بیوگرافی آندری کونچالوفسکی

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی آندری کونچالوفسکی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آندری کونچالوفسکی یک کارگردان،تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی-روسی می باشد. وی در ابتدا حرفه خود با آندری تارکوفسکی همکاری داشته است. از فیلم هایی که او کارگردانی کرده است می توان به دایی وانیا(۱۹۷۰)، سیبریایی(۱۹۷۹)، عشاق ماریل(۱۹۸۴)، قطار فرار(۱۹۸۵)، خانه احمق ها(۲۰۰۲)، هر کس سینمای خودش (۲۰۰۷) و شب های سفید پستچی(۲۰۱۴) اشاره کرد.

زندگینامه آندری کونچالوفسکی

بیوگرافی آندری کونچالوفسکی

فعالیت هنری

کونچالوفسکی متولد ۲۰آکوست ۱۹۳۷ در مسکو, اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی می باشد. او فرزند ناتالی کونچالوفسکی و نویسنده و شاعر کتاب‌های کودکان، سرگئی میخالکوف می باشد. برادرش نیکیتا میخالکوف، نیز بازیگر و کارگردان برنده جایزه اسکار می باشد. نام کوچک او آندرو سرگیوویچ بود که به خاطر بادبود پدربزرگش نام خود را به آندری تغییر داد. کونچالوفسکی به مدت ده سال در کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو، یکی از مراکز تحصیلات عالی در روسیه درس خواند. او در آنجا برای نواختن پیانو آموزش میدید. در سال ۱۹۶۰، با ملاقات آندری تارکوفسکی به سینما علاقمند گردید و برای نوشتن اسکریپتی برای فیلم آندری روبلوف (۱۹۶۶) از این کارگردان به او کمک کرد.

اولین فیلم بلند وی درامی به نام اولین معلم(۱۹۶۵) بود که اولین اقتباس سینمایی از کتاب چنگیز آیتماتوف، نویسنده برجسته اهل کشور قرقیزستان و یکی از مشهورترین چهره‌های فرهنگی اتحاد جماهیر شوروی، بود. این فیلم بسیار مورد توجه دولت وقت قرار گرفت و در بسیاری از فستیوال های برون مرزی شرکت داده شد. دومین فیلم بلند وی، داستان آیسا کلیاچاینا(۱۹۶۷) بود. پخش این فیلم از طرف دولت شوروی متوقف گردید. ۲۰ سال بعد که این فیلم اکران شد مورد تحسین همگان واقع گردید. کونچالوفسکی نیز برنده جایزه نیکا بهترین کارگردان برای این فیلم سیاه و سفید گردید.

این کارگردان سپس فیلمی به نام خانه مردمان اصیل(۱۹۶۹) اقتباس شده از رمانی به همین نام از رمان نویس روسی، ایوان تورگنیف و به دنبال آن فیلم دایی وانیا(۱۹۷۰) بر اساس نمایشنامه ای از آنتوان چخوف کارگردانی کرد. این فیلم ماجراهای اقتصادی و عاشقانهٔ بسیاری در یک خانوادهٔ روسی رخ می‌دهد که هریک از اعضای این خانواده را دچار تحولی می‌کند. اینوکنتی اسمکتونفسکی در این فیلم نقش اصلی را ایفا می کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اد اسکرین
سیبریایی

در سال ۱۹۷۹، وی به عضویت هیئت داروران یازدهمین فستیوال بین المللی فیلم مسکو درآمد. سپس با نمایش فیلم سیبریایی (۱۹۷۹) در جشنواره کن و مورد استقبال قرار گرفتن آن فیلم راهش برای ورود به دنیای هالیوود باز شد. از بازیگران آن می‌توان به نیکیتا میخالکوف، ویتالی سولومین و لیودمیلا گورچنکو اشاره کرد. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم کن، برنده جایزه بزرگ شده است. وی در سال ۱۹۸۰ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او در اولین حضورش در آمریکا فیلم کوتاهی به نام قطع درخت گیلاس(۱۹۸۲) ساخت که نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم کوتاه گردید.

از محبوب ترین فیلم های دوران اولیه حضورش در هالیوود می توان به عشاق ماریا(۱۹۸۴) با بازی ناستاسجا کینسکی، جان سویج و رابرت میچام اشاره کرد. داستان این فیلم درباره سربازی است که از جنگ جهانی دوم برگشته و با زن رویاهای خودش ازدواج می کند اما نمی تواند این ازدواج را دوام بخشد. این فیلم نامزد جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان گردید. قطار افسارگسیخته(۱۹۸۵) با بازی جان ویت، اریک رابرتس، ربکا د مورنی و جان پی. رایان نیز دیگر فیلم به کارگردانی آندری کونچالوفسکی می باشد که با اقتباس از اسکریپتی از کارگردان ژاپنی، آکیرو کوروساوا ساخته شد.

جان ویت برای بازی در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب و نامزد اسکار بهترین هنرپیشه مرد گردید. همچنین اریک رابرتس نامزد اسکار بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد و فیلم نیز نامزد اسکار بهترین ویرایش فیلم گردید. کونچالوفسکی یک سال بعد فیلمی به نام دوئت برای یکی(۱۹۸۶) را کارگردانی کرد. جولی آندریوز به خاطر بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین هنرپیشه زن در یک فیلم درام گردید. فیلم بعدی او، مردم خجالتی(۱۹۸۷) نیز برای هنرپیشه زن آن، باربارا هرشی یک نامزدی بهترین بازیگر زن از فستیوال فیلم کن به همراه داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ابوالفضل همراه
تانگو و کش

تانگو و کش(۱۹۸۹) با بازی سیلوستر استالونه و کورت راسل فیلم بعدی به کارگردانی کونچالوفسکی می باشد.داستان این فیلم فیلمی آمریکایی در سبک اکشن، کمدی و پلیسی درباره دو پلیس قاچاق در لس آنجلس می باشد که به اشتباه و با پاپوش قاچاقچیان و جاسوسان اف‌بی‌آی محکوم به قتل می شوند و به زندانی می افتند که قصد کشتن آن ها را دارند، پس به فکر فرار از زندان می‌افتند. وی در دهه ۱۹۹۰ میلادی دوباره به روسیه برگشت و گاهاً فیلم هایی تاریخی برای تلویزیون آمریکا مانند اودیسه(۱۹۹۷) و شیر در زمستان(۲۰۰۳) ساخت.

این مجموعه تلویزیونی توانست برای وی جایزه بهترین کارگردان مستقل بک سریال کوتاه از فستیوال فیلم های تلویزیونی مونته کارلو به ارمغان بیاورد. همچنین گلن کلوز توانست جایزه گلدن گلوب بهترین هنرپیشه زن در یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی و فیلم نیز نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین سریال کوتاه گردد.

البته فیلم آمریکایی وی به نام چرخه داخلی(۱۹۹۲) توانست نامزد جایزه خرس طلایی از ۴۲مین فستیوال بین المللی فیلم برلین گردد. همچنین وی فیلم کوتاهی برای فیلم لومیر و شرکا(۱۹۹۵) که فیلمی متشکل از ۴۱ فیلم کوتاه به‌کارگردانی ۴۱ کارگردان است، کارگردانی کرد. البته در پروژه ای مشابه وی فیلم کوتاهی به نام در تاریکی را برای قرارگیری در مجموعه فیلم هر کس سینمای خودش(۲۰۰۷) کارگردانی کرد. این فیلم، یک فیلم چندگانه فرانسوی است که به مناسبت شصتمین سالگرد جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۰۷ ساخته شد. این فیلم مجموعه‌ای از ۳۴ فیلم کوتاه است که هر کدام ۳ دقیقه زمان دارند و توسط ۳۶ کارگردان بزرگ و موفق دنیا کارگردانی شده‌اند. عباس کیارستمی نیز فیلم کوتاه رومئوی من کجاست؟ را برای این فیلم ساخت.

گردوشکن سه بعدی

فیلم بعدی کونچالوفسکی به نام گردوشکن سه بعدی(۲۰۰۹) یک فیلم موزیکال و فانتزی بود که با اقتباس از داستان گردوشکن از پیوتر ایلیچ چایکوفسکی ساخته شده بود. این فیلم عموماً با نقدهایی منفی مواجه گردید و با شکستی تجاری نیز همراه شد. با وجود هزینه زیاد ۹۰ میلیون دلاری برای ساخت آن، در هفته اول اکرانش تنها ۶۵ هزار دلار فروش داشت ودر مجموع فیلم تنها ۱۶ میلیون دلار فروش کرد. این فیلم جایزه بدترین فیلم متاکریدیت در سال ۲۰۱۰ را برنده شد و نیز نامزد جایزه تمشک طلایی گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اما تامپسون

شب‌های سفید پستچی(۲۰۱۴) دیگر فیلم به کارگردانی کونچالوفسکی می باشد که درباره مردمانی در یک روستای دورافتاده در روسیه می باشد که ارتباطشان با دنیا فقط بوسیله یک پستچی می باشد. تمام بازیگران این فیلم غیرحرفه ای بودند و ساخت آن نزدیک به یکسال طول کشید. این فیلم برنده جایزه شیر نقره ای از ۷۱مین فستیوال بین المللی فیلم ونیز گردید و در لیست فیلم هایی که برای اسکار بهترین فیلم خارجی نامزد می شوند قرار گرفت.

آخرین فیلم اکران شده از این کارگردان، بهشت(۲۰۱۶) نام دارد.

این فیلم برای رقابت شیر طلایی در ۷۳مین فستیوال بین المللی فیلم ونیز انتخاب گردید.

کونچالوفسکی توانست جایزه سیر نقره ای بهترین کارگردان را از این جشنواره برنده گردد.

همچنین فیلم انتخاب روسیه برای شرکت در ۸۹امین مراسم اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی گردید.

فیلمشناسی
برخی از فیلمهای وی:

شب‌های سفید پستچی – ۲۰۱۴
هر کس سینمای خودش – ۲۰۰۷
خانه احمق‌ها – ۲۰۰۲
لومیر و شرکا – ۱۹۹۵
تانگو و کش – ۱۹۸۹
قطار فرار – ۱۹۸۵
عشاق ماریا – ۱۹۸۴
سیبریایی – ۱۹۷۹
دایی وانیا -۱۹۷۰

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آندری کونچالوفسکی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه