بیوگرافی دمیتری مندلیف

4 سال پیش
بیوگرافی دمیتری مندلیف
Rate this post

بیوگرافی دمیتری مندلیف به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 دمیتری ایوانویچ مِندِلیف، شیمی‌ دان مشهور اهل روسیه است. وی پایه‌گذار جدول تناوبی عناصر شیمیائی موسوم به «جدول مندلیف» است. او بوسیلهٔ این جدول توانست وجود تعداد زیادی از عنصرهای کشف نشده را پیش‌بینی نماید. وی ترتیب قرار گرفتن عنصرها را در جدول بر پایهٔ افزایش تدریجی جرم اتمی آن‌ها در یک ردیف (تناوب) قرار داد تا به این وسیله خواص شیمیایی عناصر به صورت گروهی عمودی تکرار شود.دیمیتری ایوانوویچ مندلیف، در هشتم فوریه سال ۱۸۳۴ در روستایی در استان سیبری (Siberia) روسیه به دنیا آمد. خانواده او به شکلی عجیبی بزرگ بود: احتمال داده می‌شود که او ۱۶ برادر و خواهر داشت، با اینکه تعداد دقیق آن قطعی نیست.

زندگینامه دمیتری مندلیف

بیوگرافی دمیتری مندلیف

زندگی شخصی

پدر او یک معلم بود که از مؤسسه اصلی آموزش و پرورشی سن‌پترزبورگ که یک موسسه آموزش معلمین است فارغ‌التحصیل شده بود.زمانی که پدر او نابینا شد، مادر او یک مرکز تولید شیشه که در ابتدا به وسیله پدرش بازشده و سپس بسته شده بود را مجدداً بازگشایی کرد. زمانی که مندلیف فقط ۱۳ سال داشت، پدرش از دنیا رفت و مرکز تولید شیشه زمانی که او ۱۵ سال داشت آتش گرفت و نابود شد.او در سن ۱۶ سالکی به سن‌پترزبورگ رفت که در آن زمان پایتخت روسیه بود.

او توانست وارد دانشگاه قدیمی پدرش شود، که بخشی از این مسئله به این دلیل بود که رئیس دانشگاه پدر او را می‌شناخت. در آنجا، مندلیف برای معلم شدن تعلیم دید.مندلیف زمانی که ۲۰ ساله شد ، استعداد خود را بروز می‌داد و مقاله‌های تحقیقاتی اولیه منتشر می‌کرد. او که از بیماری سل رنج می‌برد، مجبور بود اغلب در تختخواب کارکند. او در دوره خود، با وجود اینکه عصبانیت غیرقابل‌کنترلش او را نزد یکسری از اساتید و دانشجویان دیگر بدنام کرده بود، توانست به عنوان دانشجوی برتر فارغ‌التحصیل شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ویلیام کارپو دورانت
بدست اوردن شغل اموزشی توسط این شیم دان مشهور

در سال ۱۸۵۵، او یک شغل آموزشی در سیمفروپل کریمه به دست آورد، ولی بزودی به سن‌پترزبورگ بازگشت. در آنجا او برای رسیدن به درجه کارشناسی ارشد شیمی در دانشگاه سن‌پترزبورگ تحصیل کرد. او در سال ۱۸۵۶ به این درجه نائل شد. مندلیف هم به عنوان یک معلم و هم یک شیمیدان آموزشگاهی تعلیم دیده بود. او با انجام هر دو این کارها زمان گذراند، تا این که امتیاز رفتن به اروپای غربی برای دنبال کردن پژوهش‌های شیمیایی را برنده شد.او بیشتر سال‌های ۱۸۵۹ و ۱۸۶۰ را در هایدلبرگ آلمان گذراند، و در آنجا این شانس خوب را داشت که برای یک مدت کوتاه با روبرت برونزن در دانشگاه هایدلبرگ کار کند.

در سال ۱۸۶۰، برونزن و همکارش گوستاو کیرشهف، با استفاده از طیف بینی شیمیایی، عنصر سزیم را کشف کردند. طیف بینی شیمیایی روش جدیدی بود که آن‌ها ایجاد کرده بودند، که برونزن مندلیف را با آن آشنا کرد.در سال ۱۸۶۰، مندلیف در اولین کنفرانس بین‌المللی شیمی شرکت کرد که در کارلسروهه آلمان اتفاق افتاد. بیشتر زمان کنفرانس صرف بحث در مورد نیاز به استانداردسازی شیمی شد.این کنفرانس، نقشی کلیدی در ایجاد نهایی جدول تناوبی توسط مندلیف داشت. جدول تناوبی مندلیف، بر وزن اتمی استوار بود و او ملاحظه کرد که کنفرانس، یک روش توافق شده و استانداردشده برای مشخص کردن این وزن‌ها را ایجاد کرد.

جدول تناوبی ساخته شده توسط این شیمی دان مشهور

در این زمان، شیمی یک وصله بندی از مشاهدات و اکتشافات بود.مندلیف مطمئن بود که امکان پیدا کردن اصولی بهتر و پایه‌ای تر وجود دارد. این موضوع، زمانی که در سال ۱۸۶۹ شروع به نوشتن جلد دوم کتاب اصول شیمی کرد، طرز فکر او بود.در قلب شیمی، عناصر آن قرار دارند. مندلیف با خود فکر می‌کرد که اگر بتواند روشی برای دسته‌بندی منطقی آن‌ها پیدا کند، آن‌ها چه چیزی را برای او آشکار خواهند کرد.او نام ۶۵ عنصر شناخته‌شده را بر روی کارت‌هایی نوشت – یک عنصر در هر کارت. و سپس خواص اساسی هر عنصر را در کارت خودش نوشت، که وزن اتمی هم شامل آن می‌شد. او دید که عدد اتمی به شکلی مهم است، زیرا به نظر می‌رسید که با افزایش عدد اتمی، رفتار عناصر به نظر تکرار می‌شد، ولی او نمی‌توانست الگوی بین آن‌ها را ببیند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی شریل سندبرگ
کشف

او که متقاعد شده بود در شرف کشف چیز مهمی است، برای چهار ساعت کارت‌ها را پشت سر هم تکان می‌داد تا اینکه پشت میز خود به خواب رفت.زمانی که بیدار شد، متوجه شد که ذهن ناخودآگاه او، این کار را برایش انجام داده است! او الآن الگویی که عناصر دنبال می‌کردند را می‌دانست. او بعدها نوشت:من در خواب یک جدول دیدم که همه عناصر به شکلی مناسب سر جای خود قرارگرفته بودند. زمانی که بیدار شدم، آن را به سرعت بر روی یک تکه کاغذ نوشتم.فقط دو هفته طول کشید تا او “ارتباط بین خواص و وزن‌های اتمی عناصر” را چاپ کند. جدول تناوبی بر جهان علم رها شده بود.

مرگ این شیمی دان مشهور

دیمیتری مندلیف در دوم فوریه سال ۱۹۰۷، شش روز قبل از تولد ۷۳ سالگی‌اش، در سن پترزبورگ از دنیا رفت. علت مرگ او آنفلوانزا تشخیص داده شد.

مشخصات کلی

تاریخ تولد:
۸ فوریهٔ ۱۸۳۴، توبولسک، روسیه
تاریخ مرگ:
۲ فوریهٔ ۱۹۰۷، سنپترزبورگ، روسیه
نام کامل:
Dmitri Ivanovich Mendeleev
کودکان:
لیوباو بلوک، Maria Mendeleeva، Olga Mendeleeva، ولادمیر مندلیف، آیون مندلیف، وسیلی مندلیف
همسر:
اِنا ایوانووا پوپوا (ازدواج ۱۸۸۲–۱۹۰۷)، Feozva Nikitichna Leshcheva (ازدواج ۱۸۶۲–۱۸۸۲)
جوایز:
Demidov Prize، مدال کاپلی، مدال دیوی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دمیتری مندلیف
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه