۷۰
کارآگاه ۱۹۷۲

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جانان ارگودر
فیلم شناسی (فیلمنامه‌نویس)

فیلم صامت: کودن، هارمونی منظم، مردی که دوستش داشتم، راز استودیو جنایت، تاندربالت، رودخانه افسانه‌ای، راز دکتر مانجو، کودک شنبه شب، ویرجینیایی ۱۹۲۹
اسلایتی اسکارلت، سر دسته نمایش، شیر جامعه، فقط کارهای سبک ۱۹۳۰
انفجار گنگستری، فین و هنی، ماه جون، اسکیپی، تازه به دوران رسیده، سوکی ۱۹۳۱
دوران بی پروایی، عروس آسمان، ساقهای یک میلیون دلاری، اگر یک میلیون پول داشتم ۱۹۳۲
سیاستمداران، تلفن ضروری، هارمونی بزرگ، آلیس در سرزمین عجایب ۱۹۳۳
ملودرام منهتن، نان روزانه ما، ترک کردن دیگران ۱۹۳۴
زندگی خودم را می‌کنم ۱۹۳۵
کلیدهای پادشاهی، مکانی در شب، قصر اژدها ۱۹۴۶
راه فراری نیست، همه چیز درباره ایو ۱۹۵۰
جولیوس سزار ۱۹۵۳

کنتس پابرهنه ۱۹۵۴
مردان و عروسک‌ها ۱۹۵۵
آمریکایی آرام ۱۹۵۸
کلئوپاترا ۱۹۶۳
ظرف عسل ۱۹۶۷
نامه به سه همسر (فیلم تلویزیونی) ۱۹۸۵
فیلم شناسی (تهیه کننده)
سه پدرخوانده، خشم، دختر جسور جذاب، عشق در فرار، عروس سرخپوش، ازدواج دوگانه، مانکن ۱۹۳۷
سه رفیق، فرشته سالخورده، ساعت درخشیدن، سرودی برای کریسمس ۱۹۳۸
ماجراهای هکل بریفین ۱۹۳۹
داستان فیلادلفیا، محموله عجیب ۱۹۴۰
مرد وحشی بورنو، حس زنانه ۱۹۴۱
زن سال، قاهره، دیدار در فرانسه ۱۹۴۲
کلیدهای پادشاهی ۱۹۴۴
آمریکایی آرام ۱۹۵۸
سرودی برای کریسمس دیگر (فیلم تلویزیونی) ۱۹۶۴
مرد حقه بازی بود ۱۹۷۰
فیلم شناسی (بازیگر)
دام زن ۱۹۲۸

جوایز

نامزد اسکار بهترین فیلمنامه (اسکیپی ۱۹۳۱)
نامزد اسکار بهترین فیلمنامه (داستان فیلادلفیا ۱۹۴۰)
برنده اسکار بهترین کارگردانی (نامه به سه همسر ۱۹۴۹)
برنده اسکار بهترین فیلمنامه (نامه به سه همسر ۱۹۴۹)
نامزد اسکار بهترین فیلمنامه (راه فراری نیست ۱۹۵۰)
برنده اسکار بهترین فیلمنامه (همه چیز دربارهٔ ایو ۱۹۵۰)
نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی (همه چیز دربارهٔ ایو ۱۹۵۰)
نامزد گلدن گلوب بهترین فیلمنامه (همه چیز دربارهٔ ایو ۱۹۵۰))
برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن (همه چیز دربارهٔ ایو ۱۹۵۰
نامزد دریافت جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن (همه چیز دربارهٔ ایو ۱۹۵۰)
نامزد اسکار بهترین کارگردانی (پنج انگشت ۱۹۵۲)
نامزد اسکار بهترین فیلمنامه (کنتس پابرهنه ۱۹۵۴)
نامزد اسکار بهترین کارگردانی (بازرس ۱۹۷۲)
برنده یک عمر دستاورد هنری از جشنواره فیلم ونیز ۱۹۸۷

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جوزف ال. منکیه‌ویچ
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه