بیوگرافی ریچارد استالمن

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی ریچارد استالمن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ریچارد استالمن نامی آشنا برای فعالان دنیای فناوری و خصوصا نرم‌افزار است. او با تلاش‌های خود توانست مفهوم نرم‌افزار آزاد را جهانی کند.

زندگینامه ریچارد استالمن

بیوگرافی ریچارد استالمن

زندگی شخصی

ریچارد استالمن در ۱۶مارس۱۹۵۳ در شهر نیویورک به‌دنیا آمد. مادر او، آلیس لیپمن، معلم و پدرش، دنیل استالمن، کارگزار نشریات بود. استالمن از کودکی ارتباط خوبی با خانواده‌اش نداشت. او از سنین پایین به کامپیوترها علاقه‌مند بود و در نوجوانی و در کمپی تابستانی، دستورکار ماشین IBM 7094 را به‌جای کتاب‌های درسی و داستانی مطالعه می‌کرد.

استالمن بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ در برنامه‌ی آموزشی مخصوص دانش‌آموزان دبیرستانی در دانشگاه کلمبیا شرکت کرد. به‌علاوه، او دستیار داوطلب آزمایشگاه زیست‌شناسی دانشگاه راکفلر هم بود. هرچند او علاقه‌ی زیادی به کامپیوتر و ریاضیات نشان می‌داد، استادش معتقد بود ریچارد باید در رشته‌ی زیست‌شناسی تحصیل کند.

استاد ریچارد اعتقاد داشت او باید زیست‌شناس شود

اولین تجربه‌ی ریچارد با کامپیوترهای واقعی در مرکز تحقیقات IBM در نیویورک رقم خورد. او در آن زمان دانش‌آموز دبیرستان بود و در تابستان سال آخر، پروژه‌ای برای برنامه‌نویسی نرم‌افزار آنالیز عددی در زبان فورترن پذیرفت. چند هفته بعد، او پروژه را به‌پایان رساند. ریچارد بعدها درباره‌ی زبان برنامه‌نویسی فورترن گفت:

قسم خوردم که دیگر هیچ‌گاه از زبان FORTRAN استفاده نکنم. من این زبان را درمقایسه‌با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر بسیار ضعیف می‌دانم.

ریچارد پس از انجام پروژه‌ی فورترن، در ادامه‌ی تابستان ویرایشگر متنی در زبان برنامه‌نویسی APL و همچنین، بعدها پیش‌پردازشگری برای زبان برنامه‌نویسی PL/I در دستگاه‌های IBM System/360 توسعه داد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فخر رازی
جوایز و افتخارات

استالمن در طول زندگی خود با وجود عقاید افراطی و گاه مخالفت‌های آشکار با غول‌های دنیای فناوری، ازطرف محافل آکادمیک و علمی متعددی تحسین شده است. در سال ۱۹۸۶، او عضویت افتخاری مادام‌العمر را در انجمن کامپیوتر دانشگاه فناوری چالمرز دریافت کرد. مدال افتخار مک‌آرتور نیز در سال ۱۹۹۰ به بنیان‌گذار جنبش نرم‌افزار آزاد اهدا شد.

توسعه‌ی ویرایشگر EMACS جایزه‌ی بزرگی برای ریچارد استالمن به‌همراه داشت. در سال ۱۹۹۰، او جایزه‌ی گریس‌ماری هاپر را برای این دستاورد دریافت کرد. در سال‌های بعد، دانشگاه‌های متعددی مدرک دکترای افتخاری به این برنامه‌نویس اهدا کردند که ازجمله‌ی آن‌ها عبارت‌اند از: دانشگاه سلطنتی سوئد، گلاسکو، وریج بروکسل، دانشگاه ملی سالتا در آرژانتین، دانشگاه ملی لیما در پرو، پاویا در ایتالیا و دانشگاه پیر و ماری کوری در فرانسه.

استالمن چند کتاب راهنما برای نرم‌افزارها و ابزارهای خود، همچون کامپایلر گنو و ویرایشگر EMACS منتشر کرد. به‌علاوه، مجموعه‌ی مقاله‌ها و سخنرانی‌های او نیز با عنوان Free Software, Free Society به ویرایش سوم رسیده است. مشهورترین زندگی‌نامه درباره‌ی او و روند تأسیس جنبش نرم‌افزار آزاد نیز در کتابی با نام Free as in Freedom نوشته‌ی سم ویلیامز منتشر شد.

مشخصات کلی

تاریخ تولد: ۱۶ مارس ۱۹۵۳ (سن ۶۷ سال)، نیویورک، ایالت نیویورک، آمریکا
آموزش: موسسه فناوری ماساچوست (۱۹۷۴–۱۹۷۵)
جوایز: جایزه گریس موری هاپر، EFF Pioneer Award
والدین: دنیل استالمن، آلیس لیپمن
تاریخ تأسیس سازمان: بنیاد نرم‌افزار آزاد، جنبش نرم‌افزار آزاد، بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا، League for Programming Freedom

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ریچارد استالمن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه